• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی فروکتوز مایع ⭐️ 0 تا 100 تولید شربت فروکتوز ذرت

(3 votes, average 5 out of 5)

Liquid fructose5

جهت تهیه طرح توجیهی تولید شربت فروکتوز یا فروکتوز مایع ، با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1402 و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، به انضمام مطالعات بازار شربت فروکتوز ، جهت اخذ مجوز و یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا در صورت تمایل میتوانید طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شربت فروکتوز را با آپدیت سال 97 ، از انتهای همین صفحه دانلود نمایید .


شربت فروکتوز چیست ؟


شربت فروکتوز یا شربت ذرت با فروکتوز بالا ، مایعی بی رنگ ، شفاف ، دارای مزه شیرین، بدون هیچگونه طعم مزاحم و خصوصیات کاربردی بسیار مشابه شکر می باشد. این شیرین کننده در تمام محصولات غذایی که نیاز به شیرین شدن دارند می تواند جایگزین شکر شود این درحالیست که از شکر ارزانتر می باشد.

شربت فروکتوز محصولی کاملاً طبیعی و استحصال شده از نشاسته ذرت است و از تبدیل بخشی از گلوکز به فروکتوز طی عبور از ستونهای ایزومریزاسیون توسط آنزیم گلوکوایزومراز بدست میآید. کد آیسیک شربت فروکتوز 1532412326 میباشد و کدهای تعرفه گمرکی آن 17025000 و 175026000 میباشند.


انواع شربت فروکتوز و کاربردهای آنها :


شربت فروکتوز دارای انواع مختلفی به شرح ذیل است ولی اکثرا در دو نوع رایج فروکتوز 42 و فروکتوز 55 که نشان دهنده محتوای فروکتوز می باشد، تولید میشود.

فروکتوز 55 :  قندی است طبیعی و بدون رنگ و بو که منبع کربوهیدرات های قابل تخمیر می باشد. موارد استفاده آن در صنعت نوشابه ، آبمیوه ، نوشیدنی های گازدار، ماء الشعیر، صنعت نان و شیرینی.

فروکتوز 42 :  به عنوان شیرین کننده، طعم دهنده، روان کننده ، بهبود دهنده رنگ ، بافت و ماندگاری می باشد. موارد استفاده آن در صنعت نان، شیرینی و انواع نوشیدنی های میوه ای.

فروکتوز 30 : این گرید شربت فروکتوز دارای طبیعت مایع، کنترل ویسکوزیته و فرآیند کریستالیزاسیون مجدد می باشد .موارد استفاده آن در تولید مربا، کمپوت، مارمالاد، باقلوا، حلوا، بستنی، سس مایونز، کچاپ و انواع دسرهای شیرین  میباشد.

فروکتوز 20 : مصارف این شربت در تولید فرآورده هایی از قبِیل پودینگ، دسر ،گز، کارامل ،مارشمالو و باسلق گسترده است.

فروکتوز 10 : این شربت قابلیت کاربرد گسترده ای در صنعت تولید آب نبات دارد. موارد استفاده آن در تولید شیرینی باقلوا، آب نبات های سخت و سایر انواع شیرینی میباشد.


بخشی از برآوردهای مطالعات بازار تولید شربت فروکتوز در سال 97 :


برآورد تقاضای محصول:

شربت فروکتوز در سطوح مختلف صنایع غذایی از جمله تولید نوشابه و انواع مربا کاربرد دارد .اما کاربرد اصلی شربت فروکتوز در صنایع نوشابه سازی است زیرا مصرف سرانه نوشابه در کشور حدود 42 لیتر می باشد و  لذا صنایع نوشابه سازی داخل کشور بازار هدف اصلی این محصول میباشد .

با توجه به اینکه در هر 100 میلی لیتر نوشابه 8 گرم فروکتوز استفاده میشود و با در نظر گرفتن نرخ جمعیت 80 میلیون نفری ایران ، میزان تقاضای سالانه برای این محصول 268800 تن در سال محاسبه شده است.

البته باتوجه به اینکه شربت فروکتوز در صنایع دیگر مانند صنایع تخمیری و مربا و.... نیز مصرف دارد بنابراین میتوان تقاضای کل سالانه برای این محصول را چیزی در حدود 300000 تن در نظر گرفت.

میزان صادرات و واردات شربت فروکتوز :

میانگین صادرات شربت فروکتوز در سالهای 92 ، 93 ، 94 ، 95 و 96 حدود 2264 تن بوده و میانگین واردات این محصول در سالهای 92 ، 93 ، 94 ، 95 و 96 حدود 6307 تن میباشد .

میزان تولید سالانه شربت فروکتوز در کشور:

طبق آخرین آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، تا سال 97 در کل کشور 10 جواز صادر شده بوده که پیشرفت فیزیکی 4 جواز صفر وبقیه زیر 25% بوده اند و تعداد پروانه های بهره برداری ۳ عدد با ظرفیت اسمی 226020 تن بوده که طبق آمار بدست آمده در سال 96 ، حدود 56000 تن تولید داشتیم.


درآمد ، هزینه و سود حاصل از احداث کارخانه ی تولید شربت فروکتوز :


در صورتی که نرخ یورو را 10000 تومان و ظرفیت تولید فروکتوز را 50 هزار تن در سال در نظر بگیریم ، خلاصه طرح توجیهی تولید شربت فروکتوز در سال 1397 به شرح زیر میباشد :

سرمایه ثابت : 153440 میلیون ریال

سرمایه در گردش : 118604 میلیون ریال

درامد سالانه فروش اوره : 875000 میلیون ریال

درصد میزان تولید در نقطه سربه سر : 21%

نرخ بازده سرمایه گذاری کل ( IRR ) : 40%

تعداد پرسنل مورد نیاز : 50 نفر

 

مواد اولیه مود نیاز جهت تولید 50000 تن شربت فروکتوز در سال :

نشاسته ذرت ، 44000 تن در سال

آنزیم گلوکز آمیلاز ، 2000 تن در سال

لازم به ذکر است که نشاسته ذرت در داخل کشور ، کاملا در دسترس میباشد .


فرآیند تولید شربت فروکتوز از ذرت :

نشاسته بعنوان ماده اولیه از ذرت در پالایشگاه های ذرت بدست می آید . نشاسته با هیدرولیز کامل به گلوکز تبدیل می شود. سپس محلول گلوکز از ستون های که در آن آنزیم گلوکز ایزومراز تثبیت گردیده است عبور داده می شود که طی آن بخشی از گلوکز به فروکتوز تبدیل می گردد.

محصول بدست آمده که شربت ذرت با فروکتوز بالا نامیده می شود حاوی 58 % گلوکز و 42 % فروکتوز می باشد. برای تولید شربتی با درصد فروکتوز بیشتر که برای کاربردهای خاصی به کار میرود ( مثل نوشابه های گاز دار که در آن ها از شربتی با تقریبا 55 % فروکتوز استفاده می گردد ) شربت حاصله از بستری از رزین تبادل کننده یون عبور داده می شود که این رزین ها فروکتوز را به خود می گیرد و پس از جدا کردن آن میتوان شربتی با فروکتوز بالاتر تهیه کرد.

 

ماشین آلات و تجهیزات تولید شربت فروکتوز :

خط کامل تولید فروکتوز شامل مخزن مخلوط کردن ، تجهیزات مایع کردن نشاسته ، برج مایع کردن محلول نشاسته ، گرم کننده ، مخزن تبدیل به قند ، مخزن رنگبری اولیه ،تجهیزات صافی ( فیلتر) ، تجهیزات ایزومریزاسیون ، تجهیزات رنگبری ثانویه و تغلیظ کننده میباشند.

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکتهای واردکننده ماشین آلات اروپایی ، برابر با 778،777 یورو بر آورد شده است.


دلایل توجیه طرح تولید شربت فروکتوز :


درگذشته شکر تنها از نیشکر بدست می آمد و بعدها چغندرقند نیز به یک منبع تولید شکر تبدیل شد .حدود سال 1970 میلادی، حضور شیرین کننده ای عجیب در دنیا مطرح شد که امروز دیگر در ترکیبات بسیاری از موادغذایی، شیرینیها و نوشیدنیها جا افتاده است . این ماده شیرین کننده فروکتوز می باشد که ازذرت بدست می آید.

ذرتی که دنیا حداکثر بهره را از آن میبرد ولی در کشورما تنها به عنوان خوراک دام استفاده میشد، ولی در حال حاضر صنایع مختلف ، از فروکتوز به عنوان بخشی از مواد اولیه محصولات خود استفاده می کنند .

هر چند به دلیل صرفه اقتصادی و راحتی تأمین شربت فروکتوز نسبت به شکر، واردات آن به ایران بسیار بالاست اما در سالهای اخیر به علت نوسانات قیمت شکر از یک طرف و وجود تحریمها و وابستگی به واردات شیرین کننده ها و همینطور کمبود کارخانجات تولید کننده فروکتوز در کشور از طرف دیگر ، مشکلاتی در مسیر تأمین مواداولیه بر سر راه کارخانجات شیرینی و شکلات ایجاد شد.

اما کشور ما این امکان را دارد تا با اتکا به دانش بومی و با بهره برداری از تکنولوژی های روز دنیا، تولید «فروکتوز » را در کشور افزایش دهد وحتی بعد از تأمین نیاز داخل، حضور در بازارهای جهانی ، به ویژه همسایه را در دستور کار خود قرار دهد.

حال با توجه به اینکه خودکفایی یک کشور در زمینه ی تولید فروکتوز مایع یا شربت ذرت می تواند کمک زیادی را به آن کشور در زمان بحران  و تحریم داشته باشد و  با توجه به اینکه محاسبات اقتصادی انجام شده نشان می دهد که احداث کارخانه تولید فروکتوز از نظراقتصادی مقرون به صرفه است ، همچنین با توجه به میزان واردات این محصول و مصرف بالای آن در صنایع نوشابه سازی، می توان نتیجه گرفت که احداث این کارخانه برای کشور و همچنین برای سرمایه گذار سودآور می باشد .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید فروکتوز مایع یا شربت فروکتوز از ذرت با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1400 و برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

 

دانلود فایل طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه ی تولید شربت فروکتوز سال 97

 


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories