• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کارخانه دباغی پوست و چرم سازی ⭐️ (برای وام و مجوز)

(4 votes, average 5 out of 5)

Leather tanning

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی احداث کارخانه دباغی پوست و تولید چرم سبک و سنگین ، با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1401 با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا در صورت تمایل میتوانید طرح توجیهی آرشیوی و قدیمی تر کارگاه چرم سازی را با فرمت PDF ، صرفا جهت مطالعه ، از انتهای همین صفحه دانلود نمایید .

 

در این مقاله اطلاعات فنی و ارزشمندی را درباره  تولید چرم در اختیار شما کاربر گرامی وبسایت قرار می‌دهیم . پیشاپیش از بردباری شما در مطالعه این مقاله سپاسگزاریم  .

این اطلاعات شامل ماشین آلات خط تولید چرم سبک و سنگین ، مساحت زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه تولید چرم ، مواد اولیه مورد نیاز ، آب و برق و سوخت مورد نیاز کارگاه چرم سازی و همینطور فرآیند دباغی و تولید چرم می‌باشد.


چرم ، محصولی آشنا با حاشیه سود بالا !


پوست حیوانات تا زمانی که حیوان زنده باشد ، از انعطاف پذیری خوبی برخوردار می باشند . اما بعد از مرگ حیوان ، زمانی که پوست تحت شرایط جوی ، محیطی و فیزیکی قرار میگیرد ، کیفیت خود را ازدست داده و فاسد و شکننده خواهد شد . به همین جهت باید پوست را دباغی کرده و در شرایط خاص نگهداری نمود ، تا پوست مقاوم تر شده و کیفیت آن از دست نرود .

چرم ، محصول دباغی ( TANNING ) پوست حیوانات مختلف است که با کمک مواد ویژه ی شیمیایی و گیاهی ، طی عملیات خاص از حالت ابتدایی خود خارج شده و از پوست فساد پذیر کلاژن به پوست مقاوم ( چرم ) مبدل می گردد .

در کشور ما با توجه به اینکه کشتارگاه های صنعتی و همینطور دامداری ها سنتی ، پوست دام های ذبح شده را با قیمت بسیار مناسبی به کارخانجات دباغی و چرم سازی میفروشند ، میتوان گفت که مواد اولیه تولید چرم در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر ارزانتر تمام میشود .

از طرف دیگر در صنعت دباغی پوست و چرم سازی ، قیمت محصول تولیدی تفاوت معناداری با قیمت ماده ی اولیه که همانا پوست خام دام میباشد دارد که این یعنی حاشیه سود بالا برای صنعت چرم سازی !

دباغی پوست به چه فرایندی گفته میشود ؟

پوست از نظر شیمیایی پلیمری است از اسیدهای آمینه که آنها را اصطلاحا پروتئین می نامند . اسیدهای آمینه از طریق پیوندهای پیتیدی ، براحتی می توانند تحت تأثیر میکروارگانیسم و عوامل بیرونی دیگر قرار گیرند . در این صورت زنجیر پروتئین گسسته شده و پوست ، کیفیت طبیعی خود را از دست خواهد داد .

از این رو برای جلوگیری از هجوم و نفوذ میکروارگانیسم ها و عوامل مؤثر بیرونی در پوست ، باید تغییراتی که تغییر اساسی در ماهیت پوست وارد نکند ، بر روی آن بوجود آورد . این عملیات را دماغی پوست گویند و صنعت مرتبط با آن ، صنعت دباغی ( Tanning Industry ) می باشد .


چرم سبک و سنگین در طول پروسه تولید خود به چه اشکالی تبدیل میگردد ؟


از زمانی که پوست خام وارد کارگاه دباغی میگردد ، عملیات مختلفی روی پوست انجام میشود و پس از از انجام هر مرحله محصولی که بدست میآید نام خاصی دارد که یک قدم به تولید چرم نهایی نزدیکتر شده است .

پوست خام در کارخانه ابتدا به سالامبور ، در مرحله بعدی به وت بلو ، در مرحله بعد به کراست ، بعد از آن به دای کراست و در نهایت به چرم نهایی یا فینیشینگ تبدیل میگردد . در زیر ما به بررسی برخی از این مراحل میپردازیم.

الف ) پوست خام  :

منظور از پوست خام همان پوست حیوان کشته شده ، بدون انجام عملیات نگهدارنده ( دباغی ) روی پوست می باشد .

بطور کلی پوست های پستانداران کم و بیش مشابه بوده و شامل سه لایه اصلی بیرونی ، کوریوم ( کوتیس ) و ساب کوتیس می باشد که لایه کوریوم 85 درصد از ضخامت كل پوست را در بر گرفته و به همین جهت در فرآیند دباغی از اهمیت زیادی برخوردار است .

ب ) سالامبور :

پوست اسیدی شده با سالامبور ، اصطلاحا به پوستی اطلاق می گردد که عملیات خیساندن ، آهک زنی ، جداسازی پشم ، لش زنی ، آهک زدایی ، آنزيم دادن و اسیدی كردن ، بر روی آن انجام شده باشد ، سالامبورها براساس اندازه و کیفیت به درجات مختلف طبقه بندی می شوند که جهت تولید محصول مرتب ، لازم است سالامبورهای مورد مصرف از نوع مرغوب انتخاب کردند . وزن متوسط سالامبورها با توجه به نوع پوست حیوان متفاوت می باشد که به طور مثال وزن متوسط هر سالامبور گوسفندی 1/1 کیلوگرم و سالامبور بنری کیلوگرم می باشد .

ج ) کراست :

کر است ، اصطلاحا به چرمی اطلاق می شود که کلیه مراحل چرم سازی ، بجز عملیات تکمیلی ( Finishin ) بر روی آن انجام شده است .

کراست می تواند از پوست خام حیوانات مختلف ، بدست آید ، در حقیقت کراست کلیه خواص مربوط به چرم را از لحاظ دارا بودن انعطاف لازم و عدم فسادپذیری دارا می باشد ، ولی هنوز جهت کاربردهای نهایی آماده نیست ، به عبارت دیگر کراست مستقیما در تولید مصنوعات چرمی به کار برده نمی شود ، بلکه خود بعنوان ماده اولیه اصلی چرم نهایی از کراست به حساب می آید .

همچنین باید اشاره داشت که طبقه بندی کراست بر اساس پارامترهای مختلف اعم از پوست مصرفی در تولید آن ، کاربرد نهایی آن و نیز تکنولوژی ساخت انجام می پذیرد .

د) چرم نهایی :

چرم عبارتست از پوست حیوانات و جانوران که بوسیله پاره ای مواد شیمیایی و اعمال فیزیکی و شیمیایی از حالت ابتدایی خارج شده و به صورت ثابت و فساد ناپذير درآمده است.

به عبارت دیگر ، چرم به پوستی اطلاق می گردد که کلیه مراحل چرم سازی اعم از دباغی و نیز عملیات تکمیلی (Finishing) بر روی آن انجام شده باشد . بطوریکه بتوان از آن جهت ساخت انواع مصنوعات چرمی نظیر کیف ، کفش، لباس ، کمربند و ... استفاده نمود .


کاربردهای چرم سبک و سنگین در صنایع مختلف


کاربردهای چرم سبک و سنگین در صنایع مختلف

کاربردهای انواع چرم سبک و سنگین به قرار زیر می باشد:

چرم سنگین گاو به علت ضخامت و استحکام بالایی که دارد معمولا برای ساخت محصولانی استفاده می شود که در تهیه آنها کشش و مقاومت كالا اهمیت زیادی دارد.

از جرم های گوسفند نیز به علت نرمی و ناز کیشان معمولا برای ساخت کیف پول استفاده می شود .

مصنوعات چرمی عمدتا بعنوان کالای مصرفی محسوب می گردد و محصولات آن به گونه ای است که مورد مصرف عموم مردم و صنایع مختلف می باشد .

 محصولاتی مانند انواع کفش ، کیف ، کمربند ، چمدان ، کوله پشتی ، لباس چرمی ، دستکش های چرمی بعنوان محصولاتی است که اکثر مردم با توجه به نیاز خود به این وسایل از آنها استفاده می کنند و جزء محصولات مصرفي و فراگیر عموم مردم جامعه می باشد .

اما محصولاتی نظیر توپ های چرمی ، دستکش های ورزشی ، دستکش های بکس و ... جنبه کاربرد ورزشی دارند و این محصولات نیز همانند سایر مصنوعات چرمی مصرفی می باشند .

دسته دیگری از مصنوعات چرمی همانند کیسه ابزار آلات و انواع تسمه جهت انتقال قدرت و انواع قدرت ، انواع واشرهای چرمی و ... وجود دارند که موارد کاربرد آنها در مصارف صنعتی می باشد .

همچنین یکسری از مصنوعات چرمی مانند بند ساعت و مچ بند ، گردنبند ، جلد ابزار آلات موسیقی ، جلد دوربین ، کیسه لوازم آرایش ، زین چرمی نیز وجود دارد که جنبه زینتی دارند و مورد استفاده ی عموم قرار نمی گیرد .

کالاهای جایگزین چرم سبک و سنگین کدامند ؟

با توسعه علوم و تکنولوژی پلیمرها در چند سال اخیر ، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تولید فرآورده های مصنوعی و جایگزین شونده ی چرم طبیعی صورت گرفته است .

عمده ترین کالاهای رقیب چرم ، انواع منسوجات ، محصولات پلیمری مانند پی وی سی و پلی اورتان می باشند . که اصطلاح چرم مصنوعی نیز نامیده می شوند .

این مواد امروزه بعنوان کالاهای رقیب برای چرم در سطح وسیعی مطرح گردیده اند . برای ارزیابی صحیح وضعیت این دو نوع کالا ( مصنوعات چرمی و چرم مصنوعی ) در رقابت با یکدیگر در این بخش به مقایسه کیفیت و ویژگی های آنها پرداخته خواهد شد .

اگرچه محصولات پلیمری جانشین مناسبی برای برخی مصنوعات چرمی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند ( مانند : تسمه ، طناب و ... هستند ولی در مواردی که استفاده از مصنوعات چرمی جنبه عمومی پیدا می نماید ( بخصوص جهت پوشش ) بدلیل عدم مرغوبیت کافی مواد پلیمری ، این مواد نتوانسته اند کفایت لازم برای جایگزینی مصنوعات چرمی بدست آورند .

از جمله ویژگی های خاص مصنوعات چرمی می توان به نرمی ، ظرافت و عدم ترک خوردگی ، سهولت نفوذ هوا و عرق نکردن اعضای مختلف بدن ( بخصوص در مورد کفش ) اشاره نمود ، که آنها را برای تولید بسیاری از کالاهای مصرفی عمومی مناسب می سازد .

انواع چرم هایی که در صنعت چرم سازی و دباغی مرسومند کدامند ؟

از نقطه نظر نوع چرم بدست آمده از پوست حیوانات ، مصنوعات چرمی متناسب با کاربرد نهایی آنها می توانند از چرم های زیر ساخته شوند :

  • چرم سنگین گاوی
  • چرم سنگین گاومیش
  • چرم سنگین گوساله ای
  • چرم سبک گوسفندی
  • چرم سبک بزی
  • چرم سنگین اسب
  • چرم سبک گوزن
  • چرم سبک آهو
  • چرم سبک خوک
  • چرم فانتزی ( شامل چرم مار و کروکودیل و ... )

مواد اولیه و انواع روشهای دباغی پوست و تولید چرم سبک


مواد اولیه مورد نیاز تولید چرم سبک به ظرفیت تقریبی 283500 متر مربع در سال

  • سیلیپول WHT و HM3
  • سیلیپوتان RS83 و MFP
  • صابون امولگاتور 128
  • ساینوزیوم 1000 AL
  • ساکریلیک MRS
  • سلینولیکس WWL
  • کروم : 54000 کیلوگرم
  • نمک : 40500 کیلوگرم
  • پوست خام : 283500 مترمربع

انواع مواد مورد نیاز صنعت دباغی پوست کدامند ؟

چرم سازان در سراسر دنیا برای دباغی پوست از مواد مختلفی استفاده میکنند که میتواند منشاء گیاهی و یا شیمیایی داشته باشد . در زیر به بررسی مواد مختلف مورد استفاده در دباغی پوست پرداخته میشود .

دباغی با مواد گیاهی :

از قسمت های مختلف گیاه یعنی پوست ، تنه ، برگ ، شاخه ، میوه و ریشه گیاهان ، می توان مواد دباغی تهیه کرد ، از آن جمله می توان پوست درخت درخت صنوبر ، گاج ، بلوط ، فندق ، کائوچو ، سماق و ... را نام برد .

 برای تهیه عصاره یا جوهر داغی و مواد مذکور را با روش های ویژه در آب می خیسانند . در این عمل مواد جامد و مواد محلول برای دباغی بدست می آید . به مواد جامد مقداری بی سولفیت سدیم اضافه می کنند تا این مواد را حل کند .

دباغی با مواد شیمیایی :

دباغی با نمک های کروم منشاء معدني داشته و برای پوست های سبک کارآیی دارد. برای تهیه مواد دباغی با کروم ، از سنگ معدن کرومیت ( متشکل از 68% اکسید کروم ( III ) و 32% اکسید آهن (II)) استفاده می شود . دوام پوست دباغی شده با نمک کروم ، حدود سه برابر دوام پوست دباغی شده با مواد گیاهی  است.

دباغی با زاج سفید :

این نوع دباغی از روش هایی بسیار قدیمی است. برتری دباغی خز با زاج سفید در این است که بعلت بیرنگ بودن آن ، اثری بر روی موی خز باقی نمی ماند . در صورتی که در دباغی بوسیله مواد گیاهی و کروم ، موهای پوست بیرنگ می شود .

دباغی با نمک های آهن :

در این روش ، از نمک های مختلف آهن استفاده می شود که از آن جمله ، می توان سولفات آهن III ، کلرید و سولفات آهن ( III ) فتالات های آهن ( III ) و ... را نام برد .

دباغی با سولفات زیرکونیم :

پوست های اسیدی شده را با محلول سولفات زیرکونیوم نیم دباغی می کنند . برای دباغی با این روش ، زمانی نمک دباغی به پوست نیم دباغی شده اضافه می شود که پوست همراه با ده درصد وزن خود با اکسید زیر کنیم همراه باشد . پس از عملیات دباغی ، پوست را با بی کربنات سدیم ، قلیایی می کنند .

دباغی با مواد روغنی :

روغن ماهی و برخی از روغن های گیاهی مانند روغن دانه آفتاب گردان ، خاصیت دباغی داشته و برای دباغی پوست شوکا و بز کوهی که معمولا در تهیه لباس و دستکش کاربرد دارند ، مصرف می شوند .

دباغی با مواد سنتزی ( سینتان ) :

این مواد دباغی که امروزه جایگزین مواد دباغی طبیعی شده اند ، خود به چهار دسته تقسیم می شوند :

  • سینتان الفاتیک : که از سولقو کلرید پارافین ها و دی ایزوسیانات ها تهیه می شود .
  • سینتان متروسیکلیکی : که از ملامین ساخته می شود .
  • سینتان آروماتیک : که از سینتان با گروه فنلی و بردن گروه فنلی تهیه می شود .
  • سینتان گایتونیک : که از ترکیبات فنلی چند عاملی با آلدئيدها و آمین ها تهیه می شود .

دباغی با فرمالدئید :

در این روش ، محلول دباغی که شامل آب ، فرمالدئید و قلیا است ، ولی می توان به جای سود ، از بی کربنات سدیم ، کربنات کلسیم یا کربنات منیزیم نیز استفاده کرد .

دباغی نیم کرومی :

این نوع دباغی با نمک های کروم و مواد گیاهی انجام می گیرد که ممکن است در آن از سه روش استفاده شود .

  • دباغی اولیه با محلول کروم و دباغی مجدد با محلول دباغی گیاهی
  • دباغی اولیه با مواد گیاهی و دباغی مجدد در محلول کروم
  • دباغی بوسیله مواد گیاهی و محلول کروم بطور همزمان .

این روش دباغی برای چرم رویه بویژه برای تهیه چرم های بسیار خوب ، ضد آب ، چرم های ضخیم ، دباغی چرم زیره و لباس مورد استفاده قرار می گیرد ، عیب این روش آن است که چرم سهولت چروک برمی دارد .

دباغی نیم زاجی :

به سه روش انجام می گیرد ؛

  • دباغی اولیه در محلول زاج سفید و دباغی مجدد در محلول عصاره گیاهی
  • دباغی اولیه در محلول عصاره گیاهی و دباغی مجدد در محلول زاج سفید
  • دباغی با محلول عصاره گیاهی و زاج سفید بطور همزمان .

پوست دباغی شده که در پایان بصورت چرم بدست می آید ، دارای مقدار زیادی آب است . بنابراین قبل از هر عمل دیگر بر روی چرم حاصل ، باید آب از آن گرفته شود این عمل يوسیله ماشین آبگیری یا پرس کردن و ... انجام می گیرد.

فرایند دباغی پوست خام و تولید چرم طبیعی ، به شرح زیر می باشد :

فرایند دباغی پوست خام و تولید چرم طبیعی ، به شرح زیر می باشد :

  1. مرحله اول : پس از این پوست را از بدن حیوان جدا نمودند ، ان را خشک کرده و به آن نمک می زنند . برای این کار پوست را درمحلول نمک خوابانده و یا با نمک خشک ، پوست را نمک زنی می کنند . سپس توسط هوای گرم و یا درمقابل آفتاب پوست را خشک می کنند .
  2. مرحله دوم : در این مرحله ، قسمت های اضافی پوست را ، که در چرم سازی بدون ارزش می باشند ، جدا خواهند کرد .
  3. مرحله سوم : برای این که مواد زاید و حل شدنی از بین برود ، پوست را درآب خیس می کنند .
  4. مرحله چهارم : برای حذف نمودن چربی و گوشت های اضافی پوست ، عملیات لش زدایی پوست به صورت دستی و یا با استفاده از ماشین لش زدایی انجام می شود .
  5. مرحله پنجم : پوست را درون محلول آب آهک گذاشته و سپس مقداری سولفید سدیم را به محلول اضافه کرده و پشم ، مو و اضافات پوست را جدا می کنند .
  6. مرحله ششم : با استفاده از مواد شیمیایی نظیر نمک های آمونیوم ، اسیدسولفوریک و ... ، به صورت کامل آهک های پوست را ازبین می برند . سپس با قرار دادن پوست در حمام قلیایی ( دارای نمک قلیایی ) پوست صاف ، تمیز و انعطاف پذیر خواهد شد .
  7. مرحله هفتم : با استفاده از هیدروکسید سدیم ، چربی های پوست را ازبین می برند .
  8. مرحله هشتم : جهت یکدست و صاف شدن پوست ، آن را درون محلول اسیدی دارای نمک قرار خواهند داد . درنهایت پوست را که به شکل چرم درآمده است ، شستشو داده و آن را آبکشی می کنند .
  9. مرحله نهم : در این قسمت که مرحله نهایی کار میباشد ، چرم را برش داده و با استفاده از مواد شیمیایی و یا مواد رنگی معدنی چرم را رنگ آمیزی می کنند .

زمین ، محوطه سازی و ساختمان سازی مورد نیاز جهت احداث کارخانه تولید چرم سبک به ظرفیت تقریبی 270000 متر مربع در سال


زمین و محوطه سازی مورد نیاز به قرار زیر میباشد :

  • زمین : 3000 مترمربع
  • عملیات خاکبرداری و تسطیح : 4000 مترمربع
  • پی کنی : 150 مترمربع

مساحت ساختمانهای مورد نیاز به قرار زیر میباشند :

  • سالن تولید : 2000 مترمربع
  • انبار : 200 مترمربع
  • رختکن ، نماز خانه ، غذاخوری : 72 مترمربع
  • ساختمان رفاهی : 150 مترمربع

ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز جهت احداث خط تولید چرم سبک به ظرفیت تقریبی 270000 متر مربع در سال


ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه تولید چرم سبک

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه تولید چرم سبک

  • لش وتی ( flashing 1800) سیستم تمام هیدرولیک با تابلو برق و متعلقات : 1 دستگاه
  • ماشین لش زنی (flashing- 1500 ) سیستم تمام هیدرولیک با تابلو برق و متعلقات : 2 دستگاه
  • ماشین ابگیر ( saming- 1600 ) سیستم تمام هیدرولیک با تابلو برق و متعلقات : 2 دستگاه
  • ماشین فالس - خشک 1509) ( sheyving سیستم تمام هیدرولیک با تابلو برق و متعلقات : 2 دستگاه
  • ماشین فالس _ تر 1500) (sheyving سیستم تمام هیدرولیک با تابلو برق و متعلقات : 2 دستگاه
  • پرس 800 تن با تابلو برق و متعلقات : 1 دستگاه
  • عياق با دستگاه اندازه گیری 200mm یا سیستم دیجیتال : 1 دستگاه
  • گیره رامکا + فن های مربوطه + گیره : 2 دستگاه
  • تونل خشک کن + فن + کاموایر : 1 دستگاه
  • بالابان (dram) با موتور و گیربکس : 5 دستگاه
  • لش بیل با padel : 4 دستگاه
  • بافتنی هیدرولیک 1500 یا سمباده : 1 دستگاه
  • شدل ( نرم کن) : 3 دستگاه
  • اسپر بنگ (رنگ پاش اتوماتیک ) : 1 دستگاه

تاسیسات مورد نیاز کارخانه تولید چرم سبک

  • حق انشعاب برق : 500kw
  • ترانس : ( 1 عدد )
  • روشنایی سالن‌ها و محوطه : لامپ ، کلید ، تابلو و...
  • کابل کشی و تابلوها : استاندارد
  • لوله کشی محوطه و سالنها : مصرف تجهیزات
  • جمع آوری و تصفیه فاضلاب ، پمپ استخر ، کانال
  • حق انشعاب تلفن و سیم کشی : 1 خط
  • کولر : 5
  • بخاری : 4
  • موتور دیزلی یا یو پی اس

سوخت و انرژی مصرفی سالانه کارخانه دباغی پوست و چرم سازی

  • برق : 648000 کیلووات ساعت
  • تلفن : 6480000 پالس
  • گاز : مصرف ندارد
  • گازوئیل : 5000 لیتر
  • بنزین : مصرف ندارد
  • آب : 12000 مترمکعب

نیروی انسانی مورد نیاز جهت بهره برداری از کارخانه تولید چرم سبک به ظرفیت تقریبی 270000 متر مربع در سال

نیروی انسانی مورد نیاز کارخانه دباغی پوست و چرم سازی

  • مدیر سالن : 1 نفر
  • تکنسین فنی: 1 نفر
  • کارگر : 40 نفر
  • مسئول فروش : 1 نفر
  • نگهبانی : 1 نفر
  • مسئول تدارکات : 1 نفر
  • مسئول اداری : 1 نفر
  • مسئول مالی : 1 نفر
  • نیروی خدماتی : 1 نفر

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی کارخانه دباغی پوست و چرم سازی ، با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1401 با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ، با ما تماس بگیرید .


دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ کارخانه دباغی پوست و چرم سازی

توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید .

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی تولید چرم آپدیت 95
تاريخچهارشنبه, 07 آذر 1397 13:49
حجم فايل 1.18 MB
دانلود 95

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید چرم از کراست 48 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخجمعه, 19 آبان 1396 06:39
حجم فايل 567.93 KB
دانلود 121

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید چرم سبک و سنگین 68 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخجمعه, 19 آبان 1396 06:31
حجم فايل 3.15 MB
دانلود 238

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories