طرح توجیهی تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی) 🎓 مجوز و وام بانکی
- ایمان حبیبی
- طرحهای توجیهی گردشگری و بوم گردی

جهت سفارش بیزینس پلن و طرح توجیهی تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی (موسسه آموزش عالی)، با فرمت WORD و PDF و با گزارش کامفار، به منظور گرفتن مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همینطور جهت اخذ وام بانکی با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.
در انتهای همین مطلب نیز فایلهای دانلودی و آرشیوی بیزینس پلن و یا طرح توجیهی تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی (موسسه آموزش عالی)، فقط به منظور مطالعات اولیه کاربران علاقمند وبسایت قرار داده خواهد شد.
✳️ سر فصل های این مقاله (0 تا 100 تاسیس دانشگاه یا موسسه آموزش عالی)
✔️ دانشگاه (موسسه آموزش عالی) چیست؟
✔️ خدمات ارائه شده در دانشگاه (موسسه آموزش عالی)
✔️ مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی)
✔️ مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تأسیس موسسه آموزش عالی آموزش عالی
✔️ راهنمای دریافت مجوز دانشگاه
✔️ متراژ زمین مورد نیاز برای تاسیس دانشگاه
✔️ تجهیزات مورد نیاز دانشگاه (موسسه آموزش عالی)
✔️ ضرورت تأسیس مؤسسه آموزش عالی
✔️ آیین نامه جذب و استخدام و نیرو های منتسب در موسسات آموزش عالی
✔️ ارکان موسسه آموزش عالی آموزش عالی
✔️ شرایط عمومی رئیس موسسه آموزش عالی
✔️ شرایط عمومی معاونین و سایر مدیران موسسه آموزش عالی
✔️ شرایط اختصاصی معاونین موسسه آموزش عالی
✔️ وظایف و اختیارات شورای موسسه آموزش عالی
✔️ میزان اعتبار مدرک کسب شده از دانشگاه ها (موسسه آموزش عالی) چقدر است؟
✔️ دانلود فایل های بیزینس پلن و طرح توجیهی تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی)
✔️ معرفی بیزینس پلن و طرح توجیهی تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی)!

✳️ دانشگاه (موسسه آموزش عالی) چیست؟
دانشگاه (یا موسسه آموزش عالی آموزش عالی) نهادی است که برای آموزش، پژوهش و تولید دانش در سطح بالاتر از دبیرستان و متوسطه تأسیس شده است.
هدف اصلی دانشگاه ارائه تحصیلات تخصصی و علمی به دانشجویان، تربیت نیروی متخصص وپژوهشگران، و ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه است.
در ایران انواع مختلفی از دانشگاه ها وجود دارند که هر کدام با اهداف، شیوه های آموزشی و امکانات خاص خود فعالیت می کنند.به طور کلی انواع دانشگاه در ایران وابسته به یکی از این دو وزارتخانه هستند:
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
اما دانشگاه ها، دانشکده ها، موسسات و مراکز آموزش و تربیت دانشجوی دیگری مانند مراکز تربیت معلم و موسسات آموزش عالی نیز در نظام موسسه آموزش عالی آموزش عالی ایران وجود دارند که وابسته به سایر وزارتخانه ها هستند.
بر اساس آخرین اطلاعات موسسه آموزش عالی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در ایران 2569 دانشگاه در 31 استان کشور وجود دارند.
در صورتی که برای اخذ مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، نیاز به بیزینس پلن تاسیس دانشگاه یا موسسه آموزش عالی دارید میتوانید با ما تماس بگیرید.
همچنین اگر در کنار گرفتن مجوزها، قصد اخذ وام و تسهیلات بانکی نیز دارید نیاز به طرح توجیهی تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی) خواهید داشت که گزارشی جامعتر از بیزینس پلن دانشگاه میباشد و هر سه بعد فنی و مالی و بازار کسب و کار را پوشش میدهد و برای تهیه آن نیز میتوانید با کارشناسان «وبسایت گسترش کارآفرینی» با مدیریت «مهندس ایمان حبیبی» تماس بگیرید.

خدمات ارائه شده در دانشگاه (موسسه آموزش عالی):
- خدمات آموزشی
- خدمات پژوهشی
- خدمات فرهنگی و اجتماعی
- خدمات رفاهی
- خدمات فناوری اطلاعات
- خدمات اداری و پشتیبانی
ویژگیهای اصلی دانشگاه:
- آموزش عالی: ارائه برنامههای تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای مختلف علمی، فنی، انسانی، هنری و غیره.
- پژوهش و تحقیق: انجام تحقیقات علمی و تولید دانش جدید در حوزههای مختلف. دانشگاهها معمولاً دارای آزمایشگاهها، مراکز تحقیقاتی و کتابخانههای تخصصی هستند.
- توسعه فرهنگ و اندیشه: دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، به توسعه فرهنگ، هنر و اندیشه در جامعه کمک میکنند و محیطی برای تبادل نظر و بحث علمی فراهم میآورند.
- اعطای مدارک تحصیلی: پس از پایان دورههای آموزشی، دانشگاهها مدارک معتبر علمی اعطا میکنند که در ادامه مسیر شغلی و تحصیلی دانشجویان مؤثر است.
- استقلال علمی و اداری: دانشگاهها معمولاً دارای استقلال نسبی در برنامه ریزی آموزشی، جذب استاد و پژوهش هستند و ساختاری سازمانی با بخشهای مختلف آموزشی و پژوهشی دارند.
- مجوز رسمی: تحت نظارت وزارت علوم یا نهاد آموزش عالی کشور فعالیت میکنند و اعتبار مدارک آنها قانونی است.
نمونههایی از موسسات آموزش عالی عبارت اند از:
- دانشگاهها: مانند دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف
- دانشکدهها و مؤسسات تخصصی: که بعضاً بخشی از یک دانشگاه بزرگ هستند.
- موسسات غیرانتفاعی یا خصوصی: که مجوز آموزش عالی دارند و میتوانند مدرک رسمی صادر کنند.

✳️ مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی):
در اولین قدم برای اخذ مجوزتاسیس دانشگاه متقاضی حقیقی یا حقوقی باید درخواست رسمی خود را برای تأسیس مؤسسه آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کند. این درخواست شامل معرفی اولیه طرح، هدف، نوع مؤسسه، زمینه فعالیت و استان و شهر انتخابی است.
مرحله بعد ارائه طرح توجیهی و امکان سنجی کامل است که شامل ضرورت تأسیس مؤسسه ، مطالعات جمعیتی منطقه، بررسی نیازهای آموزشی، تعیین رشته های پیشنهادی، برآورد زیربنا و فضاهای موردنیاز، امکانات، تجهیزات و زیرساختها، ساختار سازمانی و برنامه ریزی آموزشی، برنامه مالی و دوره بازگشت سرمایه به وزارت علوم ارائه میباشد تا کارشناسان آن را بررسی کنند.
وزارت علوم سوابق علمی، تجربی، مدیریتی و مالی مؤسسان را بررسی میکند. همچنین، تیم مؤسس باید دارای مؤسس مسئول با مدرک دکتری و سابقه مدیریتی یا علمی معتبر باشد.
مرحله بعدی ارائه اسناد مربوط به فضای فیزیکی محل پیشنهادی برای دانشگاه است و ارائه اسناد زیر ضروری است:
- سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا موافقت نامه تأمین زمین
- پلان معماری فضاها
- تأییدیه شهرداری در خصوص کاربری آموزشی
- گزارش ایمنی ساختمان
کارشناسان وزارت علوم از لحاظ فنی، آموزشی، جمعیتی، مکانی و مالی، طرح و مدارک را ارزیابی میکنند. سپس گزارش کارشناسی به شورای گسترش آموزش عالی ارسال میشود.
در صورت تأیید، مجوز اصولی تأسیس صادر میشود. این مجوز معمولاً دو تا سه سال اعتبار دارد تا مؤسسه ساخت، تجهیز و آماده سازی را کامل کند.
مؤسسه آموزش عالی باید تمام کلاس ها، آزمایشگاهها، کارگاهها، کتابخانه، امکانات اداری و رفاهی را طبق استاندارد وزارت علوم تجهیز و آماده کند و گزارش کامل آمادگی تهیه شود.
هیئت ارزیابی وزارت علوم از ساختمان، تجهیزات، امکانات، وضعیت مدیریتی و اعضای هیئت علمی بازدید میکند. در صورت تأیید، اجازه جذب دانشجو صادر میشود.
پس از تأیید، دانشگاه مجاز به پذیرش دانشجو در رشتههای مصوب میشود و فعالیت رسمی آغاز میگردد.

✳️ مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تأسیس موسسه آموزش عالی آموزش عالی:
مدارک مربوط به مؤسسان:
- مشخصات کامل هویتی مؤسسان
- سوابق تحصیلی (حداقل یک نفر دارای مدرک دکتری مرتبط)
- سوابق مدیریتی، اجرایی و علمی
- گواهی عدم سوء پیشینه
- گواهی عدم بدهی مالیاتی و بانکی
- معرفی مؤسس مسئول
مدارک ملکی و فیزیکی:
- سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی محل
- کاربری آموزشی از شهرداری
- نقشه معماری، تأسیسات، ایمنی و سازه
- گزارش ایمنی ساختمان و تأییدیه آتش نشانی
- گزارش ظرفیت و ابعاد زیربنا
مدارک مالی و اعتباری:
- ارائه ضمانت مالی یا تمکن مالی مؤسسان
- برنامه مالی 5 ساله
- تعهد رسمی برای تأمین هزینههای ساخت و تجهیز
- گردش حساب بانکی معتبر
- سرمایه اولیه مشخص و قابل اثبات
مدارک آموزشی و برنامه ریزی:
- فهرست رشتههای پیشنهادی
- برنامه آموزشی اولیه هر رشته
- ساختار سازمانی دانشگاه
- فهرست اعضای هیئت علمی پیشنهادی (حداقل هسته اولیه)
- برنامه توسعه 5 ساله
مدارک مربوط به تجهیزات و امکانات:
- لیست تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و اداری
- لیست فضاهای دانشگاه و متراژها
- جدول امکانات رفاهی و خدماتی
- مشخصات سیستمهای ایمنی، شبکه و فناوری اطلاعات
در صورت تمایل اقدام به ثبت درخواست و طی کردن مراحل اخذ مجوز به صورت آنلاین میتوانید از لینک زیر درخواست خود را ثبت کنید.

✳️ متراژ زمین مورد نیاز برای تاسیس دانشگاه:
برای راه اندازی یک موسسه آموزش عالی، حداقل مساحت مورد نیاز بر اساس ضوابط وزارت علوم معمولاً بین 3000 تا 5000 مترمربع زمین و حداقل 2000 تا 3500 مترمربع زیربنای مفید آموزشی است.
این فضا باید امکان استقرار کلاس ها، اتاقهای اداری، آزمایشگاهها، کتابخانه، فضاهای خدماتی و بخشهای پشتیبانی را فراهم کند.
در صورت توسعه مقاطع تحصیلی یا افزایش ظرفیت دانشجویی، مساحت زیربنا میتواند تا 5000 تا 7000 مترمربع افزایش یابد. رعایت سرانه فضا برای هر دانشجو (بین 3 تا 6 مترمربع فضای آموزشی) از الزامات اساسی است.

✳️ تجهیزات مورد نیاز دانشگاه (موسسه آموزش عالی):
تجهیزات آموزشی (کلاسها):
- میز و صندلی دانشجویی (استاندارد ارگونومیک)
- میز و صندلی استاد
- وایت برد یا تابلو هوشمند
- دیتا پروژکتور یا ویدئوپروژکتور
- پرده نمایش
- سیستم صوتی (بلندگو + میکروفن)
- سیستم تهویه و سرمایش/گرمایش
- ساعت دیواری
- پرده یا پوشش پنجره
- رایانه مخصوص استاد
- اتصال اینترنت و شبکه داخلی
تجهیزات اداری و مدیریتی:
- میز مدیریت، گروه آموزشی و کارشناسان
- صندلی اداری و کنفرانسی
- کامپیوترهای اداری
- پرینتر، اسکنر و دستگاه کپی
- تجهیزات بایگانی (قفسه، فایلبندی، کمد بایگانی)
- دستگاه حضور و غیاب
- دوربین مدار بسته (CCTV)
- دستگاه UPS
- تلفن داخلی و شبکه VoIP
- تابلوها و علائم راهنما
- تجهیزات شبکه (سرور، سوییچ، کابلکشی، رک شبکه)

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی:
آزمایشگاه عمومی کامپیوتر:
- رایانههای دانشجویی (شبکهای)
- رایانه سرور
- شبکه داخلی کامل (رک، سوییچ، کابلکشی)
- ویدئو پروژکتور
- نرم افزارهای تخصصی (برنامه نویسی، طراحی، تحلیل)
- سیستم تهویه تقویت شده
آزمایشگاه الکترونیک و برق:
- منبع تغذیه دوبل
- اسیلوسکوپ دیجیتال
- مولتی متر رومیزی و دستی
- بردبورد و کیتهای آموزشی
- ژنراتور سیگنال
- هویه، ابزار تعمیرات، سیم چین، دم باریک
- کامپیوترهای مخصوص تحلیل مدار
آزمایشگاه فیزیک و علوم پایه:
- میز آزمایشگاهی استاندارد
- پاورساپلای
- مولتی متر
- کیتهای آزمایشهای فیزیک پایه (مکانیک، الکتریسیته، نور، گرما)
- تجهیزات اندازه گیری آزمایشگاهی
آزمایشگاه شیمی (در صورت داشتن رشتههای مرتبط)
- هود شیمیایی
- میز آزمایش مقاوم
- میکروسکوپ
- دستگاه اسپکتروفتومتر
- بشر، ارلن، بورت و وسایل شیشهای استاندارد
- دستکش، عینک، ماسک، کپسول اطفا و تجهیزات ایمنی
کارگاه معماری و طراحی (در رشتههای هنر/معماری)
- میز رسم
- لایت باکس
- انبوه ماژیکها و ابزار طراحی
- شابلونها و لوازم ترسیم
- رایانههای گرافیکی قدرتمند
- پلاتر چاپ نقشه

تجهیزات پژوهشی و کتابخانه:
- قفسههای کتاب استاندارد
- میز مطالعه
- صندلی مطالعه
- کامپیوتر برای جستجوی کتابخانه
- سیستم نرم افزاری کتابخانه
- دستگاه چاپگر مخصوص کتابخانه
- اشتراک پایگاههای اطلاعات علمی
- تجهیزات امنیتی کتاب (تگ RFID، گیت)
تجهیزات رفاهی و خدماتی:
- صندلی و میز بوفه
- یخچال و گرم خانه
- دستگاه قهوه/چایساز
- تجهیزات نمازخانه (فرش، قفسه، وضوخانه)
- نیمکتهای فضای سبز
- دستگاه تصفیه آب
- لوازم کمکهای اولیه
تجهیزات ایمنی و زیرساختی:
- سیستم اعلام حریق
- سیستم اطفای حریق (خاموشکنندههای استاندارد)
- سیستم تهویه
- تابلوهای برق استاندارد
- ژنراتور برق اضطراری
- تابلوهای ایمنی خروج
- کف پوش ضد لغزش
- روشنایی اضطراری
تجهیزات مخصوص حوزه فناوری اطلاعات
- سرورهای پردازشی
- سیستم مدیریت دانشجو (نرمافزار آموزشی و مالی)
- سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS)
- اینترنت پرسرعت فیبر یا +ADSL/VDSL
- تجهیزات امنیت سایبری

✳️ ضرورت تأسیس مؤسسه آموزش عالی:
تاسیس یک مؤسسه آموزش عالی به دلیل نیاز روزافزون جامعه به دسترسی بهتر و گسترده تر به آموزش دانشگاهی ضروری است. در بسیاری از مناطق، نبود مراکز آموزشی یا محدود بودن ظرفیت دانشگاهها باعث میشود بخشی از جوانان نتوانند ادامه تحصیل دهند. تأسیس یک مؤسسه آموزش عالی میتواند این کمبود را جبران کرده و فرصت تحصیلات دانشگاهی را برای افراد منطقه فراهم کند.
از سوی دیگر، توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه به وجود نیروی کار متخصص و آموزش دیده وابسته است. مؤسسات آموزش عالی با تربیت نیروهای ماهر و ارائه رشته های مورد نیاز بازار کار، نقش مهمی در کاهش بیکاری و افزایش بهره وری دارند. فعالیت این مراکز همچنین موجب رونق اقتصادی، ایجاد شغل و افزایش فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی در منطقه میشود.
به طور کلی، تأسیس مؤسسه آموزش عالی به افزایش سطح علمی جامعه، تقویت عدالت آموزشی و کمک به توسعه همهجانبه منطقه منجر میشود و به همین دلیل، اقدامی ضروری و اثرگذار محسوب میشود.

✳️ انواع موسسه آموزش عالی:
آموزش عالی حضوری:
آموزش عالی حضوری بخش اصلی آموزش عالی در ایران که شامل بخش دولتی و بخش خصوصی میشود را تشکیل می دهد. بخش حضوری آموزش عالی در ایران دربرگیرنده تمام دوره ها و رشته های موجود در این بخش در کشور است. آموزش عالی حضوری شامل دوره های روزانه و شبانه می شود.
آموزش عالی نیمه حضوری:
آموزش عالی نیمه حضوری عبارت است از: اختصاص ظرفیت اضافی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پذیرش دانشجوست که با کسب مجوز لازم از این وزارتخانه صورت می گیرد. پذیرش دانشجو در آموزش عالی نیمه حضوری از گذر آزمون سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی انجام می شود. منابع مالی این نوع از آموزش عالی، از طریق شهریه دریافتی از دانشجویان تامین می شود.
آموزش عالی از راه دور:
دانشگاه پیام نور، مجری آموزش عالی از راه دور در ایران است که فعالیت رسمی خود را از سال 1367 شمسی آغاز کرد. داوطلبان آموزش عالی از راه دور، از طریق آزمون سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وارد این دوره می شوند. منابع مالی این نوع آموزش، عبارت اند از:
اعتباراتی که همه ساله با عنوان کمک در بودجه دولت منظور می شود و در اختیار دانشگاه پیام نور بعنوان مجری آموزش عالی از راه دور، قرار می گیرد.
شهریه دریافتی از دانشجویان که برابر تعرفه مربوط دریافت میشود. وجوهی که دانشگاه پیام نور بابت ارائه خدمات یا فروش تولیدات یا موسسات وابسته دریافت می کند.
موسسه آموزش عالی علمی کاربردی:
آموزش عالی علمی کاربردی شامل آموزش های نظری و کلاسی همراه با فعالیت های علمی و کاربردیست که با هدف پاسخ گویی به نیازهای مهارتی وزارتخانه ها،سازمانها وشرکتهای تولیدی وخدماتی عرضه می شود.مسئولیت ونظارت براین نوع آموزش درایران بعهده دانشگاه جامع علمی کاربردی است که مجوز لازم را برای مراکز متقاضی آموزش عالی علمی کاربردی صادر می کند.

✳️ آیین نامه جذب و استخدام و نیرو های منتسب در موسسات آموزش عالی:
مؤسسه هر ساله پس از کسب مجوزهای استخدامی از وزارت، موضوع استخدام اعضای هیئت علمی را با رعایت سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه راهبری در هیئت امنا مطرح می نماید.
استخدام در مؤسسه بر اساس سهمیه ابلاغی از سوی وزارت در قالب سازمان تفصیلی مصوب بر اساس نیاز سازمانی موافقت بالاترین مقام اجرایی مؤسسه، در مرتبه علمی استادیار و پس از تصویب هیئت امنا و تأیید هیئت اجرایی جذب و احراز صلاحیتهای لازم توسط مراجع ذی صلاح از طریق فراخوان جذب یا فراخوان بورس و با توجه به اصل ضرورت احراز شایستگی متقاضیان ورود به خدمت انجام می پذیرد.
دانشگاه فنی حرفهای تنها در مرتبه مربی با مدرک کارشناسی ارشد میتواند جذب هیئت علمی داشته باشد.
جذب هیئت علمی در دانشگاه علمی کاربردی مطلقاً ممنوع است.
دانشگاه پیام نور صرفاً در رشتههای نظری قابلیت جذب هیئت علمی بر اساس سند آمایش آموزش عالی و اساسنامه مصوب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارا است.
شرایط عمومی متقاضیان ورود به خدمت در مؤسسه به شرح ذیل است:
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران و عدم تغییر یا کسب تابعیت مضاعف در زمان استخدام و طول دوران خدمت.
- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد به ولایت فقیه
- اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
- عدم سابقه عضویت یا وابستگی یا حمایت از گروههای سیاسی و غیرسیاسی معارض و معاند با نظام اسلامی ایران
- عدم فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی شرکت در تجمعات و اغتشاشات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و یا امضای بیانیههای ضد جمهوری اسلامی ایران.
- نداشتن سابقه سو در کمیته انضباطی دانشجویی حراست مؤسسه بطور مستند در وزارت عتف در دوران تحصیل.
- رعایت پوشش کامل و حجاب و عفاف اسلامی و قوانین و مقررات ذی ربط.
- عدم اشتهار به فسق و فجور و عمل به مناهی اخلاقی و اعمال و رفتار خلاف حیثیت و شرافت و شئون شغلی.
- نداشتن سو پیشینه کیفری مؤثر.
- عدم محکومیت به محرومیت از خدمات دائمی دولتی بر اساس رأی قطعی صادره از سوی مراجع ذی صلاح.
- عدم اعتیاد و اشتهار به خرید و فروش و یا مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و نظایر آن.
- دارا بودن مدرک پایان خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت قانونی دائم برای آقایان (غیر از معافیت اعصاب و روان).
- برخورداری از سلامت و توانایی روانی و جسمانی متناسب با خدمت مورد نظر.
- دارا بودن مدرک معتبر تحصیلی دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزوی برای مرتبه استادیاری و دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برای مرتبه مربی (صرفاً برای برخی از رشتههای فاقد دوره دکتری و یا فاقد رشته هم نام در سایر دانشگاهها).
- دارا بودن حداکثر سن برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تخصصی چهل سال تمام و برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد صرفاً برای برخی از رشتههای فاقد دوره دکتری و/ یا فاقد رشته هم نام در سایر دانشگاهها سی و پنج سال تمام.
در راستای حمایت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جذب خانم متأهل در شهر و یا شهرستان غیر محل استقرار همسر با موافقت هیئت امنا مؤسسه مقدور است.
استخدام در مؤسسه پس از احراز شرایط عمومی و اختصاصی به صورت تمام وقت و در قالب یکی از اشکال ذیل با رعایت ضوابط و مقررات این آئیننامه انجام میپذیرد:
- استخدام پیمانی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب قرارداد سالانه که تمدید آن منوط به داشتن شرایط عمومی ماده ۴ با تأیید هیئت اجرایی جذب مؤسسه و کسب حداقل امتیاز لازم بر اساس امتیازات مندرج در دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی مصوب هیئت امنا است.
- استخدام رسمی آزمایشی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم
- استخدام رسمی قطعی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم.
در شرایط خاص هیئت اجرایی میتواند وضعیت عضو پیمانی که موفق به کسب ترفیع سالانه نشده را بررسی و در مورد تمدید قرارداد پیمانی وی حداکثر برای مدت یک سال تصمیم بگیرد.
استخدام ایثارگران و نخبگان با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در آئین نامه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه با تصویب هیئت اجرایی جذب خواهد بود.

✳️ ارکان موسسه آموزش عالی آموزش عالی:
- رییس موسسه آموزش عالی
- هیات رئیسه
- شورای موسسه آموزش عالی
- معاونین موسسه آموزش عالی
هیات امنا: هیات امنا عالی ترین رکن موسسه آموزش عالی میباشد که وظایف و اختیارات آن در قانون تشکیل هیأتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و همچنین قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی تعیین شده است.
رئیس موسسه آموزش عالی: رئیس موسسه آموزش عالی بالاترین مقام اجرایی موسسه آموزش عالی می باشد که بعد از هیات امنا دومین رکن موسسه آموزش عالی خواهد بود و در قبال کلیه امور موسسه آموزش عالی در حدود مقررات مصوب، مسئول و نماینده حقوقی موسسه آموزش عالی در نزد مراجع ذیصلاح خواهد بود.
شورای موسسه آموزش عالی: شورای مؤسسه دومین رکن سیاستگذار بعد از هیات امنا میباشد که به تنظیم سیاستها و برنامههای جاری موسسه آموزش عالی براساس سیاستهای کلان مصوب در هیات امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح میپردازد.
شرایط عمومی رئیس موسسه آموزش عالی:
شرایط عمومی مربوط به روسای موسسات به استثنای موسسات مندرج در ماده 12 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرح ذیل می باشد:
- اعتقاد به اسلام و قانون اساسی
- عامل بودن به واجبات و پرهیز جستن از محرمات
- دارا بودن تقوی دینی و التزام عملی به احکام اسلام
- برخورداربودن از حُسن شهرت اخلاقی و وجاهت علمی و آشنابودن به اداره امور موسسه آموزش عالی
- عدم وابستگی به احزاب و گروههای غیرقانونی.
- تقید و پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت فقیه و ارزشهای دینی و اخلاقی؛
- دارا بودن شرط تاهل
- داشتن حداقل سن 30 سال و حداکثر 65 سال در زمان انتصاب.
شرایط اختصاصی رئیس موسسه آموزش عالی:
- عضو هیات علمی رسمی با مرتبه علمی حداقل استادیار
- داشتن حداقل 5 سال سابقه خدمت در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در وضعیت هیات علمی
- داشتن حداقل 2 سابقه اجرایی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی.

وظایف و اختیارات رئیس موسسه آموزش عالی:
در اجرای ماموریت و وظایف محوله مستند به قانون اهداف، وظایف و تشکیلات هر یک از وزارتین، وظایف و اختیارات رئیس موسسه آموزش عالی به شرح ذیل میباشد:
- مسئولیت در قبال کلیه امور موسسه آموزش عالی و حُسن اجرای مصوبات هیات امنا در حدود مقررات مصوب و آیین نامهها و بخشنامههای صادرشده از سوی وزارت و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط حسب مورد و نمایندگی حقوقی موسسه آموزش عالی نزد مراجع ذیصلاح
- تهیه و پیشنهاد برنامههای راهبردی، سیاستها، اهداف و خطمشیها برای طرح در هیأت امنا
- تعیین خط مشی اجرایی موسسه آموزش عالی براساس برنامههای راهبردی مصوب هیات امنای ذیربط، برنامه ریزی و هدایت فعالیتهای فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی و توسعه مدیریت و منابع موسسه آموزش عالی در چارچوب برنامههای راهبردی تعیینشده
- نظارت دقیق و مستمر بر حُسن اجرای امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی، استخدام، انتصاب، ماموریت، اخراج، ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی، توسعه مدیریت و منابع، استخدام، جذب، انتصاب، ماموریت، ارتقا و اخراج کارکنان و کلیه ارتباطات داخلی و بینالمللی موسسه آموزش عالی و هماهنگی واحدهای مختلف و پاسخگویی به مراجع ذیصلاح و پیگیری اشکالات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح
- استیفای منافع و حقوق موسسه آموزش عالی در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداری و...) به نمایندگی از موسسه آموزش عالی
- تهیه آیین نامههای مالی ـ معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی، نمودار سازمانی و تشکیلات موسسه آموزش عالی و همچنین تغییر و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات وزارتین و پیشنهاد به هیات امنا برای طی مراحل قانونی
- تهیه بودجه تفصیلی سالانه موسسه آموزش عالی با رعایت مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی و ارائه به هیات امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه نمودن بودجه تخصیصی به موسسه آموزش عالی
- امضای قراردادها، اسناد تعهد آور، اسناد ملی، اداری و مکاتبات موسسه آموزش عالی در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی موسسه آموزش عالی طبق قوانین، آییننامههای مالی و معاملاتی، اداری و مقررات مصوبات ابلاغی، پاسخگویی به هیات امنا در قبال گزارشات حسابرسی، پیگیری و رفع مشکلات و مسائل مطروحه در گزارش حسابرسی و ارائه اقدامات انجام شده به هیات امنا
- ارائه گزارش عملکرد سالانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی، مالی و محاسباتی سالانه موسسه آموزش عالی به هیات امنا و وزارت متبوع
- نصب و عزل اعضای هیأت رئیسه، اعضای حقیقی شوراهای موسسه آموزش عالی، رؤسای دانشکدهها، پژوهشکدهها، آموزشکدهها، مؤسسات و واحدهای وابسته، و مدیران گروههای آموزشی و پژوهشی و مدیران ستادی موسسه آموزش عالی
- ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با هماهنگی شورای موسسه آموزش عالی به هیات امنای ذیربط
- ارائه پیشنهاد همکاریهای علمی با سایر مؤسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی به شورای موسسه آموزش عالی برابر ضوابط و مقررات مربوطه
- ایجاد شورای مشورتی متشکل از پنج تن از اساتید شاخص و برجسته در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی ترجیحاً با مرتبه علمی بالاتر از استادیار
- نظارت بر امور انضباطی موسسه آموزش عالی (هیأت علمی ـ دانشجویان ـ کارمندان) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه.

معاونان موسسه آموزش عالی:
دومین سطح مدیریتی موسسه آموزش عالی معاونان موسسه آموزش عالی میباشند که میتواند شامل عناوین ذیل باشد:
- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- معاون دانشجویی
- معاون فرهنگی و اجتماعی
- معاون پژوهشی و فناوری
- معاون توسعه مدیریت و منابع یا عناوین مشابه
- معاون بهداشتی
- معاون درمان و دارو
شرایط عمومی معاونین و سایر مدیران موسسه آموزش عالی:
شرایط عمومی کلیه مدیران موسسه آموزش عالی (معاونین، مدیران، روسای، معاونان و مدیران دانشکدهها، پژوهشکدهها و آموزشکدهها، مدیران گروههای آموزشی و پژوهشی و مدیران سایر واحدهای دانشگاهی) به شرح ذیل میباشد:
- اعتقاد به اسلام و قانون اساسی
- عامل بودن به واجبات و پرهیز جستن از محرمات
- دارا بودن تقوی دینی و التزام عملی به احکام دینی
- برخوردار بودن از حسن شهرت اخلاقی و وجاهت علمی و آشنا بودن به اداره امور موسسه آموزش عالی
- عدم وابستگی به احزاب و گروههای غیرقانونی.
شرایط اختصاصی معاونین موسسه آموزش عالی:
- عضو هیات علمی رسمی با مرتبه علمی حداقل استادیار
- داشتن حداقل 5 سال سابقه خدمت در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با مدرک دکترا در وضعیت هیات علمی
- دارا بودن مدرک تحصیلی تخصصی و یا تجربه عملی در زمینه موردنظر.
وظایف معاونان موسسه آموزش عالی:
- ابلاغ کلیه مصوبات، مقـررات و آییننامههای ابلاغی از سوی رئیس موسسه آموزش عالی به واحدهای ذیربط و پیگیری و نظارت بر حسن اجرای آن
- تدوین آئیننامهها و دستورالعملها و دستورجلسات مرتبط با وظایف معاونت جهت پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب
- ارائه گزارشهای توجیهی لازم به رییس مؤسسه در خصوص وظایف مربوطه به واحدهای تحت نظر
- پیشنهاد افراد واجد شرایط برای تصدی سمتهای مدیریتی در حوزه معاونت به ریاست موسسه آموزش عالی
- نظارت بر واحدهای وابسته به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای وظایف آنها
- برنامهریزی، تنظیم فعالیتها و پیشنهاد بودجه سالیانه معاونت ذیربط مطابق با اولویتهای موسسه آموزش عالی
- همکاری با سایر معاونتها جهت حسن اجرای برنامههای موسسه آموزش عالی
- انجام سایر امور محوله از سوی رئیس موسسه آموزش عالی.

ترکیب شورای موسسه آموزش عالی:
- اعضای هیأت رئیسه موسسه آموزش عالی
- رؤسای دانشکدهها و آموزشکدهها و پژوهشکدهها
- دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و...) به انتخاب شورای مربوطه و دارای صلاحیتهای عمومی مندرج در این آییننامه با تایید و حکم رئیس موسسه آموزش عالی
- دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیتهای عمومی مندرج در این آییننامه با انتخاب و حکم رئیس موسسه آموزش عالی.
وظایف و اختیارات شورای موسسه آموزش عالی:
- ارزیابی کلی عملکرد موسسه آموزش عالی
- بررسی و تصویب دورهها و رشتههای آموزشی جدید و برنامههای آن، پیشنهادی معاونتها و شوراهای تخصصی موسسه آموزش عالی به منظور ارائه به مراجع ذیصلاح برای تصویب
- بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری موسسه آموزش عالی با موسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه
- بررسی و تایید برنامههای پذیرش دانشجو توسط دانشکدهها و آموزشکدهها، مبتنی بر بودجه و امکانات موسسه آموزش عالی و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامههای توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، و سیاستهای هر یک از وزارتین به منظور ارسال به وزارت مربوطه
- بررسی و تصویب برنامههای پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت
- بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راه کارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستیها
- بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) موسسه آموزش عالی و تعیین کمبودها و طبقهبندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آنها
- ارجاع برخی از موضوعات موسسه آموزش عالی برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای تخصصی حسب مورد
- تدوین و تصویب آییننامههای داخلی شورا و کمیتههای آن.

✳️ میزان اعتبار مدرک کسب شده از دانشگاه ها (موسسه آموزش عالی) چقدر است؟
اعتبار مدرک موسسه آموزش عالی مانند مدارک تمام دانشگاه های غیر روزانه است و تفاوتی ندارد. درواقع ساخت بخش های خصوصی در زمینه آموزش در مقطع فوق دیپلم و لیسانس و در برخی از رشته ها در مقطع فوق لیسانس و دکتری، هدف اصلی احداث موسسه آموزش عالی آموزش عالی می باشد.
به خاطر داشته باشید اعتبار مدرک موسسه آموزش عالی مستلزم این است که مجوز ساخت موسسه آموزش عالی آموزش عالی توسط وزارت علوم، اخذ شده باشد.
نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که، هر ساله اعتبار مدرکی هر موسسه آموزش عالی عالی آموزشی براساس ویژگی هایی مثل تعدد مقالات نوشته شده، دانشجویان فعال و سایر موارد دیگر مشخص می گردد.
به همین دلیل است که در برخی موارد یک واحد نسبت برخی واحد های آموزشی دیگر از امتیاز علمی بهتری برخوردار است.
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی) ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی با ما تماس بگیرید.
📚 دانلود فایل های بیزینس پلن و طرح توجیهی تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی)
✍️ توجه: کلیه ی طرح های تیپ یا آماده، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند. جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
فایل طرح توجیهی تیپ تاسیس دانشگاه (موسسه آموزش عالی) ، در آینده در این قسمت جهت دانلود کاربران قرار خواهد گرفت.


