• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09127975250
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت و پرورش درخت سنجد

(4 votes, average 5 out of 5)

Check

جهت آشنایی با طرح توجیهی احداث باغ سنجد ، این صفحه را مطالعه نمایید . درخت سنجد تقریبا در اکثر نقاط کشور قابل کشت و پرورش بوده و میوه آن در صنایع دارویی ، تولید ادویه جات ، عطرسازی ، صنایع غذایی و صنایع چوب ، تولید دان مرغ و طیور مورد استفاده قرار گرفته و دارای خواصی ازقبیل رفع سموم معده و روده ، ضد خونریزی ، تب بر ، ضد بلغم ، درمان ورم کیسه صفرا و ... می باشند .

معرفی طرح توجیهی احداث باغ سنجد :

درخت سنجد با نام علمی Elaeagnus angustifolia ، که با نام های سرین چک ، ایده ، پستانک و سپتانک نیز شناخته می شود . درخت سنجد در اغلب نقاط کره زمین رشد می نماید . سنجد دارای درخت کوچک و یا درختچه ای در ارتفاع 5 تا 7 متر و خارهایی بر روی ساقه های خود می باشد . در حالت کلی سه نوع درخت سنجد وجود دارد ، که در کشور ما ایران ، دونوع هلاگنوس و هیپوفار وجود دارد . درخت هلاگنوس در مقایسه با درخت هیپوفار دارای قامت بلند و میوه درشت بوده و خار و برگ های پهن هم ندارد . گل های درخت سنجد به رنگ های سفید ، خاکستری و زرد می باشند و میوه آن نیز دارای 1 تا 2 سانتی متر طول و به رنگ نارنجی/ قرمز می باشد . میوه درخت سنجد در فصل پاییز رسیده و دارای مزه شیرین می باشد .
درمان سردرد های بدون علائم مشخص ، رفع سموم معده و روده ، ضد خونریزی ، تب بر ، ضد بلغم ، درمان ورم کیسه صفرا ، درمان تکرر ادرار ، درمان سکسکه ، درمان ریزش مو ، درمان سرماخوردگی ، درمان آرتروز و .... ازجمله خواص سنجد می باشند .
درخت سنجد از سال پنجم به بعد به بار نشسته و بین 2 تا 20 کیلوگرم محصول می دهد . لازم به ذکر می باشد که سنجد از بازار صادراتی بسیار خوبی برخوردار می باشد . سنجد هم به عنوان خوراکی و هم در صنایع غذایی ، صنایع دارویی ، صنایع عطرسازی ، صنایع چوب ، تولید دان مرغ و طیور و تولید ادویه جات دارای کاربرد می باشد .

فرایند کشت درخت سنجد ، جهت اجرای طرح توجیهی احداث باغ سنجد ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت سنجد می توان از بذر سنجد استفاده نمود . برای این کار در هنگامی که میوه سنجد برسد ، میوه ها را برداشت کرده و گوشت آن را هسته جدا می نمایند . سپس هسته سنجد را به خوبی شستشو می دهند . در صورتی که هسته سنجد را بدون هیچ نوع تیماری در زمین بکارند ، پس از گذشت 18 ماه بذر جوانه می زند . پس برای تسریع در جوانه زنی ابتدا بذر را به مدت زمان 4 هفته در داخل پیت موس یا خاک اره مرطوب با دمای معمولی قرار می دهند . در مرحله بعد به مدت زمان 12 هفته دما را به 1 تا 5 درجه سانتی گراد تغییر می دهند . در مرحله سوم بذر ها در مخلوطی از خاک برگ و شن کاشته و در مکانی روشن و دارای دمای 24 درجه سانتی گراد نگهداری می نمایند . در طول این مدت باید توجه شود که سطح خاک خشک نشود . اگر تمام مراحل به صورت دقیق انجام شده باشد ، پس از گذشت مدت زمان 6 هفته بذر ها جوانه خواهند زد .
در روش دوم می توان با استفاده از قلمه سنجد ، اقدام به تکثیر و پرورش سنجد می شود . در این روش در اوایل تا اواسط فصل تابستان ، از چوب نیمه سبز با طول 10 تا 15 سانتی متر استفاده شده و در زمان رکود گیاهان از چوب سخت با طول حداکثر 25 سانتی متر جهت تهیه قلمه استفاده می شود . اگر پوست قسمت پایین قلمه ها تا اندازه 2 تا 3 سانتی متر برداشته شود ، به ریشه زایی قلمه ها کمک خواهد شد .
پس از تهیه قلمه آن را در خاکی که شامل ترکیب خاک برگ و شن است ، در خاک قرار می دهند . تقریبا باید یک سوم طول قلمه در داخل خاک قرار داده شود . برای قلمه های چوبی می توان برگ های انتهای قلمه را حذف نموده و فقط 1 تا 2 برگ در قسمت بالای قلمه ها کافی می باشد . پس از کاشت این قلمه ها می توان با اسپری کردن آب بر روی آن ها و یا کشیدن پلاستیک شفاف بر روی آن ها از پژمردگی قلمه ها جلوگیری نمود . مناسب ترین دما برای رشد قلمه های سنجد بین 21 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش درخت سنجد ، به شرح زیر می باشند :

• پس از کاشت نهال سنجد تا یک سال اول کاشت نهال ، باید به صورت منظم آبیاری درختان انجام شود . به طور معمول آبیاری هفته ای یکبار و در فصل تابستان که روز ها گرم است ، در هر هفته دوبار برای درخت سنجد مناسب می باشد . البته درختان بالغ سنجد مقاومت بیشتری دربرابر خشکی دارند و می توان هر سه هفته یکبار آن ها را آبیاری نمود . آبیاری بیش از حد سبب ریزش و زرد شدن زودهنگام برگ ها و در نهایت ازبین رفتن درخت خواهد شد .
• درخت سنجد توانایی تحمل سرما تا دمای 34- درجه سانتی گراد را دارد و درصورتی که دمای هوا کمتر از این درجه شود ، به گیاه آسیب می رسد . البته این گیاه با گرمای تابستان مشکلی ندارد .
• درخت سنجد روزانه به مدت 6 تا 8 ساعت به نور مستقیم خورشید نیاز دارد . در صورتی که درخت در مکان سایه قرار بگیرد ، گلدهی و میوه دهی نمی کند .
• خاک درخت سنجد باید به گونه ای باشد که از زهکشی مناسب برخوردار باشد و آب در آن ماندگاری طولانی نداشته باشد . زیرا آب زیاد سبب پوسیدگی گیاه خواهد شد .

مطالب مرتبط :

:: طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه کاشت درخت عناب یا خرمای چین

:: طرح توجیهی تیپ باغ پسته و کشت درخت پسته

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کاشت و پرورش درخت سنجد ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories