نوشتن مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید سیم طوقه اولین قدم در مسیر سرمایه گذاری شماست که میتواند براورد تخصصی از هزینه احداث کسب و کار و درآمد و سود آن را به شما نشان دهد و کاربرد اداری آن عموما اخذ زمین ، مجوز و وام بانکی است. (با فرمت WORD و PDF)
در انتهای این صفحه نیز می توانید به بانکی از فایل های طرح توجیهی کارخانه تولید سیم طوقه که مربوط به سالهای گذشته هستند و صرفا کاربرد مطالعاتی دارند ، دست یابید.
✳️ سر فصل های این مقاله (0 تا 100 تولید سیم طوقه)
✔️ سیم طوقه چیست و از چه جنسی ساخته میشود؟
✔️ انواع محصولات طرح توجیهی سیم طوقه لاستیک خودرو
✔️ استاندارد های محصول طرح توجیهی سیم طوقه یا بید وایر
✔️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید سیم طوقه
✔️ شرح روش و مراحل تولید سیم طوقه (بید وایر)
✔️ ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سیم طوقه لاستیک
✔️ تأسیسات و امور زیر بنایی کارخانه سیم طوقه
✔️ میزان آب و انرژی کارخانه تولید سیم طوقه
✔️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید سیم طوقه
✔️ زمین و ابنیه کارخانه تولید سیم طوقه
✔️ معرفی موارد مصرف و کاربرد سیم طوقه لاستیک
✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ کارخانه تولید سیم طوقه
✔️ معرفی طرح توجیهی و بیزنس پلن کارخانه سیم طوقه !
✳️ 0 تا 100 بیزنس پلن و کد آیسیک سیم طوقه :
سیم طوقه چیست و از چه جنسی ساخته میشود؟
محصول مورد مطالعه طرح توجیهی حاضر ، انواع سیم طوقه با کد آیسیک 28991212 و کد تعرفه گمرکی 73121010 می باشد. سیم طوقه لاستیک یا بید وایر wire Bead یا محصولی است که در تولید لاستیک خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
سیم طوقه در لبه های لاستیک یعنی محل اتصال آن به رینگ نصب می گردد. البته باید گفت که سیم از داخل لاستیک نصب شده و لذا در ظاهر آن قابل مشاهده نمی باشد.
لیکن برای اطلاع بیشتر قابل ذکر است که در مواقع سوزاندن لاستیک خودرو ، این سیم پس از مدت کوتاهی از سوختن لاستیک به صورت درسته از آن جدا شده و قابل مشاهده می گردد.
سیم طوقه با جنس مفتول فولادی با کربن بالا در سایز 0.02 ± 0.96 میلی متر تا 0.78 میلی متر با آبکاری برنز و به صورت بافته شده تولید و به مصرف کنندگان (کارخانجات لاستیک سازی) در کویل های حدود 350 کیلوگرمی عرضه می گردد. در صورتی که مصرف کننده سایز دیگری از بید وایر را نیاز داشته باشد نیز قابل تولید است.
سیم طوقه به صورت آماده در بازار وجود ندارد چراکه این سیم از نظر قطر و پوشش روی آن حالت استاندارد در ترکیب تولید کنندگان سیم و مفتول عمومی قرار ندارد.
از این رو واحد های تولید کننده سیم طوقه ، سیم آماده را از بازار تهیه کرده و سپس از طریق کشش گرم آن را به قطر مورد نظر می رساند.
قدم بعدی در مورد این سیم ها ، ایجاد پوشش برنز در روی آن است. چرا که چسبندگی لاستیک روی فولاد کم می باشد و این امر سبب می گردد که طوقه به راحتی از لاستک جدا گردد. لذا برای غلبه بر این مشکل سطح سیم به وسیله فلز برنز پوشش داده می شود.
سیم تولیدی در نهایت به صورت کلاف به هم بافته شده تبدیل و روانه بازار می گردد.
✳️ انواع محصولات طرح توجیهی سیم طوقه لاستیک خودرو :
همانطوری که می دانیم لاستیک خودرو در اندازه های مختلف برای انواع خودرو های سواری ، وانت ، نیمه سنگین و سنگین تولید می شود. لذا سیم طوقه هر کدام از لاستیک های فوق نیز مخصوص همان لاستیک می باشد و لذا بدین ترتیب تنوع سیم طوقه ها مشخص می گردد.
جهت تدوین طرح توجیهی و بیزنس پلن و یا مطالعات بازار سیم طوقه (بید وایر) برای اخذ مجوز و یا وام بانکی با کارشناسان وبسایت گسترش کارآفرینی ایران تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.
