• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت و پرورش نخود

(1 vote, average 5 out of 5)

Pea cultivation2

جهت آشنایی با طرح توجیهی کاشت و پرورش نخود ، این صفحه را مطالعه نمایید . نخود فرنگی و نخود از انواع حبوبات می باشند ، که در صنایع غذایی دارای کاربرد هستند . نخود دارای خواص بسیاری از قبیل پاک کننده و باز کننده طحال و کلیه ، مقوی ریه ، مقوی کمر ، اشتها آور ، نرم کننده ورم غدد جنسی ، تغذیه کننده ریه ، مفید برای بواسیر خونی و ... اشاره نمود .

معرفی طرح توجیهی کاشت و پرورش نخود :

نخود :

نخود گیاهی یکساله و بوته ای می باشد که بوته های آن دارای بلندی تقریبا 30 سانتی متر بوده ، برگه های آن ریز مرکب و دارای 13 تا 17 برگچه و گل های آن به رنگ سفید می باشند . نخود دارای 18 تا 28 درصد پروتئین می باشد .
نخود ، نخود فرنگی و عدس سه نوع حبوباتی می باشند ، که به صورت یکسال در میان ، به صورت چرخشی با گندم و جو کاشته می شوند .
نخود در صنایع غذایی دارای کاربرد بوده و دارای خواص بسیاری از قبیل پاک کننده و باز کننده طحال و کلیه ، مقوی ریه ، مقوی کمر ، اشتها آور ، نرم کننده ورم غدد جنسی ، تغذیه کننده ریه ، مفید برای بواسیر خونی ، رفع یبوست ، ضد سرماخوردگی ، تقویت قلب ، افزایش حافظه ، درمان پوکی استخوان و ... اشاره نمود .

نخود فرنگی :

نخود فرنگی یکی از حبوباتی می باشد ، که دانه های آن داخل کیسه قرار گرفته و در واقع این دانه میوه گیاه به حساب می آیند . کشت نخود فرنگی در فصل های سرد سال که از هنگام شروع زمستان تا اوایل تابستان می باشد ، انجام می شود . نخود فرنگی دارای کاربرد فراوانی در صنایع غذایی می باشد . از خواص نخود فرنگی می توان به کاهش وزن ، مقابله با رادیکال های آزاد بدن ، دوستدار قلب ، منبع اسید فولیک ، سرشار از ویتامین C ، سرشار از فیبر و ... اشاره نمود .

فرایند کشت نخود جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش نخود ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت نخود ابتدا زمین را شخم زده و اگر لازم بود دیسک و ماله هم در زمین زده می شود . درصورتی که زمین دیم باشد بهتر است با پنجه غازی و چیرل یا هرس ، عملیات مربوط به تهیه زمین انجام شود . اگر کشت نخود به صورت سنتی انجام شود ، ابتدا به صورت دستی بذر و کود در زمین دستپاشی شده و سپس عملیات هرس و ماله یا دیسک زمین انجام می شود .
اگر کشت نخود به صورت نیمه مکانیزه باشد ، به وسیله تراکتور دارای فاروئر در زمین جوی و پشته ایجاد می شود . خطوط باید با یکدیگر بین 23 تا 45 سانتی متر فاصله داشته باشند ، سپس به صورت دستی بر روی پشته ها شیاری با عمق 10 سانتی متر ایجاد شده و بذر ها را داخل شیار ها قرار می دهند . هر دو بذر باید بین 5 تا 10 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند .
اگر کشت به صورت مکانیزه انجام شود ، با استفاده از ردیفکار بذر ها با فاصله 18 تا 35 سانتی متر از یکدیگر کاشته می شوند . در کشت مکانیزه برای هر هکتار زمین بین 120 تا 180 کیلوگرم بذر لازم می باشد .
لازم به ذکر می باشد که بذر ها باید بوجاری و با استفاده از سم کاپتان یا بنومیل ضد عفونی گردند .

پس از یک هفته از زرد شدن 90 درصد از غلاف های نخود ، بوته ها را در مزرعه جمع آوری می نمایند ، سپس آن ها را در مقابل آفتاب قرار می دهند . برداشت باید در زمان مناسب انجام شود که بوته ها دچار ریزش نشوند . هنگامی که رطویت بوته های برداشت شده به 10 تا 12 درصد برسد ، عملیات خرمنکوبی انجام می شود . در کشت بهاره معمولا هر هکتار زمین 858 کیلوگرم و در کشت انتظاری هر هکتار زمین 905 کیلوگرم نخود می دهد . در حالت کلی به صورت متوسط از هر هکتار زمین حدود 450 کیلوگرم نخود برداشت می شود .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش نخود ، به شرح زیر می باشند :

• در زراعت آبی نخود ، اولین آبیاری دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد ، اولین آبیاری باید زمانی انجام شود که ، تمام بوته ها به رنگ سبز تیره درآمده باشند ، چراکه رطوبت زیاد سبب شیوع بیماری های ریشه خواهد شد .
• نخود باید 2 تا 3 بار وجین گردد ، بهتر است تا جایی که امکان دارد از سموم علف کش برای نخود استفاده نشود . معمولا اولین وجین نخود هنگامی انجام می شود که ، 45 روز از سبز شدن نخود گذشته باشد .
• در مراحل اولیه رشد نخود ، باید به هر هکتار زمین بین 10 تا 15 کیلوگرم ازت داده شود . یا در زمانی که بوته ها به اندازه 10 سانتی متر رشد کردند ، از کود سرک استفاده شود .
• درصورتی که در اوایل رشد برگ گیاه به رنگ زرد دربیاید ، به معنای کمبود ازت گیاه می باشد .
• قبل از کاشت بذر ها باید به هر یک هکتار زمین 50 کیلوگرم فسفر خالص و 50 کیلوگرم پتاس خالص اضافه شود .
• برای کشت نخود دمای 10 درجه سانتی گراد مناسب می باشد .
• برای جوانه زنی نخود به صورت متوسط به 7 درجه سانتی گراد دما نیاز دارد .
• نخود قادر است تا دمای 9- درجه سانتی گراد را تحمل نماید .

فرایند کشت نخود فرنگی ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش نخود ، به شرح زیر می باشد :

برای کاشت نخود فرنگی در مناطق دارای زمستان معتدل کاشت بذر در فصل پائیز انجام می شود . در مناطق سردسیر نیز در فصل بهار کاشت نخود فرنگی انجام می شود . بذر ها به صورت خطی در زمین کاشته می شوند . به صورتی که هر دو خط بین 50 تا 60 سانتی متر و بوته ها در روی خطوط بین 40 تا 50 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند . بذر ها در عمق 2 تا 3 سانتی متری زمین کاشته می شوند . معمولا چند دانه باهم در یک نقطه کاشته می شوند و پس از جوانه زنی در هر نقطه 2 نهال را نگه داشته و سایر نهال های اضافی را قطع می نمایند . معمولا هر 7 تا 10 روز یکبار آبیاری نخود فرنگی انجام می شود . زمان برداشت نیز در هنگامی می باشد که غلاف های نخود فرنگی با دانه های نخود فرنگی پر شده و رنگ غلاف ها سبز روشن شود .

مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید کنسرو ذرت و نخود فرنگی 64 صفحه

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه فرآوری ذرت و تولید و بسته بندی پاپ کورن و محصولات دیگر ذرت

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کاشت و پرورش نخود ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories