• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی شاسی خودرو ⭐️ 6 ماه پشتیبانی جهت مجوز و وام

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی شاسی خودرو

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید شاسی خودرو با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1401 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی کارخانه تولید شاسی خودرو را که در سال های قبل نگارش شده است را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.


✔️ شاسی خودرو ، تعریف و انواع و کاربردهای آن ( صفر تا صد )


محصول مورد نظر ، شاسی خودرو می باشد 

در حالـت کلـی یـک خـودرو از سـه  قـسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از :

  • بدنه
  • موتور
  • شاسی

در ادامه شرح مختصری در مورد هر کدام از قسمت های فوق ارائه شده است :

بدنه خودرو به چه قسمتهایی از خودرو اطلاق میشود !

بدنه ی خودروهای سواری از قسمتهای مختلفی مثل اسکلت جوشکاری شـده ، درها ، گلگیرها ، سـقف و غیـره تشکیل شده است ولی بدنه ی خودروهای باری شامل اتاق راننده و اتاق بار است .

 موتور به چه قسمتی از خودرو اطلاق میشود !

مجموعه ای از قطعات مکانیکی است که انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی و مکانیکی تبدیل می شـود یـا بـه عبارت دیگر موتور دستگاهی است که با مصرف سوخت، قدرت و حرکت تولید می کند .

شاسی خودرو به چه قسمتی از خودرو اطلاق میشود !

شاسی خودرو در اصل یک چهارضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود کـه  قـسمتهایی مثـل موتور، سیستم انتقال قدرت، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان روی ان نصب می شود.

شاسی خودرو در شکلهای مختلفی وجود دارد. نوعی از شاسی را مستقل می گوینـد کـه از دو تکـه نـاودانی بلنـد از جنس فولاد سخت ولی سبک که به صورت موازی به هم وصل می شوند تشکیل شده است. این دو تکـه بـه وسیله ی دو رام در دو سر به یکدیگر متصل می شوند.

شاسی معمولا در قسمت عقب کمی بالاتر امده اسـت و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلو کمـی بـاریکتر سـاخته مـی شود که این نیز به خاطر فرمان دهی بهتر است.

در بعضی از اتومبیلهای قدیمی برای استحکام بیشتر شاسی ، آنرا در چنـد نقطه به رام های زیادتری مجهز میکنند. در صورتی که در اتومبیلهای جدید رامهای تقویتی وسطی به کـار برده نمی شوند. بلکه اتاق را محکم با بست های خوب به شاسی متصل می کنند . 

ولی در نوع دیگر شاسی به اسم شاسی های سر خود، شاسی، در واقع جزئـی از اسـکلت اتـاق اسـت .(بـرای سبکتر بودن وزن اتومبیل و به خاطر اینکه نیروی محرکه ی ان افزایش پیدا کند.) در طراحی شاسی سر خود ، از ورقهای نازک فلزی که انها را به روش شکل دادن (پروفیل) تولید می کنند، استفاده می کنند.

البته قسمتهایی از شاسی مثل کف و محوطه ی موتور و همچنین تکیه گاه های محورهای جلو و عقب کـه بیـشترین نیـرو و فشار بر انها اعمال می شود باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند، درست شوند.

ضخامت ورقها معمـولا 2 تا 3 میلیمتر است و به گونه ای جوش داده مـی شـوند کـه از اسـتحکام خـوبی برخوردارنـد . خودروهـای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل مـی کننـد و روی شاسـی انهـا بـار اسـتاتیکی کمتری وارد می شود. بنابراین خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کننـد و اصـولا طراحـی شاسی سر خود به همین منظور بوده است . 

انواع شاسی خودرو

✳️ در حالت کلی شاسی خودرو را از نظر ایجاد واحدهای تولیـد کننـده آن به دو دسته ی کلی می توان طبقه بندی کرد :

1 – خودروهایی که شاسی و بدنه آن جدا از هم تولید میشوند :

در این حالت شاسی بصورت جداگانه تولید شده و به منظور مونتاژ سایر مجموعه  ها در روی آن بـه خـودرو ساز تحویل می گردد که در حال خودروهای زیر از این سیستم استفاده می نمایند : 

  • خودروهای سواری شاسی بلند
  • کامیونت ها
  • کامیون هـا
  • مینـی بـوس هـا
  • میـدل بـاس هـا
  • اتوبوسـها و خودروهای صنعتی

2 - خودروهای شاسی سرخود یا شاسی بدنه ی یکپارچه :

در حال حاضر کلیه خودروهای سواری تولیدی کـشورمان ( باسـتثنای خودروهـای سـواری شاسـی بلنـد ) از ایـن سیستم استفاده می نمایند .

در این سیستم شاسی و اتاق خودرو بصورت سرهم تولید و تحت عنوان " اتاق " به بازار عرضه می گردد و لذا می توان گفت که در اینحالت شاسی جزئی از بدنه بوده و به عبارت دیگر اتـاق خودرو طوری طراحی و ساخته می شود که کار شاسی را نیز انجام دهد و بدین ترتیب می توان عنـوان کـرد که " این دسته از خودروهای سواری شاسی ندارند " .  

✳️ کدامیک از خودروهای داخلی شاسی موتوردار استفاده میکنند و کدامیک به شاسی جدا نیاز دارند !

با توجه بر مطالب ذکر شده ، از نقطه نظر نیاز بازار به شاسی خودرو ، می توان نتیجه گیری زیـر را اسـ تخراج نمود .   

1 - خودروهای سواری :

از میان خودروهای سواری تولید کشورمان ، تنها خودروهای شاسی بلند مانند خودروهای تولید شرکت هـای پارس خودرو و گروه بهمن به عنوان خودروهای شاسی بلند نیاز به شاسی دارنـد ( سـایر خودروهـای سواری تولیدی کشور نیاز به شاسی ندارند ) .

بنابراین با توجه بر قیمت بالای خودروهای تولیدیِ شرکت هـای فوق و همچنین تعداد تولید پائین آنها ، شاسی تولیدِ داخل نداشته و به همراه موتـورِ نـصب شـده روی آن و تحت عنوان " شاسی موتور دار برای خودروهای سواری " به کشور وارد می گردند .      

2 - خودروهای سنگین و نیمه سنگین :

در مورد شاسی این خودروها می توان گفت که بخشی از این شاسی ها در داخل کشور تولید شده و بخـشی دیگر نیز همانند شاسی خودروهای سواری بصورت موتور دار از خارج کشور وارد می گردد ( تحـت عنـوان شاسی موتور دار ) از اینرو در طرح حاضر هدف بررسی تولید شاسی برای این گروه از خودروها مـی باشـد که شامل شاسی برای خودروهای کامیونت ها ، کامیون ها ، مینی بوس ها ، میدل باس ها و اتوبوسـها خواهـد بود .    

✳️ کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی انواع شاسی خودرو

کدهای آیسیک انواع شاسی خودرو به قرار زیر میباشند :

  • کد آیسیک انواع شاسی خودرو : 34101411
  • کد آیسیک شاسی اتوبوس : 34101413
  • کد آیسیک شاسی خودروسواری : 34101412
  • کد آیسیک شاسی کامیون : 34101415
  • کد آیسیک شاسی مینی بوس : 34101414

  کدهای تعرفه گمرکی انواع شاسی خودرو به قرار زیر میباشند :

  • کد تعرفه گمرکی شاسی موتور دار خودرو های سواری ، سواری کار و وانت : 87060010
  • کد تعرفه گمرکی شاسی موتور دار برای اتوبوس : 87060010
  • کد تعرفه گمرکی شاسی موتور دار برای مینی بوس : 87060010
  • کد تعرفه گمرکی شاسی موتور دار برای کامیون و کامیونت : 87060010
  • کد تعرفه گمرکی شاسی موتور دار برای کشنده های جاده ای : 87060010

✔️ مواد اولیه و بررسی کلی فرایند تولید شاسی خودرو


فرایند تولید شاسی خودرو

مواد اولیه مصرفی در تولید شاسی خودرو با ظرفیت 10000  دستگاه در سال به قرار زیر میباشد :

  • گروه اول : انواع فولاد ( این مواد براساس آلیاژ و آنالیز شیمیایی آنها درجه بندی مـی گردنـد . تعیـین نـوع آلیاژ این مواد با توجه بر مشخصات فنی قطعه نهایی صورت می گیرد.)
  • گروه دوم : قطعات نیم ساخته ( این قطعات شامل قطعات مونتـاژی و اسـتاندارد خواهـد بـود کـه از قطعـه سازان داخل کشور تامین خواهد گردید .)

✳️ مراحل تولید انواع شاسی خودرو  به قرار زیر میباشد :

1 - برش به اندازه بلانک قطعه :

اولین مرحله در تولید شاسی ، برش ورق فولادی به اندازه بلانک دو طرف شاسی می باشد که ایـن امـر بوسیله ماشین گیوتین صورت می گیرد .  

2 – تولید ناودانی شاسی به روش نورد :

شکل پروفیل شاسی بصورت ناودانی و جنس فولاد شاسی از نوع سخت می باشـد . از طـرف دیگـر بـا توجه بر تحت فشار بودن این قطعه در هنگام کار روی خودرو ، نمی توان از هیچگونه روش تولید دیگر کـه سبب ایجاد تنش های مکانیکی در قطعه می شود استفاده کرد . از اینرو برای تولیـد نـاودانی شاسـی از روش نورد استفاده می گردد .  

3 - سوراخکاری شاسی :

شاسی مجموعه ای است که سایر قسمت های خودرو روی آن نصب می گردد و بـرای اینکـار از روش اتصال پیچ و مهره استفاده می گردد . لذا لازم است سوراخ های لازم روی شاسی انجـام گیـرد کـه ایـن امـر بوسیله دریل های چند محوره ( به منظور ایجاد چند سوراخ دقیق همزمان ) انجام می گیرد .   

4 - انجام عملیات حرارتی روی شاسی :

شاسی لازم است از سختی بالائی برخوردار باشد تا بدین ترتیـب بتوانـد فـشار وارده از سـوی قطعـات نصب شده روی آن را تحمل نماید . عملیات حرارتی سبب ایجاد سختی لازم در شاسی می گردد .  

5 – عملیات ماشینکاری (فرزکاری) :

ماشینکاری قطعات جهت تولید ابعاد و اندازه های دقیق و صافی سطح مطلوب انجـام مـی گیـرد کـه در مورد قطعات مورد مطالعه به منظور افزایش دقت ، کیفیت و نرخ تولید ، از ماشین ابزار مخصوص استفاده می گردد . ماشینکاری شامل فرزکاری خواهد بود . 

6 - مونتاژ قطعات شاسی :

شاسی خودرو از چند قطعه مونتاژ شده روی هم تشکیل شده است و لذا آخرین مرحلـه فراینـد تولیـد ، مونتاژ می باشد که این فعالیت توسط ماشین های پرچ انجام انجام می گیرد  .  

7 - رنگ آمیزی  شاسی :

 شاسی خودرو پس از مونتاژ بصورت کوره ای رنگ می گردد تا در مقابل زنـگ زدگـی مقاومـت لازم را بدست آورد .  


✔️ زمین ، محوطه سازی و ساختمان سازی مورد نیاز کارخانه تولید شاسی خودرو با ظرفیت 10000  دستگاه در سال


زمین و محوطه سازی مورد نیاز به قرار زیر می باشد :

  • زمین : 2000 مترمربع
  • فضای سبز : 336 مترمربع
  • خیابان کشی و پارکینگ : 504 مترمربع
  • دیوار کشی : 300 مترمربع

ساختمان سازی تولیدی و اداری به قرار زیر می باشد :

  • سالن تولید : 800 مترمربه
  • انبارها : 200 مترمربع
  • ساختمان پشتیبانی تولید : 60 مترمربع
  • اداری – خدماتی : 60 مترمربع
  • سایر : 40 مترمربع

✔️ ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات کارخانه تولید شاسی خودرو با ظرفیت 10000  دستگاه در سال


کارخانه تولید شاسی خودرو

✳️ ماشین آلات کارخانه تولید شاسی خودرو به قرار زیر میباشد :

  • کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ و تمپرینگ : 1 عدد
  • دستگاه اینداکشن برای سختکاری سطحی : 1 دستگاه
  • ماشین مته چند محوره : 1 دستگاه
  • ماشین فرز مخصوص : 1 دستگاه
  • ماشین نورد سرد : 1 دستگاه
  • ماشین دریل معمولی : 2 دستگاه
  • کوره رنگ و متعلقات آن : 1 عدد
  • دستگاه گیوتین : 1 دستگاه
  • پرس پرچبا تناژ 200 تن : 1 عدد
  • ابزار آلات عمومی کار : ---

✳️ تجهیزات کارخانه تولید شاسی خودرو به قرار زیر میباشد :

  • ابزارآلات دستی و عمومی : ---
  • میزهای کار و غیره : 3
  • فیکسچرهای مونتاژ : 4
  • فیکسچرهای سوراخکاری : 6
  • قالب های نورد : 6
  • جرثقیل دستی به همراه قاب آن : ---

✳️ شرکت های سازنده ماشین آلات تولید شاسی خودرو به قرار زیر میباشد :

  • کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ و تمپرینگ : شرکت اکسایتون - تولیدی پرتو کوره
  • ماشین فرز مخصوص : ماشین سازی تبریز - شرکت فرز سازان     
  • ماشین مته چند محوره : ماشین سازی تبریز - شرکت تهران ماشین ابزار         
  • ماشین نورد سرد : ایران نورد - ماشین سازی سپاهان       
  • کوره رنگ و متعلقات آن : کوره ایران  
  • پرس پرچ 200 تن : ماشین سازی لولائی - ایران ماشین    
  • دستگاه گیوتین : کارخانه بهادری - شرکت سورن باغدا ساریان         

✳️ تاسیسات مورد نیاز کارخانه تولید شاسی خودرو به قرار زیر میباشد  :

  • برق : توان 800  KW  هزینه های انشعاب و تجهیزات لازم             
  • هوای فشرده : فشار 7 بار به همراه کلیه تجهیزات لازم
  • آب
  • سوخت : شامل تانک سوخت و یا انشعاب گاز       
  • تلفن و ارتباطات
  • تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

✳️ میزان آب و سوخت و برق مصرفی سالانه این کارخانه تولید شاسی خودرو با ظرفیت 10000  دستگاه در سال به قرار زیر میباشد  :

  • آب مصرفی سالانه : 1400 مترمکعب
  • برق مصرفی سالانه : 800 کیلووات
  • گازوئیل مصرفی سالانه : 20000 لیتر
✳️ نیروی انسانی مورد نیاز جهت بهره برداری از کارخانه تولید شاسی خودرو با ظرفیت 10000  دستگاه در سال به قرار زیر میباشد  :
  • کارشناس فنی : 3 نفر
  • کارشناس اداری – مالی : 2 نفر
  • کارشناس فروش : 1 نفر
  • تکنسین فنی : 4 نفر
  • ماشینکار ماهر : 5 نفر
  • کارگر فنی نیمه ماهر : 4 نفر
  • کارمند اداری : 2 نفر
  • منشی – راننده - نگهبان : 4 نفر
  • جمع : 25 نفر

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی کارخانه تولید شاسی خودرو ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .


📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید شاسی خودرو

👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی تولید شاسی خودرو 72 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخچهارشنبه, 17 آبان 1396 00:16
حجم فايل 588.07 KB
دانلود 101

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

صنایع خودرو

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories