طرح توجیهی شرکت پخش مویرگی ⭐️ (پخش مواد غذایی و دارو)
- امیر حبیبی
- طرحهای توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی
جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی شرکت پخش مویرگی با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1401 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی شرکت پخش مویرگی را که در سال 1399 نگارش شده است را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.
✔️ اهمیت اجرای طرح توجیهی تاسیس یک شرکت پخش مویرگی جهت توزیع مواد غذایی ، دارو و کالا
پخش مویرگی چیست؟ به سیستم حذف عمده فروشی و رساندن مستقیم کالا به دست خرده فروشان، پخش مویرگی میگویند.
یکی از دلایل نوسانات قیمت کالا در جامعه حال حاضر، حضور بی رویه واسطهها در نظام توزیع کالا میباشد.
شیوه واسطهگری جهت تامین کالا در ذات خود اصلا بد و نامتعارف نیست و اتفاقاً از قدیم الایام مرسوم بوده است اما امروزه بخش عمدهای از واسطهگری به سمت دریافت سود بیشتر در ازای قربانی کردن منافع خرده فروشان سوق پیدا کرده است.
رسالت وجود شرکتهای پخش مویرگی حذف تدریجی واسطهگری و ارزش دادن به حقوق خرده فروشان میباشد. درواقع یک شرکت پخش مویرگی پل اتصال مستقیم خرده فروشان و تولید کننده میباشد که به نوعی حافط منافع چندجانبه تولید کننده، خود شرکت و خرده فروش است.
✳️ تعریف عناوین و اصطلاحات رایج در سیستم پخش مویرگی
مشتری کیست؟
سیستم پخش مویرگی وظیفه دارد کالا را به طور مستقیم از تولیدکننده به خرده فروش برساند که این خرده فروش همان مشتری میباشد.
ویزیتور کیست؟
ویزیتور یکی از اعضای تیم فروش در پخش مویرگی است که وظیفه دارد با مراجعه حضوری به محل کسب خرده فروشان و یا برقراری تماس با آنها، محصولات شرکت را به او معرفی میکند و با استفاده از روابط عمومی و قدرت بازاریابی خود، محصولات را به مشتری میفروشد.
مصرف کننده کیست؟
به افرادی که با مراجعه به خرده فروش کالا و محصولات مورد نیاز خود را خریداری می کنند مصرف کننده میگویند.
توزیع مواد غذایی و دارو و کالا چیست؟
توزیع به معنای رساندن محصولات از انبار به دست خرده فروش است.
توزیع کننده کیست؟
به فردی که وظیفه توزیع محصولات و تحویل آن به مشتری را دارد توزیع کننده، موزع یا مامور پخش میگویند.
✳️ انواع شبکه پخش مویرگی :
1 - پخش گرم:
نوعی سیستم پخش است که در آن توزیع کننده و ویزیتور ، همزمان ، به محل کسب مشتری مراجعه میکنند و سفارشات مشتری را بلافاصله پس از ثبت، به ایشان تحویل میدهند
2 - پخش سرد:
در این سیستم ویزیتوربا مراجعه به مشتری سفارشات وی را ثبت میکند و به واحد توزیع شرکت تحویل میدهد.
واحد توزیع یک تا چند روز بعد ، سفارشات ثبت شده توسط ویزیتور را به ایشان تحویل میدهد.
✳️ بررسی انواع فروش در سیستم پخش مویرگی
1 – فروش عادی :
فروش عادی یعنی شما به عنوان یک شرکت پخش مویرگی ، کالای خود را به خرده فروش میفروشید و مبلغ آن را دریافت میکنید پس خرده فروش از همان ابتدا مالک کالای موردنظر است.
2 – فروش امانی :
فروش امانی یعنی شما به عنوان یک شرکت توزیع مواد غذایی و دارو ، کالای خود را به شکل امانت در محل کسب خرده فروش قرار میدهید و مبلغ آن را پس از فروش رفتن کالا از خرده فروش دریافت میکنید بنابراین تا قبل از فروش رفتن کالا و دریافت مبلغ آن از خرده فروش، شما مالک هستید و میتوانید درصورت فروش نرفتن کالا آن را از خرده فروش پس بگیرید.
سیستم فروش امانی با توجه به نوسانات قیمت و شرایط اقتصادی کشور به مرور در حال از بین رفتن است و هم به شرکت و هم به خرده فروش ضرر مالی وارد میکند.
