طرح توجیهی قطعات آسانسور (درب و کابین و ریل) ⭐ 0 تا 100 تولید
- امیر حبیبی
- طرحهای توجیهی صنایع تجهیزات

نوشتن مطالعات بازار و طرح توجیهی قطعات آسانسور (درب و کابین و ریل) اولین قدم در مسیر سرمایه گذاری شماست که میتواند براورد تخصصی از هزینه احداث کسب و کار و درآمد و سود آن را به شما نشان دهد و کاربرد اداری آن عموما اخذ زمین ، مجوز و وام بانکی است. (با فرمت WORD و PDF)
در انتهای این صفحه نیز می توانید به بانکی از فایل های طرح توجیهی تولید قطعات آسانسور (درب و کابین و ریل) که مربوط به سالهای گذشته هستند و صرفا کاربرد مطالعاتی دارند ، دست یابید.
✳️ سر فصل های این مقاله (0 تا 100 تولید قطعات آسانسور شامل درب و کابین و ریل)
✔️ آسانسور چیست و شامل چه بخشهایی است؟
✔️ کد آیسیک محصولات طرح توجیهی تجهیزات آسانسور
✔️ طرح توجیهی کارخانه ساخت قطعات آسانسور چیست؟
✔️ چهار دسته اصلی تجهیزات آسانسور کدامند؟
✔️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید تجهیزات آسانسور
✔️ ماشین آلات و تجهیزات خط تولید تجهیزات آسانسور
✔️ تاسیسات و امور زیر بنایی این کارخانه تجهیزات آسانسور
✔️ میزان اشتغال زایی کارخانه تولید تجهیزات آسانسور
✔️ میزان آب و انرژی مصرفی کارخانه تجهیزات آسانسور
✔️ مساحت زمین و ابنیه کارخانه تولید تجهیزات آسانسور
✔️ آسانسورهای الکتریکی امروزی از چه قطعاتی ساخته شده اند؟
✔️ اهمیت استراتژیک صنعت آسانسور سازی
✔️ برند های معتبر ساخت آسانسور و تجهیزات آسانسور در دنیا !
✔️ تکنولوژی تولید تجهیزات آسانسور در ایران چگونه است؟
✔️ وضعیت استاندارد آسانسور در جهان و ایران
✔️ شماره های استاندارد ملی برای ساخت تجهیزات آسانسور
✔️ استاندارد های بین المللی ساخت تجهیزات آسانسور
✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ کارخانه تولید قطعات آسانسور (درب و کابین و ریل)
✔️ معرفی طرح توجیهی و بیزنس پلن تولید قطعات آسانسور !
✳️ 0 تا 100 بیزنس پلن و سیستم های مختلف آسانسور :
آسانسور چیست و شامل چه بخشهایی است؟
آسانسور وسیله حمل و نقل عمودی است که با سیستم تعلیق و تعادل نیروی محرکه عمل جا به جایی انجام می دهد.
بشر در قرن های گذشته از بالابر استفاده کرده است اما پایه گزار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضیدان بزرگ اتوود است که با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند توانست طرح ابتدایی آسانسور را ارائه دهد.
با این همه آسانسور به شکل امروزی و دارای ترمزایمنی توسط اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شد.
تجهیزات آسانسور شامل : الکتروموتور ، تابلو فرمان ، ریل ، کابین ، درب ، قفل ایمنی ، گاورنر ، پاراشوت ، تراولر ، سیم بکسل می باشد.
کد آیسیک محصولات طرح توجیهی تجهیزات آسانسور :
- کد آیسیک ریل آسانسور : 29151313
- کد آیسیک کابین آسانسور : 29151312
- کد آیسیک درب آسانسور : 29151311
- کد آیسیک قفل ایمنی آسانسور : 28931429
- کد آیسیک گاورنر آسانسور : کد آیسیک صنایع برای آن تعریف نشده است.
- کد آیسیک پاراشوت آسانسور : کد آیسیک صنایع برای آن تعریف نشده است.
- کد آیسیک تراولر آسانسور : کد آیسیک صنایع برای آن تعریف نشده است.
- کد آیسیک سیم بکسل : کد آیسیک صنایع برای آن تعریف نشده است.
- شماره تعرفه گمرکی اجزاء و قطعات مربوط به آسانسور و بالابر کشنده ها : 84313190

✳️ طرح توجیهی کارخانه ساخت قطعات آسانسور چیست؟
به صورت خلاصه طرح توجیهی و بیزنس پلن کارخانه ساخت تجهیزات آسانسور گزارش هایی هستند که به بررسی توجیه فنی و مالی و بازار تجهیزات آسانسور میپردازند و شما میتوانید از آنها برای اخذ مجوز تاسیس کارخانه تجهیزات آسانسور ، برای گرفتن زمین از شرکت شهرک های صنعتی و همینطور برای اخذ وام و تسهیلات بانکی استفاده کنید.
جهت سفارش طرح توجیهی یا بیزنس پلن و یا مطالعات بازار تجهیزات آسانسور میتوانید با کارشناسان مجرب و متخصص وبسایت گسترش کارآفرینی ایران تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
چهار دسته اصلی تجهیزات آسانسور کدامند؟
- سیستم مکانیکی و قطعات مربوطه
- سیستم الکتریکی : شامل امکانات ایمنی و روشنایی نیز می باشد
- سیستم کنترلی و قطعات مربوطه
- سیستم ایمنی و قطعات مربوطه
سیستم ایمنی یک وسیله مکانیکی است که در صورت بروز هرگونه خرابی ، یا شل شدن سیم بکسل (زنجیر تعلیق) وسیله توقف و نگاه داشتن کابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت کابین در جهت پایین رفتن از مقدارمشخص شده ای تجاوز کند این مکانیزم عمل می نماید ، عملکرد این مکانیزم توسط گاورنر که معمولا در موتور خانه است شروع می شود.
✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی تولید قطعات آسانسور !

✳️ ظرفیت سالیانه تولید تجهیزات آسانسور :
مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید تجهیزات آسانسور :
- ورق 12 میل : 3.2 تن در سال
- ورق 4 میل : 4.8 تن در سال
- ورق 1.5 میل : 6.4 تن در سال
- ام دی اف : 8 برگ در سال
- گرافیت : 9.6 متر در سال
- فورمیکا : 11.2 برگ در سال
- استیل ساده : 12.8 برگ در سال
- استیل طرح دار : 14.4 برگ در سال
- سیم جوش : 16 تن در سال
- آینه : 17.6 متر در سال
- رنگ : 19.2 تن در سال
- ناودانی 12 : 20.8 تن در سال
- ناودانی 6 : 22.4 تن در سال
- نبشی : 24 تن در سال
- ظرفیت سالیانه 1600 عدد
✳️ تکنولوژی تولید کارخانه تجهیزات آسانسور :
ماشین آلات و تجهیزات خط تولید تجهیزات آسانسور :
- دستگاه خم کن : 2 دستگاه
- گیوتین 3 متری ضخامت 3 میل : 2 دستگاه
- پرس برک 75 تن : 2 دستگاه
- کمپرسور 75 لیتری : 2 دستگاه
- اره آتشی : 2 دستگاه
- دریل ستونی 25 : 3 دستگاه
- کپسول هوا و گاز و متعلقات : 2 دستگاه
- رکتی فایر با کابل : 2 دستگاه
- دستگاه جوش 450 آمپر : 2 دستگاه
- تراش یک متری : 3 دستگاه
- نقطه جوش : 3 دستگاه
- فرز دستی : 3 دستگاه
- دریل دستی : 3 دستگاه
- پرس ضربه ای : 3 دستگاه
- ابزار آلات کارگاهی : 3 دستگاه
- هزینه نصب و راه اندازی
- برای ظرفیت سالیانه 1600 عدد
تاسیسات و امور زیر بنایی این کارخانه تجهیزات آسانسور :
- تاسیسات برق رسانی : کنتور 100 کیلو وات
- تاسیسات برق رسانی : تابلو برق ، سیم کشی و. ..
- تاسیسات آب رسانی : کنتور 2.1 اینچ کنتور
- تاسیسات سوخت رسانی : کنتور گاز و لوله کشی مربوطه
- وسائل سرمایش و ایمنی : کولر و بخاری و سیستم ایمنی
- برای ظرفیت سالیانه 1600 عدد

✳️ میزان اشتغال زایی کارخانه تولید تجهیزات آسانسور :
- برای ظرفیت سالیانه 1600 عدد
- حسابدار : 1 نفر ، «لیسانس»
- کار گر ساده : 20 نفر ، «دیپلم»
- کارگر فنی : 1 نفر ، «فوق دیپلم»
- مدیر فروش : 1 نفر ، «لیسانس»
- مدیر اداری : 1 نفر ، «لیسانس»
- کارپرداز : 1 نفر ، «دیپلم»
- مدیر عامل : 1 نفر ، «دیپلم»
جمع : 26 نفر
میزان آب و انرژی مصرفی کارخانه تجهیزات آسانسور :
- برای ظرفیت سالیانه 1600 عدد
- آب مصرفی : 900 متر مکعب
- برق مصرفی : 240000 کیلو وات بر ساعت
- گاز مصرفی : 30000 متر مکعب
- مازوت : 0 لیتر
- بنزین : 0 لیتر
- گازوئیل : 0 لیتر

✳️ مساحت زمین و ابنیه کارخانه تولید تجهیزات آسانسور :
مساحت زمین و محوطه سازی کارخانه تجهیزات آسانسور :
- ظرفیت سالیانه 1600 عدد
- زمین : 4000 متر مربع
- خاکبرداری و تسطیح : 1200 متر مربع
- حصار کشی : 440 متر مربع
- آسفالت و پیاده رو سازی : 500 متر مربع
- ایجاد فضای سبز و روشنایی: 500 متر مربع
مساحت ساختمان و ابنیه کارخانه تجهیزات آسانسور :
- ظرفیت سالیانه 1600 عدد
- سالن تولید : 1200 متر مربع ، «اسکلت فلزی»
- انبار (مواد اولیه) : 200 متر مربع ، «اسکلت فلزی»
- انبار (مواد محصول) : 200 متر مربع ، «اسکلت فلزی»
- اداری : 150 متر مربع ، «اسکلت فلزی»
- نگهبانی : 50 متر مربع ، «سوله»
- آزمایشگاه : اسکلت فلزی
- سرویس بهداشتی و غذاخوری : اسکلت فلزی
وسائط نقلیه مورد نیاز کارخانه تجهیزات آسانسور :
- لیفتراک 3 تن : 2 دستگاه
✔️ آسانسورهای الکتریکی امروزی از چه قطعاتی ساخته شده اند؟

قطعات اصلی آسانسورهای الکتریکی شامل موارد زیر میشند که به تفصیل بدان پرداخته شده است.
1- وسایل تعلیق کابین و وزنه تعادل که می تواند سیم بکسل فولادی و یا زنجیر باشد.
کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بگسل های فولادی معلق نگاه داشته می شوند. سیم بگسل های آسانسور به بالای یوک کابین متصل می شوند. یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بگسل تعلیق باید حداقل در یکی از دو انتها وجود داشته باشد.
این وسیله با مکانیزم متعادل ساز فشردگی به طور جداگانه معرفی می شود ، چنین وسیله ای شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیکی و کابل شو است.
2 - وزنه تعادل :
وزنه تعادل در آسانسور های کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین و درصدی از وزن بار یا مسافر به کار می رود این درصد 45 تا 50 می باشد وزنه های تعادل داخل قاب مربوطه بایستی به طریقی مهار شده باشند که در اثر ضربات احتمالی شکسته نشده و از قاب خارج نشوند.
به قاب وزنه باید حفاظ یا حفاظ هایی فلزی نصب شوند تا در صورت شکستن کفشک های وزنه ، قاب از ریل وزنه خارج نشوند.
وزنه تعادل که وزن آن معادل وزن کابین آسانسور و حداکثر تعداد مسافر باید باشد که از نوع بتون آرم های (بتون مسلح) و یا چدنی است.
البته نوع چدنی آن توصیه می شود چون در نوع بتونی آن در اثر ضربه احتمال شکسته شدن و ریختن قطعات در روی کابین وجود دارد در صورتی که از نوع بتونی استفاده شود باید حتمأ دارای قاب حفاظتی فلزی به صورت شبکه فولادی باشد.
نصب شالتر قطع کن در بالا و پایین قابل وزنه الزامی است تا از کوبیده شدن کابین به کف چاهک یا زیر سقف جلوگیری شود.
3 - موتور الکتریکی آسانسور
4 - گیربکس آسانسور
5 - تابلو فرمان :
کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان انجام می گیرد.
الف ) پوش باتن :
در این نوع کنترل آسانسور به اولین احضار پاسخ داده و تا اتمام سرویس احضار های بعدی بلا اثر است. این نوع کنترل که ساده ترین نوع کنترل است برای مکان های کم مسافر بیمار بر و آسانسور های باربر مناسب است.
ب ) کالکتیودان (Collective Down) :
در این نوع کنترل آسانسور در حین حرکت از بالا به پایین به کلیه احضارها پاسخ می دهد و مخصوص ساختمان های مسکونی و پرجمعیت واردات می باشد.
ج ) کالکتیو سلکتیو (Collective selective) (سیمپلکس دوبلکس تریبلکس) :
در این نوع کنترل آسانسور به احضار های در جهت حرکت کابین پاسخ داده و در نتیجه از توقف های غیر ضروری در پاسخ به احضارهایی که خلاف جهت حرکت کابین است جلوگیری به عمل می آید و همچنین اگر دو یا سه آسانسور مجاور با این فرمان کنترل شوند نزدیک ترین کابین به طبقه احضار پاسخ می دهد در این سیستم زمان انتظار مسافرین حداقل خواهد بود.
این سیستم مناسب برای برج های مرتفع , هتل ها مؤسسات بزرگ می باشد که از چند دستگاه آسانسور استفاده می کند.
د ) تابلو فرمان میکرو پروسسوری :
این نوع تابلو فرمان در کشور های پیشرفته به سرعت جایگزین تابلو فرمان های رله ای گردیده است. در کشور ما نیز در حدود یک درصد آسانسور های موجود در این نوع سیستم کنترل استفاده می کنند و پیشبینی می شود این روند رو به گسترش باشد.
بعضی از مزیت های این نوع کنترل ها به شرح زیر می باشد :
- به دلیل حذف بسیاری از قطعات الکترومکانیکی با صدای کم کار کرده و خرابی کمتری نسبت به تابلو فرمان های رله ای دارند.
- با اعمال برنامه ریزی کامپیوتری کنترل ترافیک های سنگین را در زمان های کوتاه تری انجام می دهد.
- سرویس و نگهداری آن ارزان تر از تابلو فرمان های رله ای می باشد.
- نسبت به هزینه مصرفی از بازدهی قابل توجهی برخوردار است.
- در مورد تابلو های رله ای ، مدار های فرمان و سری استوپ ها حتمأ باید از ولتاژ های پایین زیر 110 ولت استفاده شود.
- در مورد تابلو های رله ای مدار های فرمان و سری استوپ حتمأ باید از ولتاژ های پایین (زیر 110 ولت) استفاده شود.
6 – ترمز آسانسور :
در صورت قطع برق یا قطع برق سیستم کنترل ، سیستم ترمزآسانسور باید به طور اتوماتیک عمل کند ، لذا ، از ترمز های اصطکاکی الکترو مغناطیسی استفاده می شود.
اگر کابین با %125 بار نامی خود در سرعت معمول خود حرکت کند ، ترمز ها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بلافاصله سیستم را در حالت ساکن نگهدارند.
ترمز باید توسط فنر های فشاری و یا نیروی وزن عمل کند. ترمز توسط الکترومغناطیس و یا الکتروهیدرولیک باید باز شود. اگر جریان برق قطع شود باید حداقل دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل کننده داشته باشد.
در صورت قطع جریان برق ، ترمز باید بلافاصله عمل نماید. هنگامی که موتور گیربکس با یک وسیله دستی اضطراری مجهز باشد ترمز باید طوری طراحی شده باشد که توسط دست بتوان آن را باز کرد و با فشار دائمی توسط نفر این ترمز باز بماند.
7 - سیستم ایمنی پاراشوت :
از جمله الزامات در آسانسورترمز ایمنی (پاراشوت) در کابین می باشد که فقط در جهت حرکت رو به پایین عمل نماید. این ترمز ایمنی باید قادر باشد کابین را با بار اسمی با سرعتی بیش از سرعت عملکرد کنترل کننده مکانیکی سرعت گاورنر ، متوقف نماید.
حتی در صورتی که کابین از سیستم جدا شود ، پاراشوت باید عمل نماید. ترمز ایمنی با درگیر شدن به ریل های راهنما آن را متوقف می نماید.
چنانچه فضای زیر چاهک آسانسور در دسترس اشخاص قرار داشته باشد کف چاهک باید تحمل حداقل تنش 5000 مگاپاسکال را داشته باشد ، پس باید یکی از دو شرط زیر را داشته باشد :
- یا ستونی صلب و محکم از زیر ضربه گیر وزنه تعادل به زمین محکم وصل شود.
- وزنه تعادل به پاراشوت (ترمز ایمنی) مجهز باشد و بتواند آن را در حالی که با سرعتی بیش از سرعت عملکرد گاورنر در حرکت است متوقف نماید.
شتاب کند شونده :
در صورتی که ترمز ایمنی از نوع تدریجی باشد ، هنگامی که کابین با بار اسمی سقوط می نماید میزان متوسط شتاب کند شونده باید بین g2 و g1 باشد.
آزاد کردن ترمز ایمنی (پاراشوت) :
آزاد نمودن ترمز ایمنی کابین (وزنه تعادل) باید فقط با بالا بردن کابین (وزنه تعادل) امکان پذیر باشد. ترمز ایمنی پس از آزاد شدن باید به صورت عادی عمل نماید. پس از آزاد نمودن ترمز ایمنی ، آسانسور باید توسط سرویس کار مجاز آماده کار شود.
شرایط ساختاری :
استفاده از فک ها یا بلوک های ترمز ایمنی (پاراشوت) به عنوان کفشک راهنما ممنوع است. ترمز ایمنی ترجیحا باید در پایین ترین قسمت کابین نصب گردد. هنگامی که ترمز ایمنی عمل می نماید ، و بار (در صورت وجود) به طور یکنواخت توزیع شده باشد ، کف کابین نباید بیش از %5 از حالت عادی شیب پیدا کند.
کنترل های برقی :
وسیله ایمنی برقی باید روی کابین نصب شود تا هنگامی که ترمز ایمنی کابین درگیر می شود موتور را به محض درگیری و یا قبل از عملکرد ترمز ایمنی متوقف نماید. گاورنر : سرعت عملکرد گاورنر مربوط به ترمز ایمنی کابین باید حداقل %115 سرعت نامی و کمتر از موارد زیر باشد.
- m/s8 در ترمز ایمنی از نوع لحظه ای به جز نوع غلطکی
- m/s 1 در ترمز ایمنی از نوع غلطکی
- m/s5 برای ترمز ایمنی آنی از نوع ضربه گیر و ترمز ایمنی تدریجی که برای سرعت های کمتر از m/s 1 استفاده می شود.
- V / 0.25 + 1.25 برای ترمز ایمنی تدریجی که در سرعت های بیش از m/s 1 استفاده می شود.
انتخاب سرعت های عملکرد : برای آسانسور هایی که سرعت اسمی آن ها بیش از m/s 1 می باشد توصیه می شود که سرعت عملکرد تا حد امکان به بالا ترین مقدار محدود شود.
8 - فلکه کششی و یا دنده زنجیر آسانسور :
- شاسی ماشین - کوپلینگ ها ، محورها ، یاتاقان ها
- سیم تعلیق
- ریل راهنما : راهنماهایی هستند که باعث هدایت کابین در مسیر حرکت خود می شود. استفاده از ریل راهنما به علل زیر است :
- برای هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی و حداقل کردن حرکات افقی.
- جلوگیری از نوسانات کابین به علت نیرو های خارج از مرکز
- توقف و نگهداشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی
کابین و وزنه تعادل در حرکت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنما فولادی صلب هدایت شوند.
این دو از فولاد ساختمانی دارای تنش کششی بیشتر از 370 نیوتن بر میلی متر مربع و کمتر از 520 نیوتن بر میلی متر مربع ساخته شده اند.
9 - ضربه گیرهای اسانسور :
کابین یا وزنه از حدود تعیین شده در چاهک گذشته و امکان برخورد با کف چاهک پیش آید این وسیله از برخورد خشن جلوگیری می نماید.
ضربه گیر ممکن است از جنس پلی اورتان ، فنر یا نوع روغنی انتخاب شود که بستگی به سرعت اسمی داشته و طوری طراحی می شود تا انرزی جنبشی کابین یا وزنه تعادل را جذب کرده (نوع فنری) و یا مستهلک نماید.
آسانسور ها باید با ضربه گیر ها که در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند ، تا وسیله اضطراری نهایی را تشکیل دهند.
اگر ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند.
دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارد :
- (Aculation type) نوع جمع کننده انرژی
- (Dissipation type) نوع مستهلک کننده انرژی
ضربه گیر نوع جمع کننده انرژی با یا بدون حرکت برگشتی می تواند برای سرعت های تا 1 و یا 1.6 متر بر ثانیه به ترتیب به کار گرفته شود.
ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت اسمی آسانسور به کارگرفته می شود.
یک دور انداز ، موتور را کنترل نموده و در رسیدن به طبقه توقف ، در صورتی که ضروری باشد ، سرعت کابین را به حدی کم کند تا سرعتی که کابین در موقع نشستن به روی ضربه گیردارد از سرعتی که ضربه گیر برای آن طراحی شده زیادتر نباشد.
ضربه گیر پلی اورتان جمع کننده انرژی : ضربه گیر های پلی اورتان در برخی کشورها برای سرعت اسمی پایین بسیار معروفیت یافته است ضربه گیر فنی (جمع کننده انرژی) :
قطعه اصلی این نوع ضربه گیر ها معمولا یک فنر مارپیچ ساخته شده از مقطع گرد یا مربع است ضربه گیر روغنی (هیدرولیک)(مستهلک کننده انرژی) :
در مقایسه با نیروی باز دارندگی فزاینده ضربه گیر های فنری ، ضربه گیر های روغنی می توانند طوری طراحی شوند که در حین عمل توقف نیروی ثابتی را اعمال نمایند که نتیجتا باز دارندگی ثابت خواهد بود.
ضربه گیر باید توانایی تبدیل انرژی جنبشی کابین (یا وزنه تعادل) در لحظه اصابت به حرارت ، و همینطور انرژی پتانسیل ناشی از کاهش سطح ، که مساوی با جا به جایی ضربه گیر است را داشته باشد.
10 - کابین آسانسور :
کابین که مسافرین و یا بار را حمل می کند ، شامل یوک ، که چهارچوبی فلزی است و کابین ازطریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود ، کف کابین که بار را نگهداری می کند و بدنه کابین به کف متصل است کابین آسانسور در چاه آسانسور قراردارد (Hoist Way) که این فضا قسمتی یا تماما پوشیده است و از کف چاله تا سقف (کف موتورخانه) ادامه دارد در این فضا کابین و وزنه تعادل حرکت می کنند و شامل ریل های راهنما برای کابین و وزنه تعادل و درهای طبقات و ضربه گیر در کف چاه می باشد.
11 - درب کابین و محرک درب آسانسور :
بسته به هر حالت خاصی ، باید مناسب ترین نوع در کابین و در راه رو استفاده شود. انتخاب بستگی به نوع آسانسور و بار اسمی آن دارد. کارآمد ترین درب آسانسور نوعی است که دارای زمان باز شدن کمتری باشد و عرضی که انتقال همزمان مسافرین را اجازه بدهد.
الف ) درب های لولایی آسانسور :
درب تکه لته اغلب به عنوان درب طبقه در آسانسور های کوچک مسافر بر در منازل جایی که ترافیک خیلی کم است کاربرد دارد این نوع فضای اضافی را برای باز شدن لته نیاز دارد و به طور دستی عمل می شود و هر دو زمان بازشدن و بسته شدن نسبتا طولانی است.
ترتیب معمول به این صورت است که درب به طور دستی باز می شود و بسته شدن آن به وسیله یک وسیله مخصوص بستن درب صورت می گیرد تا از ماندن و کوبیده شدن جلوگیری شود.
ب ) درب های کشویی افقی آسانسور :
امروزه این نوع درب ها بیشتر استفاده می شوند و مزایایی از قبیل باز شدن سریع و بی صدا بودن در مقایسه با انواع دیگر و راحتی عمل را دارند.
طبقه بندی آن ها به قرار زیر است :
- درب تکه لته ، چپ باز شو یا راست شو
- درب کنار باز شو ، دو یا سه سرعت چند لته
- درب وسط باز شو تک سرعته
- در با لته های متعدد
✔️ اهمیت استراتژیک و برندهای معتبر سازنده ی آسانسور و قطعات آن !

✳️ اهمیت استراتژیک صنعت آسانسور سازی !
در حال حاضر مهندسی آسانسور یک صنعت بسیار تخصصی است که با به کارگیری و ادغام جدید ترین پیشرفت ها در زمینه برق ، شیمی و مکانیک به فعالیت خود ادامه می دهد با نگاه کردن به آسمان هر شهر بزرگ به آسانی می توان وابستگی مطلق این شهرها به حمل و نقل عمودی را مشاهده نمود با فراهم ساختن آسانسور های بهتر انسان قادر به ساختن نمونه های برجسته تری از زیباییهای معماری گردید.
بناهایی که اگر پیشرفت صنعت آسانسور سازی نمی بود در همان ارتفاع سال های 1850 باقی می ماندند اینکه میزان رشد و اوج طراحی حمل و نقل عمودی تا چه حد خواهد بود نامعلوم است اما تاریخ به مانشان داده است که طراحی آسمان خراش ها و بنا های قابل ساخت وابستگی عظیمی به گسترش و اصلاح آسانسورها و وسایل کنترل به کار رفته در صنعت آسانسور دارد و در دنیای صنعتی امروز عرصه وسیع و پرشتاب نوآوری ها در کلیه زمینه های صنعتی ، ساختمانی ، بیولوژیکی و.. . می باشد.
صنعت ساختمان در سال های اخیر مواجه با تحولات شگرفی در طراحی و اجرای سازه های پیچیده ، مصالح ساختمانی نو ، کاهش وزن ساختمان ، صرفه جوییدر فضا و انرژی و زمان ، تجهیزات و تاسیسات نوین و رعایت مسایل زیست محیطی گشته است.
لذا با افزایش جمعیت جهان و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی و ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه ، وجود آسانسور های پر سرعت ، کم صدا و کم مصرف و کم حجم و کم وزن را در ساختمان ها امری اجباری نموده است به گونه ای که در برخی کشورها نصب آسانسور در ساختمان های عمومی بیش از یک طبقه اجباری است به طوری که اهمیت صنعت آسانسور عمدتاً همگام با سایر تجهیزات ساختمانی به عنوان شریان حرکتی و نقل و انتقال داخل ساختمان ها روز به روز آشکار تر خواهد بود.

✳️ برند های معتبر ساخت آسانسور و تجهیزات آسانسور در دنیا !
همانطور که می دانیم اکثر تولید کنندگان تجهیزات آسانسور خود تولید کننده دستگاه آسانسور نیز می باشند لذا کشور های تولید کننده عمده آسانسور به سه حوزه جغرافیایی تقسیم می شوند که مهم ترین حوزه کشور آمریکا از بخش بسیار فعال قسمت آسانسور و قطعات تولیدی آن برخوردار است.
حوزه دوم ، کشور های شرق آسیا بوده که مشهور ترین آن ها کشور های ژاپن و کره می باشند. حوزه سوم جغرافیایی بخش اروپا شامل کشور های فرانسه ، ایتالیا ، آلمان و اسپانیا از جمله کشور های بارز می باشد.
از کشور های وارد کننده آسانسور و اجزاء و قطعات آن می توان کشور های حوزه خلیج فارس ، آسیای میانه و کشور های خاورمیانه را نام برد.
ضمناً کشور ایران نیز در حال حاضر برخی از اجزاء و قطعات آسانسور های تا سرعت 1.6 متر بر ثانیه را وارد می نماید و واردات آسانسور پکیج برای ساختمان ها و پروژه های خاص و سرعت های بالا با انجام طراحی ، نصب و راه اندازی در داخل صورت می پذیرد.
بزرک ترین تولید کنندگان درب اتوماتیک آسانسور :
- شرکت فرماتور اسپانیا ، شرکت سلکوم ایتالیا ، شرکت مریح در ترکیه ، شرکت روانکار سماتک در ایران ، شرکت آریان سیستم رو در ایران می باشد.
بزرک ترین تولید کنندگان ریل آسانسور :
- شرکت مونتفرو ایتالیا ، شرکت مارزی ایتالیا و شرکت لوسال اسپانیا و شرکت آس ری ترکیه بزرگ ترین تولید کننده ریل آسانسور می باشند.
بزرک ترین تولید کنندگان قفل ایمنی آسانسور :
- شرکت جان لیفت ترکیه و تولید کنندگان درب آسانسور که در بالا ذکر گردید بزرگ ترین تولید کننده قفل ایمنی آسانسور می باشند.
بزرک ترین تولید کنندگان کابین آسانسور :
- کابین های آسانسور به صورت انحصاری توسط برنده های تولید کننده جهت استفاده اختصاصی آن برند ها تولید می شود و فروش کابین به صورت مجزا توسط شرکت های غیر معتبر وجود دارد لذا تولید کننده کابین آسانسور به صورت مجزا بسیار محدود می باشد.
بزرک ترین تولید کنندگان گاورنر آسانسور :
- شرکت ویتور در ایتالیا و تیسن آلمان و در ایران شرکت آسان شایان می باشد.
بزرک ترین تولید کنندگان پاراشوت آسانسور :
- شرکت ویتور و زورلو ترکیه بزرک ترین تولید کنندگان پاراشوت آسانسور در دنیا می باشند.
بزرک ترین تولید کنندگان تراولر کابل آسانسور :
- شرکت دت وایلر سوئیس و آلکاتل فرانسه و سانکا ترکیه بزرگ ترین تولید کنندگان تراولر کابل در دنیا می باشد.
بزرک ترین تولید کنندگان سیم بکسل آسانسور :
- شرکت گوستاوولف آلمان و فایفر آلمان و یانگوو کره بزرگ ترین شرکت های تولید کننده سیم بکسل در دنیا می باشد.

✳️ تکنولوژی تولید تجهیزات آسانسور در ایران چگونه است؟
تکنولوژی تولید قطعات و تجهیزات آسانسور تنها در بخش درب و کابین در ایران موجود بوده و در سایر تجهیزات عمدتا وارداتی بوده و تکنولوژی ساخت این قطعات در کشور موجود نمی باشد.
در بخش درب و کابین نیز به دلیل اینکه اغلب سازندگان درب و کابین دارای ماشین های تراش پیشرفته و کامپیوتری نمی باشند ، دقت و ظرافت ساخت قطعات نسبت به نمونه های مشابه خارجی پایین می باشد.
صنعت آسانسور پس از سال 57 به سمت تولید اجزاء و قطعات و مجموعه های آسانسور گرایش نموده که تأثیر آن هم اکنون در صنعت ما مشهود می باشد.
در این دوران کار تولید عملاً کپی برداری از قطعات وارداتی بوده است. حتی اگر کپی برداری از اجزاء و قطعات آسانسور به نحو مناسبی صورت پذیرفته باشد آن بخش از تکنولوژی را تولید کنندگان کپی نموده اند که حاصل کار 20 سال پیش کشور های صاحب تکنولوژی بوده است.
حتی مقررات و قوانین استاندارد کشور ما هم از این تکنولوژی ها تأثیر پذیرفته اند. امروزه نگرش دنیا در خصوص صنعت آسانسور از آنچه در کشور ما می گذرد متفاوت است.
در شرایطی که ما هنوز از سیستم محرکه های دو دور استفاده می کنیم در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از این محرکه ها ممنوع شده است. در شرایطی که ما هنوز از گیربکس برای انتقال قدرت موتور و کنترل دور آن استفاده می کنیم در بسیاری از کشور های صاحب تکنولوژی از سیستم های گیربکس بهره برداری نمی کنند.
در کشور ما مسائلی همچون کیفیت ، نرمی حرکت آسانسور ، پارامتر ارزش و پارامتر صدا کمتر مطرح بوده و حتی بسیاری از مهندسین روش های اندازه گیری آن ها را نمی دانند.
در کشور ما موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی برق و استفاده از محرکه های کم مصرف مطرح نمی باشد. از نظر فنآوری تولید نسبت به کشور های صاحب تکنولوژی عقب هستیم و اولین قدم برای توسعه صنعت شناخت تکنولوژی جدید است ، بالابردن سطح علمی مهندسین ، آموزش نیرو های نصاب برای روش های نوین نصب و راه اندازی و مونتاژ از ضرورت های صنعت می باشد.
در این صورت است که جایگاه تکنولوژی صنعت آسانسور کشور را در دنیا ارتقاء داده ایم و در این صورت می توانیم جذب بازار های جهانی شویم. عدم تغییر پذیری صنعتگران ، عدم استقبال از تکنولوژی های نوین ، فرار از استاندارد های معتبر جهانی و بالاخره متکی بودن به آنچه تا کنون یاد گرفته و تولید نمود هایم ، از عوامل عقب افتادگی و عدم توسعه صنعت آسانسور در ایران می باشد.
رسالت پیشگامان صنعت ، اطلاع رسانی روش های جدید و تکنولوژی های نو برای همه صنعتگران و نیز یکی از راه های الگوی توسعه همکاری با شرکت های صاحب تکنولوژی دنیا برای دستیابی به یافته های نوین آن هاست.
✔️ بررسی استانداردهای جهانی و داخلی تولید تجهیزات آسانسور !

✳️ وضعیت استاندارد آسانسور در جهان و ایران :
استاندارد های مورد استفاده برای آسانسور برای چهار قطعه قفل درب آسانسور ، ترمز اضطراری ، گاورنر ، ضربه گیر به صورت اجباری هستند.
در پکیج کامل آسانسورو قطعات وارداتی حتما" باید این چهار قطعه استاندارد های اجباری اروپا را داشته باشد. سایر تجهیزات هم باید حداقل استاندارد را داشته باشند تا در موقع نصب با کنترل های اداره بازرسی و استاندارد که طبق ضوابط اداره استاندارد است مغایرت نداشته باشد.
از سال 1377 تلاش های زیادی برای تهیه و تدوین استاندارد ملی آسانسور به عمل آمده و نهایتاً استاندارد ملی آسانسور با شماره استاندارد ملی 6303-1 مورد تصویب کمیته ملی قرار گرفته و از ابتدای سال 1382 اجباری می باشد.
از آنجا که اجرای کامل مقررات استاندارد ملی به لحاظ عدم آمادگی تولید کنندگان اجزاء و قطعات آسانسور جهت اخذ گواهی های کیفی مقدور نبوده ، لذا استاندارد ملی آسانسور به دو بخش ایمنی و عملکردی تقسیم گردیده و اجرای بخش ایمنی از استاندارد ملی « مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور - قسمت اول : آسانسور های برقی ».
از ابتدای سال 1382 برای دارندگان پروانه های ساختمانی سال 1382 که دارای آسانسور می باشند اجباری بوده و بخش عملکردی استاندارد ملی از سال 1383 اجرایی می گردد.
با توجه به لزوم تدوین استاندارد اجزاء و قطعات آسانسور تاکنون استاندارد مجموعه های زیر با همکاری نمایندگان صنعت آسانسور ، شرکت بازرسی کننده و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین گردیده است ، (ضمناً استاندارد های تدوین شده زیر با هماهنگی مؤسسه استاندارد در کمیته ملی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت)
- استاندارد ویژگی های ریل آسانسور
- استاندارد ویژگی های قفل آسانسور
- استاندارد ویژگی های ترمز ایمنی
- استاندارد ویژگی های طناب فولادی
- استاندارد ویژگی های ضربهگیر های ته چاه
- استاندارد ویژگی های کنترل سرعت
- استاندارد ویژگی های تابلو فرمان
- استاندارد ویژگی های آسانسور های فاقد موتورخانه (Room Less)

شماره های استاندارد ملی برای ساخت تجهیزات آسانسور :
- آیین کارمقررات ایمنی آسانسور : «شماره استاندارد : 3548»
- مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور قسمت اول - آسانسور برقی : «شماره استاندارد : 1-6303»
- مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسور هیدرولیکی : «شماره استاندارد : 2-6303»
- آسانسور قفل - درب - ویژگی ها : «شماره استاندارد : 7985»
- آسانسور- ضربه گیرها ویژگی ها : «شماره استاندارد : 7986»
- آسانسور- ترمز ایمنی - ویژگی ها : «شماره استاندارد : 7987»
- آسانسور - گاورنر- ویژگی ها : «شماره استاندارد : 7988»
- سازگاری الکترومغناطیسی آسانسورها ، پله برقی و نقاله های مسافر بر : «شماره استاندارد : 8060»
استاندارد های بین المللی ساخت تجهیزات آسانسور :
- BARNEY , G.C.ETAL.(1985), ELEVATOR TRAFFIC ANALYSIS DESIGN AND CONTROL, PETER PEREGRINUS LTD
- BSI BRITISH STANDARD INSTITUTION, LIFT CODES,ALL PARTS
- JANOVSKY,L.(1987) ELEVATOR MECHANIEAL DESIGN : PRINCIPLE AND CON CEPTS , ELLIS HORWOOD LTD.
- PHILLIPS (1966) ELECTRIC LIFTS, PITMAN
- STRAKOSCH , G.T.(1988) , ELEVATOR AND ESCALATORS, VERTICAL TRANSPORTATION , SECOND EDI. JOHN WILLEY & SONS
- STRENG , H.(1986) , AVAILABILITY , RELIABITY AND SAFETY OF LIFTS AND THEIR COMPONENTS , ELEVATOR WORLD VOL.36PP 34-40
- HADAD , A.A.B ,(1991) , GENERIC FMECA ANALYSES OF LIFT , SYSTEMS
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی کارخانه تولید قطعات آسانسور (درب و کابین و ریل) ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ کارخانه تولید قطعات آسانسور (درب و کابین و ریل)
✍️ توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
;امیر حبیبی
چهارشنبه, 01 آذر 1396 17:35
808.91 KB
139برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.




