طرح توجیهی شاتون خودرو ⭐️ جهت مجوز و وام (0 تا 100 تولید)
- امیر حبیبی
- طرحهای توجیهی صنایع خودرو و قطعه سازی

نوشتن مطالعات بازار و طرح توجیهی شاتون خودرو اولین قدم در مسیر سرمایه گذاری شماست که میتواند براورد تخصصی از هزینه احداث کسب و کار و درآمد و سود آن را به شما نشان دهد و کاربرد اداری آن عموما اخذ زمین ، مجوز و وام بانکی است. (با فرمت WORD و PDF)
در انتهای این صفحه نیز می توانید به بانکی از فایل های طرح توجیهی تولید شاتون پیستون خودرو که مربوط به سالهای گذشته هستند و صرفا کاربرد مطالعاتی دارند ، دست یابید.
✳️ سر فصل های این مقاله (0 تا 100 تولید شاتون خودرو)
✔️ شاتون خودرو چیست و چه نقشی در اتومبیل دارد؟
✔️ خواص مکانیکی چند نوع فولاد ، که در ساخت شاتون به کار می روند
✔️ طرح توجیهی کارخانه شاتون خوردو چیست؟
✔️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ
✔️ شرح مراحل تولید شاتون به روش فرجینگ
✔️ ماشین آلات و تجهیزات خط تولید شاتون خودرو
✔️ تاسیسات و امور زیر بنایی این کارخانه شاتون به روش فورجینگ
✔️ میزان آب و انرژی مصرفی کارخانه تولید شاتون خودرو
✔️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ
✔️ زمین و ابنیه کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ
✔️ با اجزای شاتون خودرو آشنا شویم
✔️ انواع شاتون موتورهای خورجینی (v) شکل
✔️ انواع یاتاقان های متحرک شاتون
✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید شاتون خودرو
✔️ معرفی طرح توجیهی و بیزنس پلن تولید شاتون خودرو !
✳️ 0 تا 100 بیزنس پلن و مشخصات فنی شاتون خودرو :
شاتون خودرو چیست و چه نقشی در اتومبیل دارد؟
یکی از اجزای مهم موتور خودرو شاتون نام دارد که کد آیسیک آن 3430412421 و کد تعرفه گمرکی آن 84099140 میباشد.
شاتون (connecting rod) در حقیقت میله ای است که در موتور خودروها یا در پمپ های پیستونی ، وظیفه اتصال پیستون به میل لنگ را دارد.
در بین شاتون و میل لنگ موتور یک یاتاقان قرار دارد و منجر به تبدیل حرکت عمودی پیستون به حرکت دورانی آن می شود این قطعه تا حد امکان سبک ساخته می شود ؛ همچنین در عین حال به اندازه کافی سخت و محکم هم می باشد و به همین دلیل شاتون را با فولاد می سازند تا استحکام مورد نیاز را تامین نمایند.
استحکام بالا برای شاتون ضروری بوده تا ضربه های ناشی از احتراق را تحمل کند. فولاد به دلیل دارا بودن استحکام زیاد و نیز امکان انجام عملیات حرارتی متنوع برای به دست آوردن طیف گسترده ای از خواص مکانیکی ، متداول ترین ماده در تولید شاتون است.
عموماً از فولادهای کربنی با درصد کربن 0.2 تا 0.4 در تولید شاتون استفاده می شود. در مواردی نیز فولادهایی با عناصر آلیاژی کروم ، نیکل یا مولیبدن و یا فولادهای کم کربن با زمینه مارتنزیتی به کار می روند.
خواص مکانیکی چند نوع فولاد ، که در ساخت شاتون به کار می روند :
- فولاد Crni615 : «استحکام تسلیم : MPa 250» ، «استحکام کششی : MPa 420» ، «چگالی : Kg/m385»
- فولاد Cr441 : «استحکام تسلیم : MPa 700» ، «استحکام کششی : MPa 900» ، «چگالی : Kg/m385»
- فولاد Crnimo634 : «استحکام تسلیم : MPa 800» ، «استحکام کششی : MPa 1100» ، «چگالی : Kg/m385»

✳️ طرح توجیهی کارخانه شاتون خوردو چیست؟
این سوال بسیاری از سرمایه گذاران است که طرح توجیهی و بیزنس پلن تولید شاتون خودرو چیست و چرا باید آن را تدوین کرد؟
جواب بسیار ساده است ، طرح توجیهی و بیزنس پلن کارخانه شاتون خودرو گزارشی تخصصی و جامع از اطلاعات مالی پروژه شما مانند برآورد هزینه احداث و درآمد فروش در سالهای بهره برداری و همینطور نقطه سربه سر و دوره بازگشت سرمایه پروژه و ... بوده که در نهایت وضعیت توجیه مالی پروژه شما را تفسیر میکند.
بنابراین همانطور که مشهود است بیزنس پلن و طرح توجیهی کارخانه شاتون خودرو هر دو نقش شناسنامه کسب و کار شمار را دارند که مضاف بر اینکه به شما دیدگاه و چشم انداز مناسبی از آینده کسب و کار میدهند ، بلکه در هنگام اخذ وام و تسهیلات بانکی و یا اخذ جواز تاسیس و حتی در زمان تخصیص زمین ، مورد نیاز شما میباشد.
بیزنس پلن تولید شاتون خودرو اگر همراه با گزارش نرم افزار کامفار و همینطور مطالعات بازار باشد ، طرح توجیهی یا امکانسنجی کارخانه شاتون خودرو نام دارد که بیشتر در بانک مورد مطالبه قرار میگیرد.
در صورت نیاز به تدوین طرح توجیهی و یا بیزنس پلن شاتون خودرو با اطلاعات به روز و به صورت کاملا تخصصی ، با کارشناسان مجرب و متخصص وبسایت گسترش کارآفرینی ایران تماس بگیرید.
استانداردهای ملی شاتون :
یاتاقان های لغزشی خود نظام – قسمت چهارم : یاتاقان های لغزشی خود نظام شاتونی : «شماره استاندارد : 4-7267» ، «کمیته ملی استاندارد مکانیک»
✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی کارخانه تولید شاتون خودرو !

✳️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد
مواد اولیه اصلی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
- میلگرد فولادی : 600 تن در سال
- بوش گژن پین : 400000 عدد در سال
مواد اولیه کمکی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :

✳️ شرح مراحل تولید شاتون به روش فرجینگ :
1. برش میلگرد : میلگرد توسط اره نواری فلز بری افقی ، برش داده می شود.
2. عملیات پیش گرم : میلگرد های برش خورده جهت انجام عملیات فرجینگ داخل کوره پیش گرم رکوپراتیو به مدت 1 ساعت در درجه حرارت قرار می گیرد.
3. پرس فرجینگ : جهت شکل دادن ، قطعه درون قالب های 4 مرحله ای قرار گرفته و توسط پرس فرجینگ 64کیلوژول ، عملیات فرجینگ صورت می گیرد.
4. پو سته گیری و بازرسی : جهت جدا کردن پو سته های به وجود آمده در اثر عملیات حرارتی و به دست آمدن دقت ابعادی در مرحله مهرش توسط برس سیمی پوسته های قطعه جدا گردیده و تحت بازرسی پس از عملیات فرجینگ قرار می گیرد.
5. پلیسه گیری : جهت بریدن و جدا کردن لایه اضافی توسط پرس هیدرولیک 400 تن این عملیات صورت می گیرد. عملیات مهرش : جهت ایجاد مارک ها و علامت ها روی قطعه و دقت ابعادی قطعه توسط پرس 600 تن هیدرولیک عملیات مهرش صورت می گیرد.
6. عملیات حرارتی : عملیات حرارتی (تنش زدایی ، سخت کاری ، به سازی) جهت آزاد شدن تنش های باقی مانده از مراحل قبلی در کوره ی الکتریکی مافلی به مدت 1 ساعت در درجه حرارت 700 درجه سانتیگراد صورت می گیرد و عملیات حرارتی به سازی جهت بهبود بخشیدن خواص مکانیکی قطعه از جمله سختی داخل کوره مافلی به مدت 20 تا 40 دقیقه این عملیات در درجه حرارت 1000 برای سخت کاری و 700 در جه سانتیگراد برای باز پخت صورت می گیرد.
7. پرداخت کاری : جهت پرداخت سطح قطعه این عملیات توسط دستگاه شات بلاست و ساچمه های فولادی صورت می گیرد.
8. خان کشی سطوح جانبی : این عملیات توسط دستگاه خان کشی با تیغه های مسطح صورت می گیرد.
9. برش : برش برای جدا کردن گپه های بالا و پایینی شاتون انجام می گیرد. این عملیات توسط دستگاه اره نواری صورت می گیرد.
10. خان کشی سوراخ گژپین : این عملیات توسط ماشین خان کشی صورت می گیرد تا سطح سوراخ گژن پین دارای راستا و انطباق صحیح باشد.
11. فرز کاری : فرز کاری نشیمنگاه پیچ ها و سطوح جدایش دو گپه : این عملیات توسط فرز افقی و عمودی و تیغه
12. فرز پولکی و کف تراشی صورت می گیرد.
13. خان کشی سوراخ تکیه گاه : خان کشی سوراخ تکیه گاه یاتاقان میل لنگ توسط دستگاه خان کشی صورت می گیرد.
14. سوراخ کاری کوپه ها ، پخ زنی و سوراخ کاری : این عملیات توسط دریل 20MSB صورت می گیرد.
15. اندازه گیری پنوماتیکی سوراخ ها : جهت اطمینان از نحوه سوراخ کاری و قطر سوراخ ها توسط دستگاه اندازه گیری پنوماتیکی این عملیات صورت می گیرد.
16. ماشین کاری : جهت ماشین کاری جای زباله دان یاتاقان از ماشین فرز افقی شکاف تراش یاتاقان استفاده می شود.
17. توسط پرس دستی بوش گژن بین داخل شاتون قرار می گیرد و سپس شاتون تحت بازرسی قرار می گیرد.
18. بسته بندی : هر 4 عدد از شاتون های ایجاد شده داخل جعبه های مقوایی قرار گرفته و سپس هر 100 بسته از این جعبه ها داخل پالت چوبی قرار می گیرند و در قفسه های انبار نگهداری می شوند.
✳️ ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات کارخانه تولید شاتون خودرو:
ماشین آلات و تجهیزات خط تولید شاتون خودرو :
- دستگاه تراش : 2 دستگاه
- دستگاه سنگ زنی : 4 دستگاه
- دستگاه اسپارک : 2 دستگاه
- دستگاه اندازه گیری : 3 دستگاه
- اره نواری : 2 دستگاه
- کوره عملیات پیش گرم : 1 دستگاه
- پرس فرجینگ : 2 دستگاه
- پرس هیدورلیک : 2 دستگاه
- ماشین فرز : 4 دستگاه
- ماشین شات بلاست : 1 دستگاه
- دریل ستونی : 6 دستگاه
- ماشین خانکشی : 2 دستگاه
- دستگاه بازرسی ترک : 1 دستگاه
- کوره حرارتی تنش گیری : 1 دستگاه
- کوره عملیات حرارتی سخت کاری : 1 دستگاه
- کوره عملیات حرارتی بازپخت : 1 دستگاه
- پرس دستی : 2 دستگاه
- برای ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد
تاسیسات و امور زیر بنایی این کارخانه شاتون به روش فورجینگ :
- تاسیسات برق رسانی
- تاسیسات آب رسانی
- تاسیسات سوخت رسانی
- وسایل سرمایش و ایمنی
- برای ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد

وسائط نقلیه مورد نیاز کارخانه شاتون خودرو :
- خودرو وانت : 1 دستگاه
- جک پالت : 2 دستگاه
- جرثقیل سقفی : 1 دستگاه
اثاثه اداری مورد نیاز کارخانه تولید شاتون خودرو :
میزان آب و انرژی مصرفی کارخانه تولید شاتون خودرو :
- برای ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد
- برق مصرفی : 400000 کیلووات در سال
- آب مصرفی : 5000 متر مکعب در سال
- گاز مصرفی : 1000 متر مکعب در سال

✳️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
برای ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد
پرسنل تولیدی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
- مدیر فنی : 1 نفر
- مدیر تولید : 1 نفر
- مدیر کنترل و کیفیت : 1 نفر
- سرپرست انبارها : 2 نفر
- کارشناس برنامه ریزی مواد و تولید : 1 نفر
- سرپرست نگهداری و تعمیرات : 1 نفر
- کارشناس کنترل کیفیت : 1 نفر
- تکنسین مکانیک : 2 نفر
- تکنسین برق : 1 نفر
- کارگر انبار مواد اولیه : 1 نفر
- کارگر انبار محصول : 1 نفر
- راننده وسایل نقلیه : 3 نفر
- اپراتور خط : 20 نفر
جمع : 35 نفر
پرسنل اداری کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
- مدیر عامل : 1 نفر ، «مدیر»
- مدیر مالی و اداری : 1 نفر ، «مدیر»
- مدیر بازرگانی و فروش : 1 نفر ، «مدیر»
- کارمند اداری و مالی : 2 نفر ، «کارمند»
- مسئول تدارکات : 1 نفر ، «کارمند اداری»
- نگهبانی : 1 نفر ، «کارگر ساده»

✳️ زمین و ابنیه کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
زمین و محوطه سازی کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
- ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد
- زمین : 3000 متر مربع
- خاکبرداری و تسطیح : 1000 متر مربع
- حصار کشی و درب : 500 متر مربع
- آسفالت و پیاده روسازی (5 درصد مقدار زمین) : 150 متر مربع
- ایجاد فضای سبز روشنایی و غیره (1 درصد مقدار زمین) : 50 متر مربع
ساختمان و ابنیه کارخانه تولید شاتون به روش فورجینگ :
- ظرفیت تولید سالیانه 400000 عدد
- سالن تولید : 1700 متر مربع ، «سوله»
- انبار محصول : 300 متر مربع ، «سوله»
- انبار مواد اولیه : 500 متر مربع ، «سوله»
- ساختمان اداری : 150 متر مربع ، «تیر آهن»
- رفاهی و نگهبانی : 100 متر مربع ، «تیر آهن»
✔️ مشخصات فنی ، انواع و ویژگی های شاتون خودرو !

✳️ با اجزای شاتون خودرو آشنا شویم :
شاتون دارای دو سر و یک ساقه بمی باشد. چنانچه مقطع عرضی ساقه شاتون را در نظر بگیریم به شکل حرف (I) در زبان انگلیسی می باشد.
یعنی در میان فرو رفته و در کناره ها برجسته می باشد (اگر از رو به رو به یک تیر آهن که به حالت افقی قرار گرفته است نگاه کنید ، می توانید به صورت تقریبی سطح مقطع ساقه شاتون را ببینید).
سرهای شاتون با یکدیگر اختلاف اندازه دارند ، بدین شکل که شاتون دارای یک سر کوچک در بالا (جایی که به پیستون متصل می شود) و یک سر بزرگ در پایین (محل اتصال شاتون به میل سنگ) می باشد.
سر کوچک شاتون به صورت یکپارچه است. لیکن سر بزرگ آن به صورت دو تکه ساخته می شود که با کمک پیچ و مهره به هم متصل می شوند.
سر کوچک شاتون تشکیل یک یاتاقان را می دهد که انگشتی پیستون از داخل آن می گذرد در داخل این یاتاقان معمولا یک (بوش به آستری های قابل تعویض گفته می شود که در سطوح داخلی در معرض سایش نصب می شوند) از جنس مس یا برنج قرار می دهند که در تماس با پین پیستون می باشد.
سر بزرگ شاتون به شکل یک یاتاقان دو تکه است که متحرک نیز می باشد (یعنی لنگ میل لنگ در داخل این یاتاقان دارای چرخش می باشد) و لنگ میل لنگ را در بر می گیرد.
نیمه بالایی این یاتاقان با ساقه شاتون به شکل یکپارچه ریخته گری می شود و نیمه پایینی آن که کپه یاتاقان خوانده می شود به وسیله دو عدد پیچ و مهره به نیمه بالایی متصل می گردد.
در داخل سر بزرگ شاتون نیز می بایست بوش قرار داده می شود لیکن چون خود یاتاقان شاتون دو تکه است این بوش نیز به صورت دو عدد نیم بوش در داخل نیمه بالایی و نیمه پایینی سر بزرگ شاتون جاگذاری می شوند.
این بوش بین لنگ میل لنگ و انتهای بزرگ شاتون قرار می گیرد. و هدف از استفاده از آن کاهش سایش و فرسودگی بر اثر اصطکاک است.
مهم ترین پارامترها در انتخاب جنس شاتون :
- استحکام تسلیم (حد خستگی)
- حساسیت به ترک های سطحی
- جرم حجمی (چگالی)
- فولاد به دلیل داشتن استحکام زیاد
- قیمت مناسب

✳️ انواع شاتون موتورهای خورجینی (v) شکل :
انواع شاتون موتورهای خورجینی (v) شکل و طرز قرار گرفتن شاتون در روی موتورهای خورجینی بر سه نوع زیر می باشد :
1- نوع شاتون موازی :
در این نوع موتور دو عدد شاتون مربوط به دو پیستون در کنار یکدیگر و در روی یک گلوی میل لنگ بسته می شوند ساختمان این نوع شاتون ها مثل شاتون های معمولی است.
2- نوع شاتون ضربدری (متقاطع) :
در این نوع شاتون نیز مثل قبلی یاتاقان های متحرک هر دو شاتون مربوط به دو سیلندر مقابل به هم در روی یک گلوی میل لنگ قرار می گیرد با این تفاوت که (کفه یکی از شاتون ها به شکل دو شاخه بوده و انتهای شاتون دیگر باریک می باشد) در نتیجه انتهای یکی از شاتون ها داخل شاتون دیگر شده و سپس هر دو روی میل لنگ بسته می شوند.
3- نوع شاتون لولایی :
در این نوع یکی از شاتون ها در روی گلوی میل لنگ وصل می شود و شاتون دیگر که سر آن دارای یک سوراخ می باشد و به وسیله یک پین به قسمت بالای کفه متحرک پشت زین کفه شاتون اولی وصل می گردد.

✳️ انواع یاتاقان های متحرک شاتون :
1 - نوع یاتاقان های یک پارچه :
در این نوع قسمت بزرگ شاتون به صورت یکپارچه ساخته شده و در داخل ان معمولا غلطک های کوچک و یا بلبرینگ قرار می گیرد این نوع یاتاقان بیشتر در موتورهای دو زمانه بنزینی و در بعضی از موتورهای کوچک استفاده می شود.
2 - نوع یاتاقان های دو تکه :
در این نوع قسمت بزرگ شاتون به دو قطعه نیم دایره شکل تقسیم شده که (یکی از نیم دایره ها کپه پایین را تشکیل می دهد) پس از گذاشتن هر دو قسمت در روی گلوی متحرک میل لنگ به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند.
شاتون ها به صورت گسترده ای در انواع خودرو های سبک و سنگین کاربرد دارد. شاتون خودرو یک قطعه بسیار کند مصرف است و معمولا در حالت عادی در طول عمر یک خودرو تعویض نمی گردد.
شاتون از دو روش فرجینگ و ریخته گری تولید می شود که در مورد ماشین آلات سنگین بهترین روش ریخته گری و در مورد خودرو فرجینگ می باشد.
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید شاتون خودرو ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید شاتون خودرو
✍️ توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
;امیر حبیبی
چهارشنبه, 17 آبان 1396 00:17
1.05 MB
122برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.
چهارشنبه, 20 اسفند 1399 07:32
5.37 MB
96برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.