✳️ مجوزهای لازم برای تاسیس یک شرکت پخش مویرگی به تفکیک نوع فعالیت کدامند !
- یک شرکت پخش مویرگی میبایست به عنوان یک شخصیت حقوقی در واحد بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فعالیت خود به ثبت رسیده باشد.
- یک شرکت پخش مواد غذایی علاوه بر ثبت در سازمان صنعت، معدن و تجارت میبایست نسبت به دریافت مجوزات لازم از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و همچنین تاییدیه بهداشت محیط نیز اقدامات لازم را انجام دهد.
- یک شرکت پخش مویرگی دارو پزشکی و دامپزشکی ملزم به دریافت تاییدیههای لازم از سازمان غذا و دارو و سازمان مبارزه با قاچاق دارو و پلیس مبارزه با مواد مخدر و تاییدیه وزارت بهداشت نسبت به محل کسب و طرح توجیهی کسب و کار میباشد.
- یک شرکت پخش مویرگی فعال در زمینه پخش انواع کالا باید از اتحادیه صنفی مربوط به فعالیت خود مجوز بگیرد. به عنوان مثال یک شرکت پخش مویرگی لوازم التحریر و نوشت افزار ملزم به دریافت جواز فعالیت از اتحادیه صنفی نوشت افزار و ابزار مهندسی استان محل فعالیت و همچنین تاییدیه آتش نشانی برای محل انبار کالا میباشد.
✳️ چند نکته ی کلیدی در مورد امور مالیاتی شرکتهای پخش مویرگی ( توزیع مواد غذایی و دارو و کالا ) !
برخی شرکتهای پخش مویرگی کالا، اقداماتی نظیر صدور فاکتورهای رسمی و غیررسمی برای خرده فروشان انجام میدهند که صدور فاکتور غیررسمی به زبان ساده به معنای نوعی فرار مالیاتی است و تخلف محسوب میشود چراکه در فاکتور غیر رسمی موارد مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده محاسبه نمیشود.
با وجود قوانین منظم و نوین مالیاتی که از خردادماه 1401 به طور جدی اجرا میشوند، صدور فاکتور رسمی با محاسبه ارزش افزوده، هم به نفع شرکت و هم به نفع خرده فروش خواهد بود.
یک شرکت پخش مویرگی برای فعالیت رسمی نیاز به ثبت کداقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی و پرونده مالیات بر ارزش افزوده در اداره کل مالیات و دارایی منطقه مورد نظر دارد.
✳️ چرا شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی و دارویی و کالا باید به نرم افزارهای جدید مجهز باشند !
نرم افزارهای پخش مویرگی ، سیستم ثبت فاکتور و ثبت سفارش و کنترل وضعیت فعالیت ویزیتور و مسئول توزیع را به صورت مکانیزه مدیریت میکند و جایگزینی بسیار مناسب برای سیستم سنتی ثبت سفارش دستی میباشد.
این روش احتمال خطا در ثبت و تحویل سفارش را به حداقل ممکن کاهش میدهد.
✔️ مکان تاسیس یک شرکت پخش و توزیع مواد غذایی و دارو و کالا چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
داشتن محل انبار کالا متناسب با نوع فعالیت جزو الزامات اولیه راه اندازی پخش مویرگی میباشد.
ملکی که جهت فعالیت پخش مویرگی کالا خریداری یا اجاره میشود متراژ مشخص ندارد و فقط باید طبق نظر کارشناس برای انبار و نگهداری محصولات مورد نظر مناسب باشد.
بخش اداری و بخش مدیریت در کنار بخش فروش و بازاریابی از جمله قسمتهای مهم در بخش بندی یک ساختمان مناسب فعالیت پخش مویرگی میباشد.
بخش مهمی از تجهیزات مورد نیاز چنین مجموعه ای، سیستمهای کامپیوتری مناسب برای امور مالی و حسابداری و همچنین امکانات بایگانی اسناد میباشد.
✳️ شرکتهای پخش مویرگی در بخشهای مختلف ، چه ویژگیهای خاصی باید داشته باشند ؟
شرکت پخش مویرگی مواد غذایی :
انبار کالا در یک شرکت پخش مویرگی مواد غذایی میبایست نسبت به نوع مواد غذایی مناسب سازی شود.
به عنوان مثال پخش مویرگی محصولات لبنی باید دارای انبارهای سردخانهای با دمای مناسب نگهداری انواع لبنیات باشد تا محصولات در شرایط دمایی مناسب با حفظ کیفیت مطلوب به دست مشتری و مصرف کننده برسد.
شرکت پخش مویرگی دارو :
محل نگهداری محمولههای دارویی باید زیرنظر مستقیم سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باشد و از نظر وسعت محیط و شرایط محیطی مورد تایید این ارگانها باشد تا از فساد داروها جلوگیری شود.
البته شرایط نگهداری داروها بر اساس نوع آنها متفاوت است و این شرایط برای هرنوع دارو باید به طور کامل فراهم باشد.
شرکت پخش مویرگی کالا و ابزار :
این نوع پخش مویرگی بسته به نوع کالای مورد نظر، شرایط مختلفی دارد به عنوان مثال اگر شرکت پخش در حوزه لوازم التحریر و نوشت افزار فعال باشد میبایست بیمه آتش سوزی و تجهیزات اطفای حریق استاندارد با انقضای معتبر داشته باشد.
✳️ بخشی از براورد های بیزنس پلن راه اندازی شرکت پخش مویرگی به قرار زیر میباشد :
- حداقل سرمایه مورد نیاز: متغیر به نسبت شرایط
- حداقل بازه سوددهی: 3 تا 4 سال
- حداقل نرخ سوددهی: 15 درصد
- نرخ برابری ارزی: 1 دلار معادل 28533 تومان
✔️ بخشهای کلیدی و مهم در یک شبکه پخش مویرگی ( توزیع مواد غذایی و دارو و کالا )
شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی و دارو و کالا عموما دارای ساختار سازمانی و پرسنلی مشابهی هستند ، در ادامه به معرفی بخشهای مهم یک شرکت پخش مویرگی خواهیم پرداخت :
1 - مدیریت
اگر شرکت پخش مویرگی را به یک بدن تشبیه کنیم، مدیریت این مجموعه حکم مغز را در این بدن دارد و به نوعی فرماندهی و برنامه ریزی کل بخشهای مجموعه پخش مویرگی برعهده مدیریت است.
مطالعات به روز در حوزه مرتبط با فعالیت پخش مویرگی، تحصیلات کافی و ترجیحاً مرتبط، توانایی مدیریت منابع انسانی مدرن، شناخت کامل نسبت به چارت سازمانی در زمینه فعالیت شرکت و آشنایی نسبی با وظایف هربخش برخی از خصوصیات یک مدیر موفق در عرصه پخش مویرگی میباشد.
2 - فروش
تیم فروش یک شرکت در یک شرکت پخش مویرگی که به بدن تشبیه شده، حکم قلب مجموعه را دارد.
وجود یک تیم فروش مستعد و مجرب شامل سرپرست، بازاریابان تلفنی، ویزیتورها و مسئولان توزیع کالا بدنهی اصلی پیشرفت و دستیابی به سود دریک شرکت است و بالعکس وجود تیم فروش ضعیف و کم کار در یک مجموعه بیشترین آسیب را برای شرکت به دنبال خواهد داشت و حتی میتواند موجب ورشکستگی مجموعه باشد.
3 - امور مالی و حسابداری
بکارگیری افراد حرفهای و کاربلد در زمینه امور مالی و حسابداری یک مجموعه پخش مویرگی بسیار مهم است و نیاز به تمرکز و دقت خیلی بالایی دارد چراکه یک اشتباه کوچک در ثبت سندهای مربوط به مشتریان یا ثبت هزینههای دریافتی و پرداختی میتواند به قیمت از دست رفتن اعتبار کل مجموعه تمام شود.
4 - امور تبلیغات و فضای مجازی
یکی از بخشهای مدرن که به تازگی در کسب و کارها مورد توجه قرار گرفته است، اهمیت به تبلیغات با شیوه مدرن و تقویت حضور حرفهای در فضای مجازی و اینترنت است که تاثیر بسزایی در شناخته شدن کسب و کار و افزایش بازدهی مجموعه دارد.
بکارگیری افراد حرفهای در زمینه تبلیغات و فضای مجازی در یک شرکت پخش مویرگی، شناسایی بیشتر محصولات و خدمات مجموعه، اعتماد بیشتر مشتریان، گسترش جامعه هدف، افزایش تعداد مشتریان و به دنبال آن افزایش فروش مجموعه را در بر دارد.
✔️ شش راز موفقیت یک شرکت پخش مویرگی !
هر کسب و کاری برای موفقیت خود نیازمند رعایت نکات کلیدی و خاصی میباشد ، به زبان ساده تر مدیر آن کسب و کار باید قلق کاسبی موفق در بیزنس خود را بداند ، در ادامه به بررسی شش توصیه راهبردی برای راه اندازی یک شرکت پخش مویرگی موفق خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید :
1 - حضور فعال در بین رقیبان:
یکی از مهمترین اصول موفقیت در سیستم پخش مویرگی حضور مداوم و منظم در بازار و منظم بودن ارائه خدمات به خرده فروشان است.
به این مثال توجه کنید؛ فرض کنید شرکت شما کار پخش مویرگی محصولات لبنی یک تولیدی تازهکار و کمتر شناخته شده را انجام میدهد.
شاید درنگاه اول رقابت این محصول و فروش این محصول در مقایسه با برندهای لبنی شناخته شده کار دشوار و غیرممکنی بنظر برسد اما اصلاً اینطور نیست.
جالب است بدانید که ملاک اصلی خرده فروشان برای همکاری با یک شرکت یا یک برند در درجه اول نظم آنها در سیستم ویزیت و سفارشگیری و سیستم توریع محصول است.
به عبارتی خرده فروش انتظار دارد محصول مورد نظر همیشه در دسترسش باشد و درنظم در توزیع و کیفیت محصول خیلی مهمتر از برند محصول شماست.
2 - نیاز سنجی واقعی جامعه :
مشتری شما ( خرده فروش ) کسی است که ارتباط مستقیم و روزمره با مصرفکنندگان دارد و بهتر از هرکسی از نیازهای واقعی مصرف کننده آگاه است.
شما در یک شرکت پخش مویرگی مستقیماً با خرده فروش در ارتباط هستید و درصورت برقراری تعامل مناسب میتوانید به درک واقعی نسبت به نیازهای مصرفکننده و خرده فروش خود برسید و از این تعامل در جهت پیشبرد اهداف شرکت و برنامهریزیهای راهبردی استفاده کنید.
3 – وجود همیشگی نقدینگی در سیستم مالی شرکت:
اول از همه بهتر است بدانیم نقدینگی چیست؟ به دارایی نقد به شکل پول و اسکناس و یا دارایی که در حسابهای بانکی پس انداز میشود و هر نوع دارایی قابلیت تبدیل فوری به پول و اسکناس بدون کم شدن ارزش را دارد نقدینگی میگویند.
یکی دیگر از رسالتهای اصلی پخش مویرگی کالا احترام به نیاز مشتری میباشد.
در سیستم پخش مویرگی ، خرده فروش مجبور نیست خرید عمده با حجم زیاد و قیمت نهایی بالا انجام دهد و خرید خود را به صورت خرده با حجم کمتر و قیمت نهایی متناسب با بودجه خودش انجام میدهد و میتواند هزینهی کالاهای خریداری شده را به موقع پرداخت کند.
پس در این سیستم زمان بازگشت ارزش نقدی کالاهای فروخته شده به شرکت بسیار کمتر خواهد بود
فراموش نکنیم که نقدیندگی در سیستم پخش عمده و واسطهگری هم وجود دارد اما زمان بازگشت ارزش نقدی کالاهای فروخته شده در شیوه واسطهگری بلندمدت است و ریسک و خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
به عبارتی دیگر تزریق حجم زیادی نقدینگی به سیستم اقدامی پرریسک و پرخطر به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی جامعه است.
نکته دیگر این است که وجود همیشگی نقدینگی در یک شرکت پخش مویرگی هم ، ثابت و همیشگی نیست و نسبت به شرایط متغیر است اما احتمال به صفر رسیدن آن در یک بازه زمانی بسیار بسیار کم است.
4 - حمایت از منافع خرده فروشان:
پیشتر ذکر کردیم که یکی از دلایل دستیابی به سود واسطهگران، قربانی کردن منافع مشتری در ازای کسب سود بیشتر برای خودشان است.
توزیع مویرگی مواد غذایی و دارو و کالا ، این معضل را از بین میبرد و تمام منافع عایدی از تولیدکننده نسبت به شرکت خود را با خرده فروش به اشتراک میگذارد.
در این شیوه مشتری هم قادر است با استفاده از منافعی که در اختیار دارد آپشنهایی نظیر تخفیفات ویژه و آفرهای کالایی را در اخیتار مصرف کننده قرار دهد تا بتواند افراد بیشتری را جذب کند و فروش بیشتری داشته باشد.
5 - ریسک سرمایه گذاری پایین:
میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع فعالیت در عرصه شرکت های توزیع مواد غذایی و دارو و کالا ، نسبتاً زیاد است و بازه سوددهی آن بلندمدت است ولی باتوجه به وجود همیشگی نقدینگی و حذف واسطهگری در این عرصه ریسک زمین خوردن سرمایه یا به اصطلاح ورشکستگی در این سیستم بسیارپایین است.
البته این موضوع تضمینی نیست و به عوامل مختلفی از جمله مدیریت راهبردی و مدرن مجموعه، نظم و تداوم در فعالیت و... وابسته است.
6 - مشتری بیشتر، ریسک کمتر:
در سیستم پخش مویرگی شما تعداد بیشتری از خرده فروشان را به نسبت پخش عمده و واسطهگری پوشش میدهید.
تعداد مشتری بیشتر هم باعث افزایش فروش مجموعه است و هم علاوه بر کاهش ریسک بازگشت سرمایه، ریسک از دست رفتن مشتری را نیز پایین میآورد و در صورت از دست دادن یک یا چند مشتری خرده، ضرر چشمگیری متوجه مجموعه نخواهد بود.
✔️ ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز جهت تاسیس شرکت پخش مویرگی با اشتغال زایی 30 نفر
- باسکول : 1 دستگاه
- یخچال صنعتی : 15 دستگاه
✳️ تاسیسات مورد نیاز تاسیس شرکت پخش مویرگی به قرار زیر میباشند:
- برق رساني : شامل حق انشعاب و نصب ترانس 50 کبلووات ، تابلو برق ، كابل كشي و سيم كشي هاي مربوطه
- آبرساني( حق انشعاب و لوله كشي و ... ) : 1 اینچ
- حق انشعاب و لوله کشی گاز
- تاسيسات گرمايش و سرمايشي
- فن هواكش : 240 عدد
- امتياز خط تلفن و اجرای سانترال : 2 خط
- اجرای سیستم دوربین مدار بسته : 1 مورد
- تجهيزات اطفاي حريق – کپسول : 20 کپسول
✳️ میزان آب و انرژی مصرفی سالانه شرکت پخش و توزیع مویرگی مواد غذایی و دارو و کالا با 30 نفر اشتغال مستقیم ، به قرار زیر می باشد:
- برق : 810000 کیلووات
- آب : 6000 مترمکعب
- گاز : 45000 مترمکعب
- گازوئیل : 120000 لیتر
- روغن واسكازين : 800 لیتر
- ارتباطات : 12 ماه
✳️ نیروی انسانی مورد نیاز جهت بهره برداری از شرکت پخش مویرگی با اشتغال زایی 30 نفر
- مدير طرح : 1 نفر
- كارمند مالي و اداري : 4 نفر
- صدور فاکتور : 1 نفر
- سرپرست ویزیتور : 1 نفر
- فروشنده : 4 نفر
- راننده : 4 نفر
- کارمند خدماتی و نگهبان : 15 نفر
✔️ زمین ، محوطه سازی و ساختمان سازی مورد نیاز جهت تاسیس شرکت پخش مویرگی با اشتغال زایی 30 نفر
زمین و محوطه سازی مورد نیاز تاسیس شرکت پخش مویرگی به قرار زیر میباشد :
- زمین : 78822 مترمربع
- خاكبرداري و تسطيح : 78822 متر مربع
- حصاركشي : 1125 متر مربع
- خيابان كشي و جدول كشي : 6306 مترمربع
- فضاي سبز : 7882 متر مربع
مساحت ساختمانهای مورد نیاز تاسیس شرکت پخش مویرگی به قرار زیر میباشند :
- انبارهای سر پوشیده (200 غرفه 300 متری) : 60000 مترمربع
- غرفه فضای باز ( 50 غرفه 50متری) : 2500 مترمربع
- بار انداز : 1000 مترمربع
- بانک : 50 مترمربع
- فضای خدماتی : 200 متر مربع
- رستوران : 200 مترمربع
- مسجد : 60 مترمربع
- سرویس بهداشتی : 100 مترمربع
- سرایداری : 60 مترمربع
- اداری : 200 مترمربع
هزینه هر کدام از اقلام محوطه سازی و ساختمان سازی با آپدیت سال 99 در طرح توجیهی شرکت پخش و توزیع مویرگی مواد غذایی و دارو و کالا در انتهای صفحه قید شده است .
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی شرکت پخش مویرگی ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ شرکت پخش مویرگی
👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.