استاندارد های محصول طرح توجیهی سیم طوقه یا بید وایر :
- ISO 7800
- SAE 701
- JIS 6053
✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی تولید سیم طوقه لاستیک !
✳️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید سیم طوقه :
- مفتول فولادی با کربن بالا : 610 تن در سال ، «کربن بالا ضخامت 5.5 میلی متر طبق استاندارد های SAE 701 یا JIS 6053»
- ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
✳️ خلاصه فرایند تولید سیم طوقه :
مقتول فولادی ← اسید شویی ← شست و شو در آب (آبکشی) ← فسفاته کردن ← خنثی سازی ← کشش مرحله اول ← عملیات حرارتی ← سرد کردن سریع ← شست و شو در آب ← روغن کاری ← خنثی سازی ← کشش مرحله اول ← تنش زدایی ← اسید شویی ← شست و شو در آب (آبکشی) ← آبکاری ← آبکشی ← خنثی سازی ← خشک نمودن ← بسته بندی (به صورت رول)
✳️ شرح روش و مراحل تولید سیم طوقه (بید وایر) :
1. اسید شویی (شست و شو با اسید) و کشش اولیه :
مفتول های فولادی (به قطر 5.5 میلی متر) توسط کشش مداوم (پیوسته) مفتول ها که از میان یک سری قالب هایی که به تدریج کوچک تر می شوند ، به سیم تبدیل می شوند.
به هر حال قبل از اینکه مفتول های فولادی کشیده شوند باید در حمام اسیدی تمیز شوند (در وان اسید سولفوریک غوطه ور می شوند) و سپس در آب غوطه ور شوند و توسط یک پوشش فسفاته ، روغن کاری گردند و خنثی شوند. در طول مدت کشش از 5 الی 6 قالب برای کاهش قطر مفتول استفاده می شود.
2. پاتنت کردن (عملیات حرارتی) :
پس از کشش اولیه ، مفتول ها می باید عملیات حرارتی (patent) شوند در طول مدت عملیات حرارتی سیم های فولادی تا نقطه فوق بحرانی در یک کوره عملیات حرارتی گرم می شوند. (حرارت داده می شوند) و بعد اجازه داده می شود که سیم ها به قدر کافی محکم و با قدرت شوند و بتوانند در طول مدت کشش ثانویه در برابر تغییر شکل ایجاد شده بدون هیچگونه شکستگی استقامت کنند.
3. کشش ثانویه :
کشش مجدد باعث کاهش قطر مفتولی می شود که در مرحله اول کشیده شده است ، و به سایزی می رساند که مد نظر می باشد. در این مرحله از یک سری قالب هایی که حدودا 10 الی 20 عدد قالب کوچک پشت سر هم می باشد ، استفاده می شود.
قبل از آن که سیم برای بار دوم کشیده شود ، باید شسته شود ، در آب غوطه ور گردد و روغن کاری شود (دقیقا مثل مرحله اول کشش).
4. تنش زدایی :
سیم های طوقه از یک کوره جهت آزاد سازی تنش های ایجاد شده در اثر عملیات حرارتی عبور داده می شوند. در این پروسه ، سیم ها درست تا درجه حرارتی زیر ناحیه بحران حرارت می بینند و مدت طولانی در آن حرارت نگه داشته می شوند تا درجه حرارت تمام نقاط سیم یکسان گردد.
5. آبکاری :
سپس سیم هایی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند با برنز آبکاری می شوند. این عمل باعث می شود که لاستیک به سیم طوقه به آسانی بچسبد. قبل از اینکه سیم ها آبکاری شوند می باید در اسید شسته شوند و آبکشی گردند. بعد از آبکاری سیم ها آبکشی می شوند و سپس عملیات خنثی سازی انجام می گردد.
6. پیچیدن و بسته بندی :
سیم های طوقه پس از خشکانیده شدن به صورت رول پیچیده می شوند ، عملیات خشک کردن و بسته بندی می باید در شرایط آب و هوایی کنترل شده انجام گیرد که از هر گونه زنگ زدگی سطح سیم های طوقه جلوگیری شود.
✳️ تکنولوژی تولید کارخانه سیم طوقه لاستیک (بید وایر) :
ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سیم طوقه لاستیک :
- حمام اسید کلریدریک وان آب : 3 دستگاه
- وان جهت فسفاته نمودن : 4 دستگاه
- وان جهت خنثی سازی : 2 دستگاه
- دیگ بخار : 1 دستگاه
- کوره هوای گرم : 1 دستگاه
- تجهیزات کشش اولیه : 2 دستگاه
- کوره عملیات حرارتی : 1 دستگاه
- تجهیزات عملیات حرارتی : 1 دستگاه
- غلطک راهنما برای دستگاه برداشت : 1 دستگاه
- دستگاه برداشت از کوره عملیات حرارتی : 1 دستگاه
- تجهیزات کشش ثانویه : 6 دستگاه
- ملزومات آبکاری : 32 دستگاه
- کوره تنش زدایی از عملیات حرارتی : 1 دستگاه
- خط آبکاری : 1 دستگاه
- وان پرداخت : 1 دستگاه
- وان اسید شویی : 1 دستگاه
- وان آب داغ : 1 دستگاه
- وان آبکاری : 1 دستگاه
- وان خنثی سازی : 1 دستگاه
- وسایل کنترل : 1 دستگاه
- دستگاه برداشت : 1 دستگاه
- برای ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
تأسیسات و امور زیر بنایی کارخانه سیم طوقه :
- تاسیسات برق رسانی : توان Kw 150 هزینه های انشعاب و تجهیزات لازم
- تاسیسات آب رسانی
- تاسیسات سوخت رسانی : شامل تانک سوخت و یا انشعاب گاز
- تلفن و ارتباطات
- تأسیسات گرمایشی و سرمایشی
- برای ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
میزان آب و انرژی کارخانه تولید سیم طوقه :
- برای ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
- برق مصرفی : 150 کیلووات
- آب مصرفی : 3500 متر مکعب در سال
- سوخت مصرفی (گازوئیل) : 20000 لیتر
✳️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید سیم طوقه :
- برای ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
- مدیریت : 1 نفر
- کارشناس فنی : 1 نفر
- کارشناس اداری - مالی : 1 نفر
- کارشناس فروش : 1 نفر
- تکنسین فنی : 3 نفر
- کارگر فنی ماهر : 5 نفر
- کارگر ساده : 10 نفر
- کارمند اداری : 2 نفر
- منشی - راننده - نگهبان : 4 نفر
- خدمات : 2 نفر
- جمع : 30 نفر
✳️ زمین و ابنیه کارخانه تولید سیم طوقه :
زمین و محوطه سازی کارخانه تولید سیم طوقه :
- ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
- زمین : 3000 متر مربع
- فضای سبز : 400 متر مربع
- خیابان کشی و پارکینگ : 600 متر مربع
- دیوار کشی : 550 متر مربع
ساختمان و ابنیه کارخانه تولید سیم طوقه :
- ظرفیت تولید سالیانه 540 تن
- سالن تولید : 400 متر مربع
- انبارها :250 متر مربع
- ساختمان پشتیبانی تولید : 100 متر مربع
- ساختمان اداری - خدماتی : 150 متر مربع
- سایر ساختمان ها : 100متر مربع
✳️ معرفی موارد مصرف و کاربرد سیم طوقه لاستیک :
همانطوری که پیشتر نیز اشاره گردید سیم طوقه همانطوری که از نام آن مشخص است در تولید لاستیک خودرو به عنوان استحکام دهنده لبه لاستیک مورد استفاده دارد.
لاستیک یک خودرو طوری ساخته می شود که رینگ فولادی را در برگرفته و به واسطه آن به سیستم انتقال حرکت خودرو متصل و در نهایت با دریافت حرکت از آن سبب حرکت خودرو گردد.
بنابراین لبه لاستیک (تایر خودرو) لازم است از خصوصیات زیر برخوردار باشد استحکام کافی به دلیل اینکه لبه لاستیک نازک ترین قسمت آن می باشد.
- در هنگام باد کردن لاستیک ، لبه به رینگ چسبیده و مانع نشت باد گردد
- در هنگام تعویض یا در آوردن لاستیک ، صدمه ای به خاصیت آببندی لبه لاستیک وارد نگردد.
- در زمان وارد آمدن ضربه با چرخ ، لبه لاستیک پاره یا ترک بر ندارد
با توجه بر خواص مورد انتظار از لبه لاستیک و با توجه بر استحکام پائین لاستیک در این باب ، لازم است که تقویت لازم در محل لبه به عمل آید که سیم طوقه که از فولاد کربن محکم ساخته می شود این نقش را بر عهده دارد به طوری که در کلیه لاستیک ها و بدون استثنا سیم طوقه در این قسمت از لاستیک قرار داده می شود.
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی کارخانه تولید سیم طوقه ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ کارخانه تولید سیم طوقه
✍️ توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.