• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی احداث بندر خشک ⭐️ (گرید بانک + مشاوره مجوز و وام)

(1 vote, average 1 out of 5)

طرح توجیهی احداث بندرخشک

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی احداث بندر خشک با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1402 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی احداث بندر خشک که طرح آرشیوی هست را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.


✔️ معرفی طرح توجیهی بندر خشک ( dry port )


بندر خشک یک پایانه باری است که به طور مستقیم با بندرهای تجاری ساحلی و سیستم کشتیرانی کشور در ارتباط است و کالا را از بنادر ساحلی و شرکت‌های کشتیرانی تحویل می‌گیرد یا به آنها تحویل می‌دهد.

روش‌های حمل و نقل کالا از بنادر خشک به بندرهای ساحلی و بالعکس

جابجایی کالا از بندر خشک به بنادر ساحلی و بالعکس از طریق سیستم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای کشور انجام می‌شود این در حالیست که جابجایی کالا از طریق بندرخشک در شرایط اضطراری از طریق سیستم حمل و نقل هوایی هم امکان‌پذیر می‌باشد.

یکی از دلایل اساسی احداث بندر خشک استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل ریلی در روند جابجایی بارمی‌باشد.

چرا در بنادر خشک ( dry port ) بیشتر از حمل و نقل ریلی استفاده میشود ؟

اصلی‌ترین شیوه جابجایی کالا در بندرخشک، حمل و نقل ریلی می‌باشد چراکه سیستم حمل و نقل ریلی ظرفیت بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای دارد یعنی هر قطار باری توانایی حمل بار به اندازه 40 کامیون رادارد.

حمل و نقل جاده‌ای تعداد ماشین‌های سنگین را در معابر بیرون شهری و جاده‌ای بیشتر می‌کند و این موضوع علاوه بر افزایش خطر تصادفات جاده ای و ایجاد خسارت، موجب افزایش آلودگی هوا هم می‌شود.

استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی برای جابجایی کالا امکان انتقال حجم بیشتر کالا در مدت زمان کمتر و کاهش انتشار آلودگی و گاز‌های گلخانه‌ای به میران حداقل 30 درصد می‌باشد.

سیستم حمل و نقل ریلی در قیاس با سیستم حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال کالا، ایمن‌تر و بسیار کم‌هزینه‌تر می‌باشد.


✔️ بررسی انواع بندرخشک در طرح توجیهی آن ( dry port )


بندر خشک

اول از همه خوب است بدانیم که  احداث بندرخشک در تمام نقاط ساحلی و غیر ساحلی کشور امکان‌پذیر است.

1 - نوع اول بندر خشک با فاصله زیاد نسبت به ساحل است.

به عنوان مثال در کشور ایران، ممکن است بندرخشک در تهران واقع شده باشد که فاصله آن نسبت به بنادر تجاری مانند بندر لنگه و... زیاد است.

انتقال کالا از این نوع بندر خشک به بندر ساحلی و بالعکس از طریق خطوط حمل و نقل ریلی انجام می‌شود بنابراین بندر خشک حتما باید در محلی احداث شود که به خطوط حمل و نقل ریلی دسترسی داشته باشد.

2 - نوع دوم بندر خشک با فاصله متوسط نسبت به ساحل است.

به عنوان مثال در کشور ایران، ممکن است بندرخشک در سمنان واقع شده باشد که فاصله آن نسبت بندر تجاری ترکمن متوسط است.

انتقال کالا از این بندرخشک به بندر ساحلی و بالعکس هم با خطوط راه آهن و هم از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

3- نوع سوم بندرخشک با فاصله نزدیک نسبت به ساحل است.

به عنوان مثال در کشور ایران، ممکن است بندر خشک در یک شهر غیرساحلی از استان هرمزگان باشد که فاصله کمی نسبت به بنادرتجاری جنوب کشور دارد.

انتقال کالا از این نوع بندر خشک به بخش کشتیرانی بندر تجاری از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

هر سه نوع بندر خشک در کشور ایران قابل احداث است و زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل کالا از طریق خطوط جاده‌ای و خطوط ریلی فراهم است.

تمام بنادر خشک می‌توانند برای ارسال یا دریافت محموله‌های اضطراری مانند مواد فاسد شدنی در شرایط خاص از سیستم حمل و نقل هوایی برای جابجایی کالا استفاده نمایند.


✔️ چه خدماتی در بندر خشک ( dry port ) ارائه می‌شود؟


چرا در بنادر خشک بیشتر از حمل و نقل ریلی استفاده میشود ؟

بنادر خشک همانطور که از نامشان پیداست بیشتر کارکردهای بنادر ساحلی را دارند.

اگر بخواهیم دقیقتر به خدمات بندرخشک بپردازیم میتوانیم موارد زیر را عنوان نماییم :

  • انتقال محموله از بندرخشک به کشتیرانی و بالعکس
  • خدمات ترخیص و گمرک کالا
  • خدمات مربوط به کانتینر شامل انبار کردن کانتینرهای خالی و خدمات تعمیری
  • خدمات انبار کالاها
  • خدمات پشتیبانی کالا

✳️ اهداف و مزیت‌های پروژه در طرح توجیهی احداث بندرخشک ( dry port ) در کشور ایران

  • جلوگیری از تصرف بیش از حد زمین‌های ساحلی کشور
  • رونق روزافزون صادرات و واردات و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای تعامل اقتصادی با کشور
  • کمک به بهبود شرایط اقتصادی داخلی و اقتصاد بین الملل در کشور
  • توسعه خطوط ریلی و جایگزینی تدریجی آن با حمل و نقل جاده‌ای کالا به بنادر تجاری
  • کمک به کم شدن هزینه‌های انتقال و حمل و نقل کالا به دلیل استفاده از خطوط ریلی بجای حمل جاده‌ای
  • سرعت بخشیدن به روند ترخیص و امور گمرک کالاها
  • کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل و نقل کالا
  • کاهش مسئولیت بنادر تجاری ساحلی در زمینه خدمات حمل و نقل، امور گمرک، انبار و... کالاها و تقسیم یکنواخت مسئولیت در تمام نقاط کشور
  • کاهش ترافیک در معابر بین شهری و جاده‌های کشور
  • پتانسیل اشتغالزایی بالا در بندر خشک

✳️ مزایای استفاده از بندر خشک برای تاجران و بازرگانان کشور ایران

  • سرعت بالای انجام امور گمرک و ترخیص کالا
  • کاهش هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل کالا
  • انتقال کالا در بازه زمانی کوتاه
  • کاهش مسئولیت‌های مربوط به حمل و نقل و امور کشتیرانی که توسط بندرخشک انجام می‌شود
  • امکان افزایش میزان واردات و صادرات کالا
  • افزایش سود و ارز آوری

✔️ در طرح توجیهی احداث بندرخشک ( dry port ) میخوانیم که محل های مناسب این مجموعه در کشور ایران باید چه ویژگیهایی داشته باشند ؟


محل های مناسب احداث بندرخشک

منطقه‌ای که برای راه‌اندازی بندر خشک در نظر دارید باید از نظر اقتصادی فعال باشد و موقعیت مکانی نزدیک به مناطق صنعتی، تولیدی‌ها و شرکت‌های تجاری واردات و صادرات کالا داشته باشد.

محل بندر خشک می‌بایست قابلیت دسترسی به خطوط راه‌آهن و جاده‌های اصلی و همچنین فرودگاه‌های داخلی و بین المللی را داشته باشد.

حداقل زیربنای مجاز برای کسب پروانه بهره‌برداری و احداث یک بندر خشک معادل 100,000 مترمربع می‌باشد.

تقسیم بندی زمین باید به گونه‌ای باشد که کلیه بخش ها اعم از اداری، گمرک، انبار، محل پارکینگ کامیون‌ها و خودروهای حمل کالا و...  در متراژ استاندارد ساخته شوند.

احداث بندرخشک در مناطق درون شهری به طور معمول مجاز نیست.

✳️ مراحل اخذ مجوز فعالیت این مجموعه در طرح توجیهی احداث بندرخشک ( dry port )

هر شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت) می‌تواند متقاضی احداث بندر خشک در مناطق مجاز باشد.

متقاضی می‌بایست مدارک هویتی و مدارک مربوط به ثبت شرکت (مخصوص اشخاص حقوقی) را به همراه اسناد مربوط به مالکیت محل موردنظر برای احداث بندر خشک به ارگان مورد نظر ارائه دهد.

ارگان مسئول در این زمینه وزارت راه و شهرسازی است که نماینده آن در هر استان اداره کل راه و شهرسازی یا راهداری می‌باشد.

در این مرحله مدارک متقاضی بررسی می‌شود و پس از بازدید کارشناسان از محل و‌ تایید آن، متقاضی می‌بایست مدارک خود را مبنی بر داشتن سرمایه و بودجه مکفی جهت ساخت و راه اندازی بندر خشک به اداره کل راه و شهرسازی استان ارائه دهد.

معرفی گروه همکاران شامل پیمانکاران و مهندسان فنی و تیم مدیریت و نظارت بر مجموعه نیز جزو موارد ضروری در فرآیند اخذ جواز بهره برداری و احداث بندر خشک می‌باشد.

✳️ مرور کلی بر طرح توجیهی راه اندازی بندر خشک ( dry port ) در کشور ایران

مراحل اخذ مجوز فعالیت احداث بندرخشک ( dry port )

  • حداقل زیربنای مورد نیاز: 100,000 مترمربع
  • حداقل سرمایه مورد نیاز: متغیر نسبت به شرایط
  • نوع سرمایه گذاری: بلندمدت
  • میانگین نرخ سوددهی: 15 درصد
  • میانگین بازه سوددهی: 3 سال
  • حداقل پتانسیل اشتغالزایی: 50 نفر
  • نرخ برابری ارزی: 1 دلار معادل 28620 تومان

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی احداث بندر خشک ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید.


کسب و کارهای پر طرفدار

صنعت گردشگری

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories