• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو ⭐️ جواز تاسیس + وام بانکی

(4 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو

مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو به ما می گوید که با توجه به شرایط اقتصادی امروز ، این پروژه توجیه پذیری فنی و اقتصادی ، مالی و بازار دارد یا خیر؟! همچنین موارد کاربرد طرح توجیهی کارخانه تولید اگزوز خودرو برای دریافت زمین از شرکت شهرک های صنعتی ، اخذ تسهیلات بانکی و جواز تاسیس می باشد.  پس از مطالعه این مقاله ، جهت تدوین طرح توجیهی اگزوز خودرو به صورت اختصاصی با ما تماس بگیرید.


✔️ معرفی طرح توجیهی کارخانه تولید اگزوز خودرو !


طرح توجیهی کارخانه تولید اگزوز خودرو

✳️ آشنایی دقیقتر با محصول مورد بررسی در طرح توجیهی اگزوز خودرو و کد آیسیک و تعرفه گمرکی و استانداردهای تولید آن !

محصول مورد بررسی این طرح توجیهی اگزوز خودرو می باشد که یکی از اجزاء فراگیر در کلیه خودروها بوده و وظیفه انتقال گازهای خروجی حاصل از احتراق داخلی موتور خودرو را دارد.

کدهای آیسیک اگزوز خودرو و اجزای اگزوز به ترتیب 34301128 و 34301129 میباشند. اگزوز خودرو در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1385 تحت شماره تعرفه گمرکی 870892 با نام انباره اگزوز و لوله های اگزوز با حقوق گمرکی 4 و سود بازرگانی 21 طبقه بندی شده است.

✳️ استاندارد های ملی و جهانی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی اگزوز خودرو :

  • روش آزمون انباره اگزوز : «شماره استاندارد : 3283» ، «مرجع : استاندارد ملی»
  • ملزومات عمومی در ارتباط با نصب و تعیین مسیر عبور اگزوز موتور خودروها : «شماره استاندارد : 3282» ، «مرجع : استاندارد ملی»
  • روش های اندازه گیری صدای تولیدی سیستم اگزوز اتومبیل : «شماره استاندارد : 51616» ، «مرجع : ژاپن YIS»

آیا جهت گرفتن مجوز و وام بانکی کارخانه اگزوز خودرو به طرح توجیهی نیاز است؟

✳️ آیا جهت گرفتن مجوز و وام بانکی کارخانه اگزوز خودرو به طرح توجیهی نیاز است؟

مانند هر کسب و کار دیگری ، سرمایه گذاران کارخانه تولید اگزوز نیز زمانی که برای اخذ وام و تسهیلات بانکی و یا حتی مجوز اقدام میکنند باید طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو را به عنوان یکی از اسناد لازم ، در پرونده خود داشته باشند.

البته حتی اگر نیاز به اخذ وام بانکی هم برای کارخانه ی اگزوز سازی خود نداشته باشید باز هم نیاز به یک طرح توجیهی تولید اگزوز با شرایط استاندارد و علمی خواهید داشت چرا که فقط از طریق آن میتوانید به برآوردی جامع و علمی از هزینه ها و درآمد کسب و کار خود و همینطور شاخصه های مالی و صورتهای مالی آن داشته باشید.

طرح توجیهی کارخانه اگزوز خودرو در نهایت میتواند دوره بازگشت سرمایه و نرخ بازده داخلی و همینطور Npv پروژه شما را براورد کرده و بدین ترتیب تفسیری از توجیه اقتصادی و مالی پروژه شما ارائه دهد.


✔️ محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اگزوز چه وظایفی در خودرو دارد و چگونه آن را انجام میدهد؟


نقش اگزوز خودرو در کاهش آلاینده های زیست محیطی

اگزوز مضاف بر خارج سازی گازهای خودرو ، دارای دو وظیفه بسیار مهم دیگر نیز می باشد. کاهش آلاینده های زیست محیطی و کاهش صدای کارکرد موتور.

✳️ 1 - نقش اگزوز خودرو در کاهش آلاینده های زیست محیطی :

اولین وظیفه آن علاوه بر انتقال گازهای خروجی که قبلا ذکر شده، تصفیه و کم کردن ذرات معلق موجود در این گازها پس از عبور از مخازن و فیلتر های نصب شده بر روی اگزوز است.

توجه به این نکته ضروریست که این مخازن و فیلترهای نصب شده بر روی اگزوز توانایی کاهش آلاینده ها را تا 80 % دارند.

عمده گازهای خروجی از موتور عبارت اند از :

  • مونوکسید کربن (Co) : گازی سمی ، بی بو ، بی رنگ و به شدت خطرناک است.
  • هیدروکربن ها (CnHn) : این ترکیبات معمولا از باقی مانده سوختی که در عملیات احتراق مصرف نشده است و بخار می شود تولید می گردد و در معرض نور خورشید اکسیدان ها تجزیه شده و با اکسید نیتروژن واکنش می دهند و تاثیرات بسیار مخربی بر لایه ازن دارند.
  • اکسیدهای نیتروژن (Non) : این ترکیبات سبب ساز پدیده های مه دود و باران های اسیدی می باشند.

جهت کاهش و ایجاد تغییرات شیمیایی در آلاینده های فوق از مبدل های کاتاسیتی فلزی و یا سرامیکی استفاده می شود که هسته اصلی آن ها بر مبنای فلز و یا سرامیک صنعتی بوده و از لایه های بسیار نازک فلزات گران بها (پلاتین ، رودیوم یا پالادیوم) توسط یک لایه واسط بر سطح مجراهای این هسته ها پوشانده می شوند این مواد آلاینده های فوق الذکر را به ترکیباتی همچون آب ، دی اکسید کربن و N2 تبدیل می نمایند.

علی رغم استفاده از مبدل ها ، کاهش آلاینده های خروجی خودرو 100% نیست بنابراین در کشورهای مختلف استانداردهایی برای این منظور در صنایع خودرو سازی وضع می گردد در جدول ذیل استانداردهای اروپایی مورد استفاده توسط عموم خودرو سازها ارائه می گردد.

میزان آلاینده های زیست محیطی مجاز خودروهای اروپا :

  • «NOn ، Hc : g/Km97» ، «Co : g/Km 2.72» ، «استاندارد : 1 Euro»
  • «NOn ، Hc : g/Km5» ، «Co : g/Km 2.2» ، «استاندارد : 2 Euro»
  • «NOn : g/Km15» ، Hc» : g/Km 0.2» ، «Co : g/Km 2.3» ، «استاندارد : 3 Euro»
  • «NOn : g/Km08» ، Hc» : g/Km 0.1» ، «Co : g/Km 1» ، «استاندارد : 4 Euro»

✳️ 2- نقش اگزوز خودرو در کاهش صدای کارکرد موتور :

دومین وظیفه اگزوز خودرو که کمتر به آن توجه می شود کاهش آلودگی صوتی می باشد که این وظیفه نیز توسط منبع انبساط که در مجموعه اگزوز نصب شده است انجام می پذیرد.

شایان ذکر است که در صورت عدم کاهش صدای خروجی حاصل از عملکرد و احتراق موتور عملا از این وسیله نقلیه به دلیل صدای بسیار گوش خراش و نیز خطرناک نمی توان استفاده نمود.

نحوه کاهش صدای خروجی نیز بر اساس برخورد فرکانس های خروجی از موتور خورو در منبع انبساط به یکدیگر از یک مسیر رفت و برگشتی بین دو دیواره منبع انبساط بنا شده است. جهت کاهش آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودرو نیز مبدل های کاتالیستی استفاده می شود.

بنابراین طراحی و ساخت این قطعه که نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو دارد بسیار ضروری است پروژه حاضر به منظور احداث واحد تولید انواع اگزوز خودرو بر اساس تکنولوژی روز دنیا انجام شده است.


✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو !


دانش فنی طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو

ارزیابی روش های مختلف تولید برای یک محصول از طریق ابعاد ، مشخصات و جنس مواد اولیه قطعات تشکیل دهنده آن صورت می گیرد. در مورد اگزوز به تناسب ساختار قطعات آن که از ورق و لوله ساخته می شوند مراحل کلی برش ، سوراخ کاری ، خم کاری ، نورد و جوشکاری را می توان به عنوان فرآیندهای تولید و تنها روش تولید آن نام برد.

برای مثال در اولین مرحله برای تولید مخازن انباره از فرایند برش ورق استفاده می شود و بدیهی است که تنها روش برش ورق برای تولید قطعات با ابعاد منتظم بهره گیری از قیچی می باشد و به لحاظ تعداد قطعات نیازمند این فرآیند ، از قیچی گیوتین استفاده می شود به همین صورت در مرحله بعدی نیز با توجه به نوع فرآیند ، تنها بهره گیری از ماشین آلات و توانایی آن ها ملاک می باشد.

از نکات دیگر در این زمینه تعیین و تخصیص ماشین آلات خاص ، عمومی و یا با درجه اتوماسیون بالا می باشد که به دلیل انعطاف پذیری بالای خط تولید در جهت امکان تولید انواع اگزوز خودروها ، در نظر گرفتن ماشین آلات و تجهیزات عمومی مناسب تر است.

لازم به توضیح است که برای عملیات مونتاژ قطعات از فرآیندهای درز کوبی ، پرس کاری ، جوش مقاومتی و جوش برق استفاده می شود و در مجموعه ها امکان به کار گیری و روش های دیگر در تولید اگزوز وجود ندارد تنها تعیین نوع ماشین آلات می توان روش فرآیند را مشخص کند.

✳️ مواد اولیه مصرفی مورد نیاز کارخانه تولید اگزوز خودرو با ظرفیت تولید سالیانه 42500 عدد !

  • ورق روغنی (St-37 mm1) : 148 تن در سال ، «مصرف در : شبکه ، بدنه ، درب» ، «میزان مصرف در محصول : 3.12 کیلو گرم» ، «ضایعات : 10%»
  • ورق روغنی (St-37 mm4) : 4.5 تن در سال ، «مصرف در : فلانچ» ، «میزان مصرف در محصول : 82 گرم» ، «ضایعات : 18%»
  • لوله فولادی (St-42 mm1.2) : 56 تن در سال ، «مصرف در : لوله عقب و جلوی انباره عقب» ، «میزان مصرف در محصول : 1.29 کیلو گرم» ، «ضایعات : 2%»
  • لوله فولادی (St-42 mm1.2) : 151 تن در سال ، «مصرف در : لوله عقب و جلوی انباره وسط» ، «میزان مصرف در محصول : 3.84 کیلو گرم» ، «ضایعات : 2%»
  • پشم شیشه (ایزو بلانکت دوخته شده) : 4635 متر مربع در سال ، «مصرف در : انباره وسط و عقب» ، «میزان مصرف در محصول : 0.109 متر مربع» ، «ضایعات : 0»
  • رنگ روغنی : 10.7 تن در سال ، «مصرف در : رنگ آمیزی» ، «میزان مصرف در محصول : 100 گرم» ، «ضایعات : 60%»

✳️ ماشین آلات و تجهیزات خط تولید اگزوز خودرو با ظرفیت تولید 42500 عدد در سال !

  • قیچی گیوتین : 1 دستگاه ، «هیدرولیکی ورق 2.5 متری ضخامت 6»
  • اره لنگ : 2 دستگاه ، «قطر کارگیر 200 میلی متر»
  • خم کن دستی : 1 دستگاه ، «5 اهرمی»
  • نورد غلطکی : 1 دستگاه ، «هیدرولیک - رول کن»
  • نقطه جوش : 2 دستگاه ، «پدالی»
  • پرس : 2 دستگاه ، «25 تن ضربه ای 120 ضربه در دقیقه»
  • پرس : 1 دستگاه ، «63 تن ضربه ای 270 ضربه در دقیقه»
  • پرس : 1 دستگاه ، «هیدرولیک 25 تن»
  • رمی (فارسی زن) : 2 دستگاه ، «پنوماتیکی 200 دور در دقیقه»
  • دستگاه جوش برقی : 4 دستگاه ، «250 آمپر»
  • دستگاه جوش : 3 دستگاه ، «340 آمپر با گاز محافظ CO2»
  • پرس : 3 دستگاه ، «هیدرولیک 10 تن مجهز به قالب خم کن»
  • جک هیدرولیک بیضی : 1 دستگاه ، «برقی»
  • پیستوله رنگ کاری : 1 دستگاه ، «بادی»
  • کمپرسور هوا : 1 دستگاه ، «10 لیتر در دقیقه»

کارخانه تولید اگزوز خودرو

✳️ تأسیسات عمومی کارخانه تولید اگزوز:

  • تأسیسات برق رسانی : یک انشعاب ، «200 کیلو وات»
  • تأسیسات آب رسانی به همراه لوله کشی : یک خط ، «انشعاب 1 اینچ»
  • تجهیزات گرم کننده و خنک کننده : 8 دستگاه ، «کولر و بخاری»
  • سیستم آتش نشانی : یک سری ، «سیستم اعلام حریق و اطفاء اتوماتیک»
  • ژنراتور اضطراری : یک دستگاه ، «به قدرت 100 کیلووات ساعت»

✳️ میزان ‌آب و انرژی مصرفی کارخانه تولید اگزوز خودرو با ظرفیت تولید سالیانه 42500 عدد !

  • برق مصرفی : 200 کیلو وات در سال
  • آب مصرفی : 2800 متر مکعب در سال

✳️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید اگزوز خودرو با ظرفیت تولید 42500 عدد در سال :

  • مدیریت : 1 نفر
  • سرپرست تولید : 2 نفر
  • کارگر ماهر : 13 نفر
  • کارگر ساده : 19 نفر
  • امور اداری و مالی : 1 نفر
  • تعمیرات و نگهداری : 2 نفر
  • تدارکات : 8 نفر
  • راننده : 9 نفر
  • انباردار : 10 نفر
  • نگهبان : 11 نفر
  • پرسنل خدماتی : 2 نفر
  • جمع : 46 نفر

✔️ تشریح 0 تا 100 فرآیند تولید اگزوز خودرو !


تشریح 0 تا 100 فرآیند تولید اگزوز خودرو

مجموعه اگزوز خودرو از سه قسمت مجزای لوله جدا ، انباره وسط و انباره عقب تشکیل یافته است و در تولید انباره ها به دلیل قرار داشتن در معرض فشار و درجه حرارت بالا که موجب خوردگی آن ها می شود استفاده از ورق آلمونایز (فولاد آلیاژی با نسبت موثر ترکیب آلومینیوم) مناسب می باشد اما به لحاظ وارداتی بودن این نوع ورق و هزینه های بالای تهیه آن ، از ورق فولاد روغنی و گالوانیزه استفاده می شود.

همان طور که پیشتر اشاره شد فرآیند تولید اگزوز در برش ، سوراخ کاری ، خم کاری و جوش کاری خلاصه می شود. فرآیند تولید دو انباره تقریبا مشابه یکدیگر بوده اما به لحاظ تمایز قطعات و تفاوت جزئی در فرآیند تولید هر یک به طور مجزا بررسی می گردند همچنین لوله جدا که از لوله ساخته می شود و فرآیند آن شامل برش ، خمکاری و جوش کاری می باشد نیز به طور جداگانه توضیح داده می شود.

پس از تولید قطعات هر قسمت فرآیند مونتاژ بر روی آن ها صورت می گیرد تا محصول کامل به دست آید که در هر قسمت پس از شرح فرآیند تولید به عملیات مونتاژ و تجهیزات مورد نیاز آن نیز اشاره خواهد شد.

✳️ الف ) مراحل و روش تولید انباره عقب اگزور :

1- بدنه انباره عقب :

این قطعه از ورق 37-St روغنی به ضخامت 1 میلی متر ساخته می شود ولی مناسب ترین نوع ورق ، ورق آلمونایز است که مقاوم در برابر خوردگی و اثرات ناشی از ترکیبات گازهای خروجی از اگزوز می باشد که به جهت وارداتی بودن آن امکان استفاده از آن به سادگی مقدور نمی باشد.

از انواع دیگر ورق هایی که امکان استفاده آن ها در اگزوز وجود دارند ورق گالوانیزه می باشد که بسته به نوع سفارش قابل تامین هستند.

ترتیب عملیات در بدنه انباره عقب اگزوز بدین صورت است که ابتدا ورق توسط قیچی هیدرولیک به نوارهایی به عرض مورد نظر (عرض گسترش یافته استوانه) بریده می شود سپس نوارهای بریده شده از طول به فواصل مورد نظر (طول گسترش یافته استوانه) برش می خورند پس از آن با استفاده از خم کن دستی دو لبه عرض ورق به عرض 6 -4 میلی متر جهت عملیات درز کوبی روی هم خم می شوند و پس از آن قطعات بریده شده توسط قیچی ، در دستگاه نورد غلطکی برقی به شکل استوانه (رول) تبدیل خواهد شد.

سپس به وسیله نورد لبه برگردان لبه های فوقانی و تحتانی استوانه به عرض 4-3 میلی متر 90 درجه خم می شوند و به دنبال آن اپراتور لبه های خم شده را روی هم قرار داده و استوانه را در داخل پایه ثابت پرس ضربه ای 25 تن که به شکل استوانه ای می باشد قرار می دهد سپس با اعمال نیرو و پرس عملیات درز کوبی لبه های استوانه روی هم انجام می شوند تعداد ضربات پرس به طول سنبه و طول درز بستگی دارد چنانچه این دو با هم برابر باشند یک ضربه کفایت می کند و به نسبت کوچک بودن سنبه تعداد ضربات (در طول درز) افزایش می یابد.

پس از درز کوبی به جهت این که از محکم شدن اتصال اطمینان بیشتری حاصل گردد به وسیله دستگاه نقطه جوش از 6 نقطه آن را جوش مقاومتی می دهند. فرآیند عملیات این قطعه تا همین مرحله می باشد و از این پس عملیات مونتاژ قطعات دیگر روی آن انجام می پذیرد.

2 - شبکه انباره عقب :

این قطعه معمولا از جنس انباره می باشد که شرح فرآیند آن به قرار زیر است :

ابتدا ورق توسط قیچی گیوتین برش زده می شود. قطعات بریده شده جهت مشبک شدن (سوراخ کاری) به قسمت پرس کاری منتقل می شوند.

پرس مورد استفاده از نوع ضربه ای می باشد ، تعداد سوراخ کاری شبکه برای هر انباره متغیر بوده و از این رو قالب های سنبه و ماتریس را به گونه ای انتخاب می کنند که برای انواع مختلف شبکه های اگزوز قابل استفاده باشد از این رو در این طرح قالب سنبه ماتریس با تعداد سوراخ 61 عدد در نظر گرفته می شود (در سه ردیف 20-21-20 عددی).

قطر سوراخ ها سه تا چهار میلی متر است و بسته به طول مشبک سازی تعداد قطعات سنبه زنی تغییر می یابد که برای شبکه انباره عقب عموم خودروها تقریبا 6 تا 8 ضربه کفایت می کند.

پس از مشبک شدن ورق ، می بایستی آن را به شکل رول (استوانه) تبدیل نمود برای این کار از دستگاه نورد غلطکی برقی استفاده می شود و این دستگاه دارای سه غلطک استوانه ای بوده که نیروی حرکتی آن از طریق الکترو موتور تامین می گردد.

سپس از چند نقطه از محل روی هم قرار گرفتن لبه های ورق ، اتصال ثابت به وسیله دستگاه جوش مقاومتی صورت می گیرد.

دستگاه جوش مقاومتی مورد استفاده دارای دو فک (یکی ثابت و دیگری متحرک) است معمولا فک بالایی متحرک بوده که حرکت آن از طریق فشار پا بر روی پدال صورت می گیرد. هنگامی که دو فک ثابت و متحرک طرفین ورق رول شده را در بر می گیرد ، جریان با ولتاژ پایین و آمپر بالا سبب ذوب شدن موضعی در نقطه اتصال می گردد.

3 - درب انباره عقب :

از این قطعه دو عدد در انباره عقب اگزوز مورد استفاده قرار می گیرد و جنس آن از ورق روغنی 37-St با ضخامت 1 میلی متر می باشد که ترتیب فرآیند آن به شرح زیر می باشد.

ابتدا ورق توسط گیوتین برش داده می شود. مقدار مورد نیاز ورق در هر قطعه به شکل دایره می باشد ، بدین ترتیب نوار ورق در زیر پرس ضربه ای قرار گرفته و پرس به کمک قالب برش و کشش توام ، در هر ضرب یک قطعه تشتکی شکل را از ورق جدا می کند لازم به توضیح است عمق کشش در مقایسه با قطر گرده ناچیز بوده و با پرس ضربه ای در یک قالب امکان برش و کشش به راحتی مقدور می باشد.

این قطعه پس از هر ضربه پرس توسط سیستم پران ، از قالب خارج می شود و برای انجام عملیات سوراخ کاری به ایستگاه بعدی منتقل می شود و در این مرحله در کف قطعه تشتکی شکل سوراخی به منظور عبور لوله اگزوز ایجاد می گردد.

برای این منظور از روش پرس کاری و با کمک قالب های سنبه ماتریس استفاده می شود از آن جایی که پرده انباره وسط نیز دارای 2 یا 3 سوراخ به همین قطر می باشد و نیز ابعاد برای انباره اتومبیل های مختلف متفاوت است از این رو ظرفیت پرس منتخب حداکثر 25 تن قابل تخمین می باشد.

4- لوله های انبار عقب (قسمت جلو و عقب) :

این لوله ها با دو طول عمدتا متفاوت برای لوله جلو و لوله عقب مورد نیاز می باشند. ضخامت این لوله ها بین 1.2 تا 1.8 میلی متر با مشخصه 42-St می باشد که در این طرح با ضخامت 1.2 مد نظر است بدین منظور لوله ها توسط اره لنگ بریده می شود با این دستگاه می توان تعدادی لوله را با یکدیگر و به طور همزمان بروی دستگاه بست و عملیات برش را انجام داد این دستگاه در مقایسه با اره دیسکی نیاز به نیروی فشاری وارده از سوی اپراتور نخواهد داشت و نیروی وزن اره جهت فشار برش کفایت می کند.

پس از برش لوله ها یک سری عملیات خم کاری و پرس کاری روی آن ها صورت می گیرد. خم کاری بایستی در هر لوله انجام پذیرد که این عمل توسط خم کن های هیدرولیکی با استفاده از سنبه قرقره ای و بستر U شکل انجام می شود اما برای لوله قسمت جلو عملیات چاک زدن چهار طرف محیط یک سر به وسیله پرس ضربه ای 25 تن انجام می شود همچنین لوله جلوی انباره عقب یک مرحله گشاد کردن نیز خواهد داشت.

طی این عملیات قطر داخلی یک سر این لوله حدود 4 سانتی متر از طول گشاد خواهد شد. ماشین مورد استفاده در این فرآیند پرس هیدرولیک 25 تن می باشد بدین ترتیب لبه لوله را بر روی فک دستگاه مستقر نموده و با اعمال نیرو توسط پرس فک ها شروع به باز شدن می نمایند (مانند سه نظام دستگاه تراش ولی با مکانیزم حرکت مخروطی داخل سوراخ).

5 - مونتاژ قطعات انباره عقب :

پس از این که هر یک از قطعات ساخته شدند می بایستی در یک مجموعه روی هم مونتاژ گردند. اولین مرحله مونتاژ انباره عقب مربوط به درب منبع می باشد بدین ترتیب که درب عقب انباره با شبکه به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی به صورت خال جوش اتصال می یابد (در اتومبیل های سنگین و بیابانی به منظور تقویت اتصال از قطعات واسطه ای ورق به صورت L شکلا ستفاده می شود).

سپس جهت اتصال درب های منبع به بدنه انباره درب ها را در طرفین بدنه قرار داده و در بین فک های دستگاه پرس قرار می دهند و پس از بستن قطعه به دستگاه ، طی یک حرکت دورانی (با دور تقریبی بین 200 -1500 دور در دقیقه) با نزدیک شدن غلطک رفته رفته لبه درب منبع روی لبه بدنه پیچیده خواهد شد.

لازم به ذکر است که اتصال پشم شیشه در هنگام فتیله پیچ کردن دو سر منبع صورت می گیرد. پس از اتصال درب های اگزوز منبع ، مجموعه حاصل به قسمت جوش کاری منتقل می شود تا لوله های جلو و عقب انباره به آن جوش داده شوند.

جوش کاری توسط دستگاه های جوش برقی با گاز محافظ CO2 صورت می گیرد. در مرحله پایانی اگزوزهای غیر از جنس ورق گالوانیزه را جهت رنگ پاشی به سالن رنگ منتقل نموده و اپراتور (نقاش) به وسیله پیستوله بادی ، اگزوزها را که روی واگن حمل سوار می باشند را رنگ آمیزی می کند.

مراحل و روش تولید انباره اگزوز

✳️ ب ) مراحل و روش تولید انباره وسط اگزوز :

1 - بدنه انبار وسط :

شکل این انباره به دو صورت بیضی و کتابی می باشد که در این قسمت به تولید انباره بیضی شکل اشاره خواهد شد ، از آن جا که این دو نمونه تفاوت چندانی از جهت فرآیند ساخت با یکدیگر ندارند از این رو شرح فرآیند مذکور برای هر دو مورد صادق است.

این انباره از انواع مختلف ورق های ذکر شده در ساخت انباره عقب قابل تولید می باشد. لیکن ورق مورد نظر در این طرح از نوع فولاد روغنی 37-St با ضخامت یک میلی متر بوده که این ورق به وسیله قیچی گیوتین به اندازه مورد نظر بریده می شود.

سپس توسط خم کن اهرمی لبه های عرض ورق به اندازه 4 میلی متر بیش از 90 درجه خم کاری می شود و سپس اپراتور توسط خم کن دستی با بسته دوار ، خم کاری دو طرف را (به شکل نیم دایره) انجام می دهد. در آن دسته از انباره های وسط که مقطع آن ها به شکل بیضی می باشد این کار توسط نورد بیضی کن انجام می شود. سپس طرفین قطعه به وسیله نورد لب برگردان ، لبه زنی (با زاویه 90 درجه) می شود.

پس از آن لبه های خم شده روی هم قرار گرفته و توسط چکش پنوماتیکی درز کوبی می شوند. سپس برای رسیدن به استحکام بیشتر توسط دستگاه جوش مقاومتی ، چند نقطه در طول درز نقطه جوش می شود بعد از این مرحله به جهت اینکه شکل بیضی (یا کتابی) آن یکنواخت گردد عملیات کشش به وسیله جک هیدرولیکی بر روی آن انجام می گیرد.

2- محافظ پشم سنگ :

جنس این قطعه از ورق 37-St با ضخامت 1 میلی متر می باشد و وظیفه آن ضمن ایجاد فاصله مجاز بین دو پرده وسط ، مانعی برای جلوگیری از باز شدن پشم سنگ پیچیده شده به دور شبکه ورودی دود است.

فرآیند تولید این قطعه شامل برش و خم کاری می باشد به این صورت که ورق توسط گیوتین به نوارهایی به عرض 90 میلی متر برش زده می شود و سپس این نوارها از طول به فواصل معین بریده می شوند و پس از آن به وسیله خم کن دستی یا برش اهرمی دستی فرم مورد نظر حاصل می گردد.

3 - بدنه انباره وسط :

این قطعه به منظور طولانی کردن مسیر دود و تکیه گاه استقرار شبکه های ورودی و خروجی دود در نظر گرفته شده است. از این قطعه در انواع مختلف محصول بین 2 تا 4 عدد استفاده می گردد شکل این قطعه بستگی به مقطع بدنه اگزوز داشته و مانند درب اگزوز می باشد با این تفاوت که تعداد سوراخ های آن سه عدد و فاقد لبه می باشد.

فرآیند ساخت آن دقیقا مانند عملیات ساخت درب منبع وسط می باشد با این تفاوت که در اینجا ابتدا گرد بری شده و سپس کشش (در ادامه کورس پرس) با پرس ضربه ای 63 تن انجام می شود. زیرا قطعه فاقد لبه می باشد بعد از این عملیات نوبت به برش سوراخ ها می رسد.

از آنجا که قطر لوله اگزوز برای اتومبیل ها با تعداد سیلندر بیشتر ، بزرگ تر می باشد برای انعطاف بیشتر و در نظر گرفتن تولید انواع اگزوز خودرو از پرس 25 تن ضربه ای استفاده می شود.

4 - شبکه انباره وسط :

جنس این شبکه از ورق فولاد روغنی 37 -St به ضخامت 1 میلی متر می باشد و به تعداد دو عدد از آن در انبار وسط استفاده می شود. فرآیند تولید و ابعاد آن دقیقا مانند شبکه انباره عقب می باشد.

5 - درب انباره وسط :

فرآیند ساخت درب انباره وسط دقیقا مشابه فرآیند تولید درب انباره عقب اگزوز می باشد لیکن شکل ظاهری آن به صورت بیضی یا کتابی است.

ورق مورد استفاده 37-St به ضخامت 1 میلی متر بوده و توسط گیوتین به شکل نوارهایی با عرض مشخص بریده می شود این نوار به زیر پرس ضربه ای هدایت می شود و عملیات کشش و برش هم زمان بر روی آن انجام می گیرد که مقدار عمق کشش در حدود 5 میلی متر است.

با توجه به عملیات برش و کشش جهت تولید قطعات منبع انواع مختلف اگزوز ، پرس 63 تن ضربه ای در نظر گرفته شده است از این رو به راحتی می توان پاسخگوی نیروی مورد نیاز کشش و برش (گرد بری) درب انباره وسط به طور هم زمان باشد. از این درب 2 عدد در انباره وسط استفاده می شود و مراحل ساخت آن مشابه درب انباره عقب می باشد.

6 - لوله جلو و عقب انباره وسط اگزوز :

فرآیند ساخت این لوله ها که برای ورود و خروج دود به کار می روند مانند فرآیند ساخت لوله های انباره عقب می باشد. به این منظور ابتدا لوله های فولادی به وسیله اره لنگ بریده می شوند سپس با استفاده از خم کن لوله با قالب V شکل عملیات خم کاری لوله ها متناسب با طرح اگزوز خودرو و تطابق آن با فیکسچر مناسب انجام می شود.

مرحله بعدی در تولید این قطعات شامل چاک زدن یک سر لوله ها به وسیله پرس ضربه ای 25 تن می باشد تا پس از آن گشاد کردن قسمت چاک زده شده با استفاده از پرس هیدرولیکی انجام شود.

7 - مونتاژ قطعات انباره وسط :

پس از تولید قطعات انباره وسط ، ابتدا عملیات زیر مونتاژ محافظ پشم سنگ ، دو عدد پرده انباره وسط و دو عدد شبکه انباره وسط در یک ایستگاه به کمک فیکسچر مناسب و با استفاده از دستگاه جوش و برق به صورت جوش موضعی محل اتصال انجام می گیرد.

مرحله بعدی ، اتصال پشم شیشه به مجموعه فوق می باشد که به وسیله دست انجام می شود. با اتمام دو مرحله زیر مونتاژ قطعات داخلی ، عملیات درون جازدن آن ها در داخل بدنه به وسیله برس هیدرولیک 25 تن صورت می گیرد.

مرحله بعدی شامل جوش کاری پرده به بدنه با استفاده از نقطه جوش از 8 نقطه می باشد و پس از جوشکاری فتیله پیچ کردن یا به عبارت دیگر برگرداندن لبه انباره به بروی لبه بدنه انباره انجام خواهد شد که در این فرآیند مطابق توضیحات ارائه شده دو لبه بر روی یکدیگر پرس می شوند.

تا این مرحله تمام قطعات انباره وسط غیر از لوله ها مونتاژ شده اند ، برای مونتاژ لوله ها از جوشکاری CO2 استفاده می شود و در انتها عملیات نهایی بر روی انباره وسط تکمیل شده ، رنگ کاری می باشد که این مرحله دقیقا مشابه رنگ زنی انباره عقب می باشد.

فرآیند تولید لوله اگزوز

✳️ ج ) تشریح فرآیند تولید لوله اگزوز :

لوله اگزوز وظیفه انتقال دود از مانیفولد خروجی به انباره وسط را بر عهده دارد و از دو قطعه لوله جدا و فلانج تشکیل شده است که در ادامه به فرآیند تولید هر یک اشاره می شود.

1 - لوله جدا :

فرآیند تولید و ساخت این لوله با برش به وسیله اره لنگ آغاز می شود و سپس خم کاری آن به وسیله خم کن هیدرولیکی انجام می گردد.

2 - فلانچ :

فلانچ به منظور اتصال لوله اگزوز به مانیفولد به کار می رود و از ورق فولادی به ضخامت 4 میلی متر ساخته می شود و فرایند آن شامل برش ورق ، سوراخ کاری و گرد بری می باشد.

3 - مونتاژ لوله اگزوز :

مونتاژ لوله اگزوز شامل عملیات جوشکاری برق فلانج پس از قرار گرفتن لوله جدا بر روی آن می شود و در نهایت عملیات رنگ زنی لوله اگزوز انجام می گیرد.


✔️ زمین و محوطه سازی و ساختمان های کارخانه تولید اگزوز خودرو با ظرفیت تولید سالیانه 42500 عدد !


کارخانه تولید اگزوز خودرو

✳️ زمین و محوطه سازی این کارخانه اگزوز سازی:

  • زمین : 2500 متر مربع
  • فضای سبز : 700 متر مربع
  • خیابان کشی و پارکینگ : 1000 متر مربع
  • دیوار کشی : 475 متر مربع

✳️ ساختمان های تولیدی و غیر تولیدی این کارخانه اگزوز سازی :

  • سالن تولید : 350 متر مربع
  • انبار محصول : 250 متر مربع
  • پست برق : 20 متر مربع
  • ساختمان اداری : 100 متر مربع
  • ساختمان رفاهی : 50 متر مربع
  • ساختمان نگهبانی و سرایداری : 30 متر مربع

✔️ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در تولید اگزوز !

تکنولوژی های مرسوم در تولید اگزوز

معیارهای مهم در تعیین سطح تکنولوژی مورد استفاده در ساخت اگزوز خودرو را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد :

  • درجه اتوماسیون خط تولید
  • کیفیت تولید
  • تعداد تولید (ظرفیت)
  • کیفیت و دقت عمل ماشین آلات

روش تولید اگزوز خودرو در بخش 3 به طور مفصل شرح داده شد بنابراین در صورتی که این روش تولید با روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد : 

تکنولوژی و روش تولید اگزوز خودرو در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام می گیرد و تاکنون روش دیگری برای این کار در نقاط دیگر جهان معرفی نشده است.

آنچه که در فرایند تولید اگزوز خودرو دارای اهمیت است و حتی می توان گفت که این عوامل کیفیت قطعه تولید شده را تشکیل داده و در کشورهای صنعتی از درجه بالاتری برخوردار می باشد موارد ذیل هستند.

  • کیفیت و دقت عمل قالب های مورد استفاده
  • کیفیت مواد اولیه مصرفی
  • درجه اتوماسیون تولید و مونتاژ و به طبع آن تولید محصول یک دست و دقیق

از این رو در این قسمت بررسی نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های فوق الذکر آورده خواهد شد.

تکنولوژی تولید اگزوز خودرو

✳️ نقاط قوت تکنولوژی معمول تولید اگزوز خودرو :

تکنولوژی تمام اتوماتیک :

  • ظرفیت تولیدی بالا
  • کیفیت محصول بسیار بالا
  • قیمت تمام شده پایین
  • قابلیت حضور در بازار OE و AM
  • تنوع پذیری بالا

تکنولوژی نیمه اتوماتیک :

  • ظرفیت تولیدی متوسط
  • کیفیت تولیدی متوسط
  • قیمت تمام شده متوسط
  • قابلیت حضور در بازار OE و AM خودروهای کلاس B و C
  • تنوع پذیری متوسط

تکنولوژی دستی :

  • سرمایه بری پایین
  • قابلیت حضور در بازار AM خودروهای ارزان قیمت

تکنولوژی متداول تولید اگزوز خودرو

✳️ نقاط ضعف تکنولوژی متداول تولید اگزوز خودرو :

تکنولوژی تمام اتوماتیک :

  • سرمایه بری بالا و توجیه پذیری تولید صرفاً برای ظرفیت های بالا
  • ضرورت استفاده از ظرفیت تولید بالا

تکنولوژی نیمه اتوماتیک :

  • قیمت تمام شده بالاتر از تکنولوژی تمام اتوماتیک
  • وجود محدودیت از طرف برخی از بازارهای OE برای جذب محصولات

تکنولوژی دستی :

  • ظرفیت تولیدی پایین
  • کیفیت تولیدی پایین
  • قیمت تمام شده بالا
  • عدم قابلیت حضور در بازار OE
  • تنوع تولید پایین

با توجه به موارد فوق الذکر احداث این واحد صنعتی در محدوده تکنولوژی نیمه اتوماتیک قرار دارد.

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید.


📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید اگزوز خودرو


👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی تولید اگزوز خودرو 74 صفحه
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخسه شنبه, 16 آبان 1396 22:06
حجم فايل 534.32 KB
دانلود 90

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

صنایع خودرو

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories