طرح توجیهی مرکز اسقاط خودرو ⭐️ سال 1402 (مشاوره مجوز و وام)
- امیر حبیبی
- طرحهای توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی
جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی مرکز اسقاط خودرو با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1402 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی مرکز اسقاط خودرو را که در سال 1401 و 1399 نگارش شده است را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.
✔️مطالعه تخصصی طرح توجیهی تاسیس مرکز اسقاط خودروهای فرسوده ، کسب و کاری با حاشیه سود بسیار بالا !
توسعه صنعت خودروسازی با استفاده از تکنولوژی نوین یکی از دغدغههای جهان امروز به ویژه در کشور ایران است.
اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده و بازگرداندن آنها به چرخه تولید یکی از راهکارهای رایج در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه است و بدین وسیله هم زمینه پیشرفت و پویایی مداوم صنعت خودرو و شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی را فراهم میسازند و هم به کاهش میزان آلایندگیهای مضر تولیدی توسط خودروهای فرسوده و زیباسازی و سالمسازی فضای شهری کمک میکنند.
با این اوصاف سرمایهگذاری بر راهاندازی مرکز اسقاط خودرو ، نوعی سرمایهگذاری مدرن و آینده دار در صنعت خودروی کشور محسوب میگردد که به عنوان سرمایهگذاری بلندمدت ، میتواند نرخ بازده سود مناسب و خوبی داشته باشد.
راهاندازی مرکز اسقاط و بازیافت خودرو علاوه بر مزایایی که دارد میتواند به عنوان یک بستر اشتغالزایی مدرن برای جوانان مستعد و تحصیلکرده در زمینههای مرتبط نیز باشد.
✳️ انواع اسقاط خودرو
الف ) اسقاط خودروهای فرسوده :
طبق استاندارهای تعریف شده برای قطعات خودرو، حداکثر عمر مفید یک خودرو سواری معمولی 25 سال، خودرو سنگین 15 سال و تاکسی 10 سال میباشد. پس از گذشت این مدت صاحب خودرو میتواند با بهینهسازیهایی نظیر تعویض کاتالیزور 5 سال به عمر اسقاط خودرو اضافه کند.
طبق قوانین راهور هر خودرو پس از گذشت عمر اسقاطی خود و طبق گزارش مرکز معاینه فنی میبایست به مراکز اسقاط خودرو معرفی شود.
ب ) اسقاط خودروهای تصادفی :
خودروهای تصادفی با تشخیص خسارت بیش از60 درصد اسقاطی محسوب شده و توسط پلیس راهور توقیف میگردد.
لاشه خودرو میبایست با نظر کارشناس راهور بررسی گردد و سپس در یکی از مراکز اسقاط خودرو مورد اسقاط و بازیافت قطعات قرار گیرد و پلاک آن از بین برود.
✳️ امور مالی اسقاط خودرو چگونه انجام میشود؟
مالک خودرو در ازای تحویل و تسلیم خودروی اسقاطی به مراکز اسقاط خودرو به دو طریق در ازای خودروی اسقاطی خود جایگزین مناسب دریافت میکنند.
1 - طریقه پرداخت نقدی :
بدین شکل است که فرد مشخصات خودروی اسقاطی خود را در سامانه اینترنتی مربوط به خودروی فرسوده ثبت مینماید و پس از تایید مشخصات ومستندات ثبت شده فرد میبایست خودرو را به یکی از مراکز اسقاط تحویل دهد و سپس مبلغ معین شده در ازای ارزش کارشناسی شده خودرو به شماره حساب مالک خودرو واریز میشود.
2 - طریقه جایگزینی :
در این طرح شما در ازای تحویل خودروی اسقاطی به مراکز اسقاط، جهت دریافت خودروی جایگزین در یکی از شرکتهای خودروسازی ثبتتام میکنید و از طرف شرکت جهت دریافت وام کمکهزینه خرید خودرو در صف نوبت وامگیرندگان قرار میگیرید و یا خودرویی تحت عنوان جایگزین با دریافت تفاوت قیمت آن به شما تعلق میگیرد.
لازم به ذکر است که این شیوه مدتیاست اجرایی نشده و آخرین بار در سال 1399 چنین روش جایگزینی خودرو اسقاطی اجرا شده است.
✳️ امور مالیات و دارایی مراکز اسقاط خودرو
فعالیت قانونی یک شرکت ثبت شده به عنوان شخص حقوقی بدون ثبت و تشکیل پرونده در اداره مالیات و دارایی اعتبار قانونی ندارد و نوعی ارتکاب جرم تلفی میشود.
دریافت کد افتصادی، تشکیل پرونده مالیاتی و پرونده مالیات بر ارزش افزوده از واجبات فعالیت قانونی یک مجموعه است و لازمه آن مراجعه به شعب اداره مالیات و دارایی و ارائه مستندات ثبت شرکت و مجوز فعالیت و همچنین مدارک هویتی متقاضیان همراه با کد پستی مورد تایید اداره پست از محل کسب میباشد.
✳️ چه نوع ملکی برای راهاندازی مرکز اسقاط خودرو مناسب و استاندارد است؟
مرکز اسقاط خودرو به طور معمول در مناطق حاشیه شهر یا خارج شهر احداث میشوند. برای احداث چنین مجموعهای به یک زمین با متراژ حداقل 8000 مترمربع نیاز دارید که حداقل فضای مورد نیاز برای تجمع خودروها، بخشهای اداری و بخش بکارگیری تجهیزات را داشته باشد.
شما میتوانید با توجه به سرمایه اولیه خود زمین مورد نظر را خریداری کنید و یا به شکل واگذاری از ارگانهای دولتی اجاره کنید و در هزینههای اولیه صرفهجویی نمایید.
✔️ ملزومات ثبت و تاسیس یک مرکز اسقاط خودرو سال 1401
اولین نکتهای که در روند تاسیس یک مرکز اسقاط خودرو میبایست درنظر داشته باشید این است که جواز فعالیت شما فقط درصورتی که شخصیت حقوقی داشته باشید معتبر و قانونی خواهد بود.
داشتن شخصیت حقوقی منوط به ثبت شرکت است؛ درواقع شما به عنوان یک شرکت اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از طریق سازمانهای ذی ربط اقدام به ثبت فعالیت خود مینمایید.
گام نخست ثبت شرکت به عنوان مرکز اسقاط خودرو مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استام موردنظر و ارائه مدارک و مستندات هویتی و قانونی متقاضی یا متقاضیان ثبت شرکت است.
پس از دریافت موافقتنامه از این سازمان میبایست مدارک لازم را همراه این موافقتنامه جهت دریافت تاییدیه به سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه دهید.
درصورت تکمیل این دو مرحله باید با دردست داشتن مدارک مربوطه به اداره پلیس راهور مراجعه کنید و جهت بازدید از محل مورد نظر و تجهیزات مورد نظر درخواست اعزام کارشناس کنید.
پس از دریافت تاییدیه کارشناسی پروانه بهره برداری برای شما صادر میگردد و یک کد فعالیت موقتی 6 ماهه از سوی سامانه نوسازی ناوگان دریافت مینمایید.
موقتی بودن این کد جهت نظارت بر صحت عملکرد مجموعه است و در صورت رعایت ضوابط و عمل به دستورات در چهارچوب ارائه شده، اعتبار کد فعالیت شما تمدید خواهد شد.
نکته جالب توجه در این پروسه ضرورت ثبت و تحویل به موقع مدارک مورد نیاز به دبیرخانه سازمان نوسازی ناوگان است و درصورت عدم ارسال مستندات لازم در مدت معین درخواست شما و فعالیت شما فاقد اعتبار قانونی خواهد بود.
✳️ برآورد مالی و هزینههای تاسیس مرکز اسقاط خودرو سال 1401
هرینههای تاسیس مرکز اسقاط خودرو شامل خرید یا اجاره زمین محل کسب، خرید تجهیزات صنعتی و اداری، هزینههای مربوط به مراحل ثبت و صدور جواز، هزینههای جاری آب و برق و گاز و... و هزینههای مربوط به منابع انسانی میباشد.
بودجه لازم برای خرید زمین با زیربنای حداقلی استاندارد ، در هر شهر و هر استان ، بسته به شرایطی مثل فاصله زمین تا شهر، منطقهای که زمین در آن واقع شده، آیا زمین دارای سازههای سولهای یا اداری است یا خیر و.... بسیار متفاوت است و مبلغ ثابت و یکسانی ندارد.
استفاده از اراضی تحت مالکیت دولتی به شکل واگذاری یا اجاره ، هزینههای مربوط به آمادهسازی محل کسب را تا 45 درصد کاهش میدهد.
هزینههای مربوط زه تامین تجهیزات نیز بر اساس برند و کیفیت آنها و همچنین نو یا کارکرده بودن آنها و میزان کارکردشان بسیار متفاوت است و نرخ مشخصی ندارد.
دیدگاه راهبردی کلی نسبت به سرمایهگذاری بر مرکز اسقاط خودرو ، دیدی بلند مدت با انتظار بازدهی با نرخ حداقل 30 درصد میباشد.
✳️ پتانسیل اشتغالزایی مراکز اسقاط خودرو چقدراست؟
چنین مرکزی در بخشهای مختلف از جمله اپراتوری دستگاههای تخصصی، بخش اداری، بخش حراست ، بخش فنی و... نیازمند نبروهای جوان مستعد و متخصص است .
یک مرکز اسقاط خودرو توانایی اشتغالزایی برای حداقل 10 نفر در محیطی با امنیت شغلی بالا در چهارچوب نظارتی ارگانهای دولتی مربوطه را دارا است.
✳️ مروری کلی بر بیزنس پلن احداث مرکز اسقاط خودرو
- حداقل سرمایه مورد نیاز: متغییر نسبت به شرایط فوق الذکر
- حداقل نیروی انسانی مورد نیاز: 10 نفر
- نرخ سوددهی بلندمدت: حداقل 30 درصد
- زیربنای حداقلی استاندارد: 8 هکتار
- نرخ برابری ارزی : 1$=28308T
✳️ تجهیزات مورد استفاده در مراکز اسقاط خودرو
در مراکز اسقاط خودروهای فرسوده و تصادفی از تجهیزات و دستگاههای زیر استفاده میشود :
- دستگاه خردکن صنعتی
- دستگاه بازیافت پلاستیک
- دستگاه بازیافت لاستیک
- دستگاه پرس
- اتاقهای کورهای یا اناق حرارتی
- دستگاه گرانول ساز و....
اینها از جمله تجهیزات صنعتی مهم مورد نیاز در یک مجموعه اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده است.
تجهیزات اداری نظیر میز و صندلی و سیستم کامپیوتر و.... جزئی جدایی ناپذیر از هر مجموعه خدماتی و اداری میباشد که به طبع بخش اداری یک مرکز اسقاط خودرو نیز مورد نیاز است.
✔️ تاسیسات مورد نیاز جهت احداث مرکز اسقاط خودرو با 12 نفر اشتغال مستقیم
✳️ تاسیسات مورد نیاز مرکز اسقاط خودروهای فرسوده به قرار زیر میباشند:
- برق رساني ( انشعاب و نصب تابلو و ترانس و كابل كشي و سيم كشي هاي مربوطه) : 50 کیلووات
- گازرسانی (انشعاب و لوله کشی)
- آبرسانی (انشعاب و لوله کشی) : 1.2 اینچ
- تاسيسات گرمايش و سرمايشي : 2 عدد
- امتياز خط تلفن : 2 خط
- تجهيزات اطفاي حريق : 2 عدد
✳️ میزان آب و انرژی مصرفی سالانه مرکز اسقاط خودرو با 12 نفر اشتغال مستقیم به قرار زیر می باشد:
- گازوئیل : 9000 لیتر
- گاز : 3250 مترمکعب
- برق : 84000 کیلووات ساعت
- آب : 12000 مترمکعب
- روغن واسكازين : 100 لیتر
✔️ نیروی انسانی مورد نیاز جهت بهره برداری از مرکز اسقاط خودروهای فرسوده با 12 نفر اشتغال مستقیم
پرسنل تولیدی مرکز اسقاط خودروهای فرسوده :
- مدیر تولید : 1 نفر
- کارشناس فنی : 1 نفر
- کارگر ماهر : 1 نفر
- راننده : 1 نفر
- کارگر : 4 نفر
پرسنل اداری و مدیریتی مرکز اسقاط خودروهای فرسوده :
- مدير کارخانه : 1 نفر
- كارمند مالي و اداري : 2 نفر
- نگهبان و سرايدار : 1 نفر
✔️ زمین ، محوطه سازی و ساختمان سازی مورد نیاز جهت احداث مرکز اسقاط خودرو با 12 نفر اشتغال مستقیم
✳️ زمین و محوطه سازی مورد نیاز مرکز اسقاط خودروهای فرسوده به قرار زیر میباشد :
- زمین : 1028 مترمربع
- خاکبرداری و خاکریزی و تسطیح ورگلاژ زمین : 1028 متر مربع
- خیابان کشی و جدول کشی : 103 متر مربع
- روشنایی محوطه و درب ورودی
- حصار کشی : 131 متر مربع
- فضای سبز : 154 مترمربع
✳️ مساحت ساختمانهای مورد نیاز مرکز اسقاط خودروهای فرسوده به قرار زیر میباشند :
- ساختمان تولید و اداری : 70 مترمربع
- نگهبانی : 56 متر مربع
هزینه هر کدام از اقلام محوطه سازی و ساختمان سازی با آپدیت سال 99 در طرح توجیهی مرکز اسقاط خودرو های فرسوده و کهنه در انتهای صفحه قید شده است .
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی مرکز اسقاط خودرو ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ مرکز اسقاط خودرو
👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.